اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ژست دانشجو بودن به ‌قیمت خم شدن کمر والدین

دانشگاه‌های زیادی در کشور وجود دارند و هر کدام از این دانشگاه‌ها با اهداف مشترک در راستای آموزش نیروی علمی فعالیت می‌کنند، اما شهریه‌های سنگین برخی از این دانشگاه‌ها، فشار زیادی بر دوش خانواده‌ها وارد کرده است.

ژست دانشجو بودن به ‌قیمت خم شدن کمر والدین

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، دانشگاه‌های زیادی در کشور وجود دارند و هر کدام از این دانشگاه‌ها با اهداف مشترک در راستای آموزش نیروی علمی فعالیت می‌کنند، اما به‌طور 100 درصد نمی‌توان از خروجی این دانشگاه‌ها ابراز رضایت کرد و مقایسه تناسب خروجی این دانشگاه‌ها با اهداف فرهنگی و پرورشی و آرمان‌های انقلاب نیاز به بررسی دارد.

از طرف دیگر هزینه‌های تحصیل و شهریه‌های سنگین برخی از این دانشگاه‌ها، فشار زیادی بر دوش خانواده‌ها وارد کرده و این شهریه‌های دریافتی، هیچ تناسبی با کلاس‌های تشکیل ‌شده در طول ترم ندارند.

امتحان استرس‌آور و پرتنش کنکور موجب طرد شدن بسیاری از افراد با انگیزه از دانشگاه‌های سراسری می‌شود و راه را برای دانشگاه‌های غیردولتی باز می‌کند تا با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در تمام رشته‌ها، عدم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های سراسری را جبران کند.

دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها مشغول به ‌تدریس هستند یا با استفاده از تمکن مالی، شهریه‌های سنگین را می‌پردازند و یا به ‌سختی هزینه این شهریه را تهیه می‌کنند و برخی از کارشناسان معتقدند خروجی این دانشگاه‌ها، نقش زیادی در تولید علم و پیشرفت جامعه ندارد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: در حال حاضر 21 مرکز دانشگاهی علمی و کاربردی در سطح استان کرمانشاه وجود دارد که یک واحد از این تعداد به ‌علت تمام شدن مأموریت کاری، غیرفعال است و حدود 13 هزار نفر دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و یک رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد مشغول به ‌تحصیل هستند.

بیژن عباسی‌خزایی ادامه داد: مقایسه این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر مستلزم تحقیق کارشناسی است و باید بر اساس آن تحقیقات اظهارنظر کرد و از طرف دیگر باید به بازخورد اقدامات این دانشگاه در سطح کشور توجه کرد، در نتیجه نمی‌توان در حال حاضر این مقایسه را انجام داد.

عباسی‌خزایی با بیان اینکه مأموریت‌ها در هر دانشگاه متفاوت است و ارزیابی‌ها را نمی‌توان در یک قالب واحد انجام داد، تصریح کرد: ارزیابی‌هایی که صورت می‌گیرد در دانشگاه‌های سراسری و آزاد با دانشگاه علمی کاربردی متفاوت است و انتظارات از هر دانشگاهی با دانشگاه دیگر یکسان نیست.

به گفته وی، در دانشگاه علمی کابردی محوریت بر روی مهارت، فن‌آوری و اشتغال‌زایی است، اما در دانشگاه‌های دیگر محوریت بر روی تربیت افرادی است که می‌توانند بر مرزهای دانش حاکم شوند.

عباسی‌خزایی با تأکید بر اینکه اشتغال‌زایی در دانشگاه علمی کاربردی به‌صورت مستقیم نیست، عنوان کرد: در این دانشگاه انتظار بر این است که دانشجو با تمرکز روی یک حرفه تخصصی، فارغ‌التحصیل شود و با حداکثر توانایی کسب کرده، به ‌سرعت جذب بازار کار شود.

وی خاطر نشان کرد: در این دانشگاه رشته‌های تحصیلی از قالب کلی خارج شده و رشته‌های ریز شده تخصصی ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه افزود: در دانشگاه علمی کاربردی تعداد رشته‌ها به اندازه شغل‌های موجود در جامعه و متکثر است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته اغلب آموزش‌ها در دانشگاه‌ها در رشته‌های فنی و کاربردی است و در کشور ما رشته‌های کاربردی تنها 15 درصد دانشجو دارند.

عباسی‌خزایی تأکید کرد: به ‌علت متفاوت بودن سازوکارها در دانشگاه علمی کابردی، مدرسان آن نیز متفاوت هستند.

وی اظهار داشت: دانشگاه علمی کابردی با وجود قدمت 15 ساله در عرصه آموزش، هنوز یک دانشگاه نوپاست و جای زیادی برای کار کردن و تجربه‌اندوزی دارد.

به گفته این مسئول، دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه، افرادی که در دانشگاه علمی کاربردی مشغول به تحصیل هستند، از دو طیف هستند. دسته نخست افرادی هستند که شاغلند و برای کسب مدرک و افزودن تحصیلات آکادمیک به تجربه شغلی خود مشغول به تحصیل هستند و دسته دوم جوانانی هستند که برای کسب علم و تحصیل به این دانشگاه مراجعه می‌کنند.

وی گفت: امروزه فرهنگ غلطی در بین جوانان و خانواده رواج پیدا کرده و مردم به‌ جای پرداختن به علایق دانشجو و بازار کار، به‌عناوین رشته دانشگاهی توجه می‌کنند.

وی، تعداد متقاضیان رشته‌های مهندسی و رشته‌هایی که نام‌های مقبولی دارند را بیش از سایر رشته‌ها دانست و افزود: در جامعه و بازارکار برای این افراد که فارغ‌التحصیل می‌شوند، زمینه مناسب شغلی وجود ندارد.

عباسی‌خزایی به اقدامات انجام‌ شده برای تغییر این فرهنگ اشاره کرد و ابراز داشت: سعی می‌کنیم با همکاری با مراکز فنی و حرفه‌ای، جوانان و خانواده‌ها را با فرصت‌های شغلی آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی از لحاظ مالی با مشکلاتی مواجه است، عنوان کرد: وجود رشته‌های عملی نیازمند تهیه تجهیزات برای کارگاه‌ها و اقلام مصرفی برای آموزش است و همین موضوع فشار مضاعفی را بر دانشگاه علمی کاربردی وارد کرده است.

عباسی‌خزایی گفت: بسیاری از مراکز ما به ‌سختی مخارج خود را تامین می‌کنند و خواستار افزایش شهریه هستند، اما با مخالفت مدیریت و اعضای هیئت‌ مدیره مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: تمام کشورهای بزرگ از مسیر تربیت نیروی متخصص به‌معنای واقعی حرکت کرده‌اند و با چندین سال فعالیت به نقطه مطلوب رسیده‌اند و تجربه کشورهای توسعه‌یافته راه را برای ما روشن می‌کند.

عباسی‌خزایی بیان داشت: کشور ما نیازمند این است که در کنار نخبگان علمی و مغزهای متفکر، پنجه‌های کارآمد عملی و نیروهای متخصص فنی حضور داشته و مکمل یکدیگر باشند.

وی با اشاره به اینکه جوانان بیشتر به‌دنبال شغل‌های دولتی هستند، تأکید کرد: ظرفیت شغل اداری در کشور محدود است و ما باید این فرهنگ را تغییر دهیم و از طرفی دولت نیز باید زمینه‌های مناسب برای ایجاد کسب و کار را فراهم کند.

عباسی‌خزایی بی‌کاری را یک معضل در کشور دانست و افزود: وظیفه دانشگاه تعلیم و تربیت نیروهای علمی و فنی است و دولت نیز زمینه‌های مناسب شغلی برای فارغ‌التحصیلان را باید فراهم کند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه به‌وجود امکانات سخت‌افزاری و پتانسیل بالا در کشور اشاره کرد و گفت: عدم حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان باعث شده افرادی که این امکانات را در اختیار دارند، روحیه خود را از دست بدهند و به‌دنبال مشاغل دولتی بروند.

وی خاطر نشان کرد: در کشور زمین‌های مناسب کشاورزی زیادی وجود دارد و فرزندان این کشاورزان باید از این موقعیت استفاده کنند و اشتغال پایدار و آینده مطمئنی را برای خود رقم بزنند.

یک دانشجو که با ماشین شخصی به دانشگاه آمده بود در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: خانواده من برای پرداخت شهریه دانشگاه مشکلی ندارند و به‌راحتی این مبالغ را پرداخت می‌کنند.

محسن احمدی تصریح کرد: خانواده من تنها چیزی که از من می‌خواهند، درس خواندن است و کسب مدرک برای من مهم‌ترین مسئله است.

نداشتن مدرک دانشگاهی در حال حاضر در جامعه کسر شأن است و این طرز فکر در بین دختران بسیار بیشتر رواج دارد و ملاک ازدواج برای بسیاری از جوانان داشتن مدرک دانشگاهی است.

یک دانشجو انگیزه خود از آمدن به دانشگاه را کسب مدرک دانست و اضافه کرد: پدر من یک کارمند بازنشسته است و پرداخت شهریه و هزینه‌های تحصیل من برای او سخت است.

نسرین کرمی اظهار داشت: چندین سال در پشت درهای کنکور ماندم و در نهایت از قبول شدن در دانشگاه سراسری مأیوس شدم و به ‌علت علاقه به درس خواندن، خانواده‌ام را راضی کردم در دانشگاه غیردولتی ثبت‌نام کنم.

این دانشجو تأکید کرد: تمام افراد خانواده‌اش دارای مدارک دانشگاهی هستند و من هم سعی کردم مدرک دانشگاهی بگیرم.

برخی از افراد تحصیل‌کرده در دانشگاه‌های غیردولتی امروز در عرصه‌های مختلف مشغول به‌کار هستند و در بین همین افراد، اشخاصی پیدا می‌شوند که دارای علم و تخصص بالایی هستند.

هر دانشگاهی در کشور ما به ‌نوعی در افزایش سطح سواد و افراد تحصیل‌کرده مؤثر بوده و هر کدام به‌نحوی در راستای توسعه همه‌جانبه می‌کوشند، اما باید خروجی این دانشگاه‌ها با نیازهای روز جامعه تناسب داشته باشد و از سویی موضوع شهریه در برخی دانشگاه‌ها نیاز به بررسی و کار کارشناسی دارد.

--------------------------------

گزارش از فرزاد منتی

--------------------------------

انتهای پیام/2700/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول