اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عزم جدی شهرداری در ایجاد شهری سبز با مشارکت شهروندان قمی

ایجاد مرکز مشاوره رایگان پرورش گل و گیاه

ایجاد مراکز مشاوره رایگان در خصوص پرورش گل و گیاه و مسائل مرتبط با آن از جمله اقدامات شهرداری کلانشهر قم در راستای ایجاد شهری سبز و با طراوت با مشارکت شهروندان قمی است.

ایجاد مرکز مشاوره رایگان پرورش گل و گیاه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، تحقیقات محققان انگلیسی در دانشگاه پزشکی اکستر ثابت کرده است افرادی که در شهرهایی با فضای سبز بیشتر زندگی می‌کنند پریشانی روانی کمتر، بهداشت بهتر، رضایت بالاتر از زندگی و درآمد بیشتری دارند.

این تحقیقات که در نشریه علوم روانشناسی منتشر شد نشان داد که حتی اگر عوامل دیگر که منجر به رضایت از زندگی می‌شود در کنار دیگر عوامل جمع شود، زندگی در یک منطقه سبزتر اثر چشمگیرتری داشته است.

حاصل این نوع تحقیقات برای سیاست‌گذاران مدیریت شهری آن هم در کلان‌شهرها بسیار مهم است و می‌توانند با توجه به آن در تخصیص اعتبار برای رشد و توسعه فضای سبز تصمیم‌گیری کنند. سیاست اصلی در ایجاد فضاهای سبز شهری آرامش روانی شهروندان و کم کردن فاصله آن‌ها با طبیعت است که می‌تواند آثار مثبتی در زندگی فردی و اجتماعی افراد به ویژه در شهرهای بزرگ داشته باشد.

از سوی دیگر با توجه به رشد سریع شهرها و کاهش فضاهای شهری برای ایجاد فضاهای سبز وسیع و گسترده و همچنین کاهش منابع آبی جهت آبیاری آن، روش‌های جدیدی در شهرهای بزرگ برای ایجاد فضای سبز مد نظر مدیران شهری قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به درختکاری و کاشت چمن در محیط‌های کوچک خانگی یا اداری، ایجاد بوستان‌های کوچک در محلات و همچنین کاشت درختان در نواحی حاشیه‌ای شهرها اشاره کرد.

استان قم در مجاورت کویر مرکزی ایران در جهت غرب آن واقع شده است. این استان به علت مجاورت با بیابان، دوری از دریا، عرض جغرافیایی و اختلاف زیاد ارتفاع از سطح دریا، دارای اقلیمی خشک، کم رطوبت، بارش اندک و نامناسب است. بیشتر زمین‌های این استان قابلیت کشاورزی ندارند و به حاشیه دریاچه نمک یا مسیله معروف هستند.

این عوامل جغرافیایی به علاوه رشد سریع و روزافزون شهر قم این شهر را به یکی از کلان‌شهرهای کشور مبدل کرده است ولی عدم رسیدگی و گسترش امکانات شهری در سالیان گذشته همگام با این رشد، مشکلات عمده‌ای را پیش روی مدیریت شهری در تأمین نیازهای یک کلان‌شهر با جمعیت بالا قرار داده است.

یکی از مهم‌ترین این نیازها کمبود فضاهای سبز و یکنواختی توزیع آن در سطح شهر بود که چهره‌ای خشک و بی روح به شهری که شاهراه مواصلاتی کشور، شهر کریمه اهل بیت (س) و میعادگاه عاشقان امام زمان (عج) است داده بود، به طوری که طبق آمار مسافرانی که به این شهر برای زیارت وارد می‌شدند تنها ساعاتی را در این شهر سپری می‌کردند و به دلیل کمبود فضاهای سبز و بوستان‌ها برای اقامت و استراحت پس از زیارت این شهر را ترک می‌کردند.

این موضوع در مدیریت شهری فعلی جزء اولویت‌های مهم و دغدغه‌های مسئولین قرار گرفت و شهروندان قمی دیدند که در مدت زمانی اندک با همت شهرداری کلان‌شهر قم چهره این شهر دگرگون شد فضاهای سبز، پارک‌ها و بوستان‌های متعدد و استخرها و آب‌نماهای متعدد با نورپردازی‌های زیبا در جای جای شهر قم پدیدار گشت.

اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که مشارکت مردم در رشد و توسعه فضای سبز بسیار موثر و اثرگذار است، اگر هر شهروند قمی در محل کار و یا منزل خود اقدام به کاشت درخت و گل و گیاه کند و یا محیط خانه و محل کار خود را به وسیله گل و گیاهان آپارتمانی و تزئینی شاداب و با طراوت نگه دارد، مطمئناً در کنار زحماتی که شهرداری قم در این خصوص کشیده می‌توان شهر کویری قم را به شهری سبز و زیبا تبدیل کرد.

شهرداری قم همواره شهروندان را به مشارکت در این امر مهم فراخوانده و امکانات خوبی نیز در این زمینه برای مردم در نظر گرفته است. از جمله این امکانات، ایجاد مراکز مشاوره در خصوص پرورش گل و گیاه و مسائل مرتبط با آن است که مردم می‌توانند به طرق مختلف با کارشناسان امر ارتباط برقرار کرده و سوالات و موارد مد نظر خود در این زمینه را از آنان جویا شوند.

حسین رضایی نسب مدیر عامل سازمان فضا سبز و پارک‌های شهرداری کلانشهر قم به تشریح اقدامات این سازمان برای گسترش فرهنگ نگهداری گل و گیاه توسط شهروندان قمی پرداخت و اظهار داشت: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصین امر پرورش گل و گیاه اقدام به راه‌اندازی مرکز مشاوره در این خصوص کرده است.

وی ادامه داد: شهروندان قمی می‌توانند سوالات خود در زمینه‌های مختلف از جمله روش‌های نگهداری گل و گیاه،‌ روش‌های آبیاری، کاشت گل‌های آپارتمانی یا باغچه‌ای داخل ساختمان،‌ نگهداری گل‌های تزئینی و همچنین مشکلاتی همچون نحوه‌ از بین بردن آفات گیاهان را با کارشناسان سازمان مطرح کرده و راهکارهای مد نظر را دریافت کنند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کلانشهر قم در ادامه به راه‌های برقراری ارتباط شهروندان با کارشناسان این سازمان اشاره کرد و گفت: سامانه 137 یکی از پل‌های ارتباطی میان سازمان و شهروندان قمی است که می‌توانند از این طریق سئوالات خود را مطرح کنند، همچنین کارشناسان سازمان در مناطق هشت‌گانه شهرداری آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه راهکار در خصوص موارد فوق هستند.

رضایی نسب همچنین از راه‌اندازی سامانه پیام کوتاه برای پاسخگویی به سئوالات و مشکلات پیش روی همشهریان قمی در ارتباط با نگهداری گل و گیاه خبر داد و گفت: شهروندان قمی می‌توانند سوالات خود را به شماره 30002871 پیامک کنند تا کارشناسان ما مستقیماً با همان شماره‌ها تماس گرفته و به سوال پیامک شده پاسخ دهند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اقدامات گسترده شهرداری قم در ایجاد فضای سبز و آب‌نماهای متعدد در سطح شهر ابراز داشت: این فضاها با صرف هزینه‌های سنگین و اقدامات و تلاش‌های شبانه‌روزی شکل گرفته است و مردم باید در حفظ و نگهداری از این فضاها و ادوات و ساختار فیزیکی آن‌ها تلاش کنند تا این سرمایه که با هزینه زیاد ایجاد شده از بین نرود و باعث طراوت و شادابی شهر قم در ایام گرم تابستان باشد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و‌ فضای سبز شهرداری کلانشهر قم در ادامه با اشاره به اینکه شهر قم چند سالی است با کم آبی مواجه است بیان داشت: با توجه به این مسئله سعی کردیم آبیاری فضاهای سبز و درختان موجود در خیابان‌ها را شب‌ها انجام داده و برای آبیاری از آب خام با روش آبیاری تحت فشار استفاده کرده تا در مصرف آب در چنین شرایطی صرفه‌جویی شده و استفاده بهینه از منابع آبی موجود کنیم.

رضایی نسب همچنین از اجرای طرح ایجاد فضای سبز و آب‌نما در انتهای بلوار زائر، استخر بزرگ سه راه خرمشهر و آب‌نمای میدان آل یاسین در انتهای بلوار پیامبر اعظم (ص) خبر داد.

اهتمام مدیریت شهری به ایجاد و گسترش فضای سبز در شهر مقدس قم بر هیچ کس پوشیده نیست، اما مردم نیز باید به صحنه آمده و ضمن مشارکت در این امر مهم از تخریب و آسیب رساندن به فضاهای موجود که با صرف هزینه‌های سنگین و وقت زیاد حاصل شده خودداری کنند.

متأسفانه در برخی موارد شاهد هستیم با گرم شدن هوا و تمایل همشهریان قمی به گذراندن ساعاتی از اوقات شبانگاهی خود در پارک‌ها و بوستان‌ها، تخریب فضاهای سبز به دلیل نشستن در آن و یا آسیب دیدن تجهیزات مربوط به آب‌نماها و استخر‌های موجود در این اماکن زیاد شده که این مسئله هم باعث از بین رفتن سرمایه‌های ملی و زحمات شبانه روزی پرسنل زحمت‌کش شده و هم موجب ایجاد مانع بر سر راه رشد و گسترش فضاهای سبز شهری می‌شود.

برای اینکه شهری سبز و شاداب داشته باشیم همه باید دست به دست هم دهیم و علاوه بر جلوگیری از تخریب اماکن موجود، خود نیز عاملی برای آبادانی شهر کریمه اهل‌ بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) باشیم.

انتهای پیام/2258/ق/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول