اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پرآب‌ترین قنات ریگان چشم انتظار ثبت ملی/ قناتی که میزبان آیین‌های سنتی است

پرآب‌ترین قنات شرق استان کرمان در شهرستان ریگان چشم انتظار ثبت ملی است.

پرآب‌ترین قنات ریگان چشم انتظار ثبت ملی/ قناتی که میزبان آیین‌های سنتی است

به گزارش خبرگزاری فارس ریگان، پرآب‌ترین قنات شرق استان کرمان در روستای رستم‌آباد چاه‌ملک شهرستان ریگان چشم انتظار ثبت ملی است.

ایرانیان باستان در چند هزار سال قبل دست به ابتکار جدیدی زده که آن را قنات یا کهریز نام گذاردند با این اختراع که در نوع خود در جهان تاکنون بی‌نظیر است، می‌توان مقدار قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی را جمع‌آوری کرده و به سطح زمین رساند که همانند چشمه‌های طبیعی آب آن در تمام سال بدون هیچ کمکی از درون زمین به سطح آن جاری کرد.

قنات که توسط مقنیان ایرانی اختراع شده هزاران سال قدمت دارد، قدمت بسیاری از قنات‌های ایران از 5 یا 6 هزار سال متجاوز است و عمری برابر با تاریخ کهن ایران دارد با وجود این که چند هزار سال از اختراع قنات می‌گذرد، هنوز هم این روش استفاده از آب در قسمت مهمی از روستاها و مناطق مسکونی، کشاورزی و دامداری کشور معمول و متداول است.

قنات یکی از ارکان اصلی کشت و زرع در نواحی خشک را تشکیل می‌دهد، این اختراع که امروزه شهرت جهانی پیدا کرده بعدها از ایران به بسیاری از کشورهای جهان انتقال یافته و مورد استفاده مردم در دیگر نقاط دنیا قرار گرفته است.

قنات تشکیل شده از یک دهانه یا هرنج که روباز است و یک مجرای تونل مانند زیرزمینی و چندین چاه عمودی که مجرا یا کوره زیرزمینی را در فواصل مشخص با سطح زمین مرتبط می‌کند، چاه‌ها که به آنها در موقع حفر میله هم گفته می‌شود، علاوه بر مجاری انتقال مواد حفاری شده به خارج عمل تهویه کانال زیرزمینی را انجام می‌دهد و راه ارتباطی برای لایروبی، تعمیر و بازدید از داخل قنات به شمار می‌رود.

مظهر قنات جایی است که آب از دل قنات بیرون می‌آید و ظاهر می‌شود و می‌تواند برای آبیاری و دیگر مصارف مورد استفاده قرار گیرد، قسمت انتهایی قنات هم پیشکار قنات نامیده می‌شود که در آخرین قسمت آن مادر چاه قنات قرار گرفته است، قسمت‌هایی از قنات که با حفر آنها هنوز آب بیرون نمی‌آید خشکه‌کار و قسمتی که آبدار است یعنی قسمت انتهایی قنات «آبده قنات» نامیده می‌شود.

حفر قنات معمولا از مظهر آن که همان سطح زمین و خشک است، آغاز و به مناطق آبده مادر چاه ختم می‌شود، بنابراین نخست دهانه قنات یا هرنج که خشک است و بعد نخستین چاه‌ها یا میله‌ها که این‌ها هم خشک است و آب ندارد و به اصطلاح قسمت خشک کار قنات نامیده می‌شود، حفر می‌شود و بعد کار به طرف قسمت بالادست که همان قسمت‌های آبده و بیشتر آبده زمین باشد، ادامه پیدا می‌کند.

ریگان 50 رشته قنات پرآب دارد

شهرستان ریگان به دلیل آب فراوان در سفره‌های آب زیرزمینی بیش از 50 رشته قنات پرآب دارد که کشاورزان این شهرستان پس از گذشت سال‌های طولانی از این قنات‌ها استفاده می‌کنند.

در این میان پر آب‌ترین قنات شرق استان کرمان در روستای رستم‌آباد چاه ملک شهرستان ریگان قرار دارد که آماده ثبت به عنوان پرآب‌ترین قنات در میراث فرهنگی است.

 

کارشناسان میراث قنات ریگان را تایید کردند

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ریگان به خبرنگار فارس  گفت: کارشناسان میراث فرهنگی از قنات پرآب شهرستان ریگان بازدید کردند و این قنات را برای ثبت پرآب‌ترین قنات تایید کردند.

محمدصادق دادالله‌پور افزود: اداره آبیاری تمام کارهای مرتبط با ثبت قنات ریگان را انجام داده و پرونده آن برای تاییدیه و ثبت به میراث فرهنگی استان کرمان ارسال شده است که می‌طلبد در ثبت این قنات تسریع شود.

وی عنوان کرد: این قنات در هر ثانیه 80 لیتر بر ثانیه آبدهی دارد که کشاورزی در این روستا از رونق خاصی برخوردار است.

این مسئول بیان داشت: درختان نخل و محصولاتی مانند یونجه، حنا، گندم و جو و همچنین در گذشته باغ‌های انار از این قنات آبدهی می‌شدند که اکنون خرمای این روستا از کیفیت ویژه‌ای برخوردار است.

دادالله‌پور تصریح کرد: پنج قنات دیگر هم در شهرستان ریگان وجود دارند که آماده ثبت به عنوان پرآب‌ترین قنات‌ها هستند.

برگزاری آیین سنتی حمام داماد در کنار قنات

دهیار روستای رستم‌آباد چاه‌ملک شهرستان ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه این قنات از قدمت زیادی برخوردار است، مراسم سنتی درکنار این قنات برگزار می‌شود.

خوبیار فرامرزی افزود: یکی از این مراسم سنتی آیین حمام داماد است که هنوز پس از گذشت سال‌های طولانی در این قنات پرآب انجام می‌شود.

به گزارش فارس، پرآب‌ترین قنات شرق استان کرمان در روستای رستم‌آباد چاه‌ملک در 10 کیلومتری از مرکز شهرستان ریگان قرار دارد.

انتهای پیام/80014/س30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول