اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان:

کشور ما در بهترین منطقه برای صادرات مرغ قرار دارد

دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان با اشاره به اینکه کشور ما از نظر تولید کالا، تعداد مرغداری‌ها و منطقه برای صادرات مرغ هیچ‌گونه مشکلی ندارد، گفت: در حال حاضر کشور‌های عربستان، امارات و عراق وارد کننده گوشت مرغ از کشور‌های برزیل و ترکیه هستند که با توجه به وضع کنونی کشور ما در بهترین منطقه برای صادرات مرغ قرار دارد.

کشور ما در بهترین منطقه برای صادرات مرغ قرار دارد

بهرام پاکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان صادرات مرغ به کشورهای دیگر را یک فرصت استثنائی دانست و اظهار کرد: با صادرات مرغ به کشورهای دیگر موقعیتی مناسب برای ایجاد اشتغال در صنعت ایران به وجود می‌آید که با همین ظرفیت‌های موجود در کشور می‌توانیم مرغ را به کشورهای همسایه صادرات کنیم که البته بسترسازی‌هایی را نیاز دارد.

وی از جمله بسترسازی‌های لازم را به شرح زیر بیان کرد: بسته‌بندی کالاها باید ارتقا داده شود، روی اندازه مرغ باید کار شود زیرا کشور‌های خارجی مرغ‌های کوچک‌تر را می‌پسندند، جایزه صادراتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود و عوارض صادرات مرغ حذف شود تا بتوانیم ظرفیت بالقوه‌ای را که داریم به فعل تبدیل کنیم.

*مسئولان بیشتر بحران ایجاد می‌کنند تا تولیدکنندگان

پاکزاد با اشاره به اینکه تصمیمات متعدد در زمینه ارز مرجع از سوی مسئولان سبب ایجاد بحران می‌شود، گفت: تصمیمات متعدد در زمینه ارز مرجع سبب ایجاد اختلاف قیمت‌ها می‌شود که این نوسانات ضررهای زیادی را وارد داشته است، تنها کسانی که در این میان متضرر می‌شوند تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند و تنها افراد خاصی هستند که از این بحران‌ها سود می‌برند، مجلس باید بر این روند نظارت داشته باشد تا یک تصمیم واحد گرفته شود و به این مشکلات پایان دهد.

وی سوء مدیریت در بخش کشاورزی و به خصوص صنعت و معدن را عامل اصلی تشدید مشکلات تولیدکنندگان دانست و گفت: از زمانی که بیشتر اختیارات به دست وزارت صنعت و معدن داده شد مشکلات شدیدتر شد این وضعیت باید به حالت قبل بازگردد و اختیارات به دست وزارتخانه جهادکشاورزی داده شود.

دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان اضافه کرد: اگر مرغ بخواهد با نهاده‌های فعلی قیمت واقعی خود را داشته باشد باید با قیمت 8 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت تمام نهاده‌ها از جمله واکسن که نسبت به ماه گذشته 3 برابر شده است، افزایش یافته با این وجود اگر اندکی افزایش قیمت داشته باشیم با آن برخورد می‌شود این در حالی است که این افزایش قیمت را باید نسبت به تمام موارد ذکرشده در نظر گرفت و به این موضوع نیز توجه داشت که تمام کالاها افزایش قیمت داشته‌اند و تنها قیمت مرغ نیست که افزایش می‌یابد.

پاکزاد تصریح کرد: در تمام زنجیره تولید اعم از تهیه جوجه، دانه، واکسن و سایر خدمات مرغدار باید خود هزینه‌ها را بپردازد و در نهایت این مرغدار است که به همه بدهکار می‌شود باید به تعزیرات و پشتیبانی پاسخگو باشد و اگر هرکدام از نهاده‌ها مشکلی باشد هیچ کس به او پاسخگو نیست تنها حرفی که گفته می‌شود این است که شما مدیریت خوب ندارید.

*دولت آینده باید وزیری کارآمد برای وزارت کشاورزی در نظر گیرد

وی از اقدامات مهمی که برای رفع مشکلات مرغداران باید انجام گیرد را دادن اختیارات به تشکل‌ها دانست و گفت: یکی از بزرگ‌ترین کالاها در کشور که حساسیت بسیار بالایی دارد مرغ است و این موجب شده تا این کالا تبدیل به یک کالای سیاسی شود که با این وجود تنها کالایی است که اتحادیه‌ها و تشکل‌های آنها هیچ مسئولیتی نداشته و حتی ابتدایی‌ترین خواسته‌های آنها نیز برآورده نمی‌شود.

دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان افزود: تولیدکنندگان می‌دانند اگر هزینه‌های آنها بالا باشد نمی‌توانند رقابت داشته باشند و درصدد این هستند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند، از جمله اقداماتی که در این زمینه می‌تواند انجام گیرد دادن وام‌های کم‌بهره به تشکل‌ها است تا با واردکنندگان نهاده‌ها ارتباط مستقیم برقرار کنند و نیازهای تولیدکنندگان را برطرف کند که البته تمام این‌ها در گرو بهبود روابط با کشورهای همسایه است.

وی افزود: برای رفع این مشکلات باید برنامه اساسی وجود داشته باشد و امیدواریم در دولت آینده وزیر کارآمد برای وزارت کشاورزی در نظر گرفته شود تا بتواند ما را از این معضلات نجات دهد.

انتهای پیام/63015/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول