اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

5/ شهدای کردستان در آیینه فارس

کفن شهادت مولود هدیه پدرش از مکه بود

انگار می‌دانست که شهید می‌شود، بعد از شهادتش پیکر مولود را با کفن متبرکه‌ای که از مکه برایش آورده بودم پوشاندم و به خاک سپردم.

کفن شهادت مولود هدیه پدرش از مکه بود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در دنیایی که ارزش‌ها رفته رفته در زیر غباری از فراموشی فرو می‌روند و ظواهر فریبنده دنیا و تمنیات رو به زوال جهانی در صدر جدول قرار می‌گیرند، ترویج فرهنگ شهادت و زنده‌ نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا بهترین راهی است که می‌تواند از انحراف جامعه اضمحلال معنویت‌ها جلوگیری کند.

با توجه به این مهم خبرگزاری فارس بنا به رسالت ذاتی خود در راستای معرفی این سرو قامتان سعی دارد گوشه‌ای از زندگی این عزیزان را با زبان قلم بیان کند.

شهید مولود منبری در سال  1343 در روستای «ورمهنگ» از توابع کامیاران کردستان دیده به جهان گشود. پدرش مردی کشاورز و سخت‌کوش بود؛ در همان دوران نوجوانی در کنار درس و تحصیل برای کمک به پدر از هیچ تلاشی فروگذار نبود.

بعد از پایان دوره ابتدایی برای ادامه تحصیل عازم کامیاران شد و با آغاز جنگ تحمیلی به جرگه بسیجیان پیوست، سال اول دبیرستان بود که عازم جبهه‌های جنوب کشور شد.

زمستان 62 در عملیات خیبر براثر بمباران شیمیایی دشمنان مجروح و به بیمارستان منتقل شد. مولود در سال‌های دفاع مقدس ضمن حضور در عملیات‌های جنگی به تحصیلش ادامه داد و دیپلمش را در رشته اقتصاد گرفت و در همین دوران ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد. 

پدر شهید

موقعی که برای زیارت بیت‌الله عازم مکه بودم، قبل از اعزام برای شرکت در کلاس‌های توجیهی مناسک حج به سنندج رفتم، مولود برای بدرقه همراه ما آمده بود، قبل از اعزام یک شب را در مرقد هاجر خاتون، خواهر امام رضا(ع) ماندیم و نسبت به اعمال و مناسک حج توجیه شدیم، بعد از پایان کلاس‌ها وسایل اضافه را به مولود دادم که با خودش به کامیاران برگرداند. موقع سوار شدن اتوبوس پسرم مرا صدا زد و گفت: پدر خواهش می‌کنم برایم از مکه کفنی تهیه کن و آن را با آب زمزم تبرک کن؛ با شنیدن خواسته‌اش اشک در چشمانم حلقه بست و خواستم قانعش کنم، اما فایده نداشت؛ هرچه گفتم قانع نشد.

از بس اصرار و التماس کرد که آخرش راضی شدم. مناسک حج که تمام شد کفن مولودم را در مکه خریدم و با دست‌های خودم با آب زمزم متبرکش کردم. موقع برگشتن از سفر مکه چشمش به دستهایم بود تا سوغاتی‌اش را به او بدهم. انگار می‌دانست شهید می‌شود. بعد از شهادتش پیکر مولودم را با همان کفن پوشاندم و به خاک سپردیم.

برای خانواده و مردم بسیار دلسوزی می‌کرد و همواره دیگران را به انجام کارهای نیک دعوت می‌کرد.

از خصائل بارز شهید، باید به ایستادگی‌اش در برابر ظلم و برخورد با ظالم اشاره کرد.

شهید منبری چهره واقعی گروهک‌های ضد انقلاب را بدون هیچ واهمه‌ای برای مردم افشا می‌کرد، دوره خدمت وظیفه‌اش را به عنوان سرباز معلم در روستاهای دورافتاده کردستان گذراند و در این مدت خدمات زیادی از خود به یادگار گذاشت. حضورش در عرصه تعلیم و تربیت مانع شرکت وی در جبهه‌های حق علیه باطل نشد.

او در تاریخ نوزدهم تیرماه 1356 در حالی که عازم جبهه بود، بر اثر تصادف در محور کامیاران  کرمانشاه به شهادت رسید. 

شهید منبری از زبان دوستش

در طول دوستی‌ با شهید منبری هرگز او را گرفته و ناراحت ندیده‌ بودم. شهید همیشه چهره‌ای باز و بشاش داشت و اگر از چیزی ناراحت می‌شد آن را بروز نمی‌داد و سعی می‌کرد در برخورد با دیگران غصه‌اش را پنهان کند.

روزهای اول بهار 65 بود که به همراه مجموعه‌ای از همکاران فرهنگی از کامیاران عازم جبهه بودیم. مولود هم برای رفتن به منطقه ثبت نام کرده بود، اما روز اعزام نمی‌دانم، چرا دیر رسید؟ با عجله خود را به ماشین رساند و در حالی که مثل ابر بهار اشک می‌ریخت رو به من کرد و گفت:‌ حشمت برایم مشکلی پیش آمده نمی‌توانم همراه شما بیایم، اما در اولین فرصت خودم را به شما می‌رسانم.

بدون مولود رفتیم، اما بعد از سه ماه زمانی که برای مرخصی آمده بودم، او را دیدم که خود را برای رفتن به جبهه آماده کرده بود، در بین راه ماشینش دچار سانحه شد و مولود به جبهه نرسیده پرپر شد...

وصیت‌نامه شهید

«از خداوند منان خواهانم که سعادت شهادت را به من عنایت کند. ای مردم غیور و همیشه در صحنه کامیاران حماسه رزمندگان اسلام را ببینید که علیه کافران بعثی می‌جنگند و آنها را به یاری خداوند متعال تار و مار می‌کنند»

شهید مولود در بخش دیگری از وصیت‌نامه‌اش خطاب به مادرش می‌گوید: «مادر عزیزم وصیت بنده گناهکار این است که در موقع شهادت فرزندت حماسه بیافرینی. نه اینکه گریه و زاری کنی. چون گریه و زاری شما، باعث سوءاستفاده ضد انقلابیون خواهد شد...

خود می‌دانی که همه ما باید به دنیای آخرت سفر کنیم، پس بگذار شهادت در راه خدا، اسلام، امام و جمهوری اسلامی باشد. باید در شهادت من به درگاه خداوند شکرگزاری کنی و خوشحال باشی که سعادت شهادت نصیب فرزندت شده است..."

بی‌شک حماسه در این خطه شهیدپرور با شهادت شهید مولود منبری به پایان نخواهد رسید و بیت‌الغزل آن همچنان با ایثار دلیرانی دیگر تکرار خواهد شد.

:::::::::::::::::::::::::::::::

گزارش از شیرین مرادی

:::::::::::::::::::::::::::::::

انتهای پیام/79002/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول