اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

مفهوم قرآنی صبر تمام ارزش‌های اخلاقی را در بر می‌گیرد

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: قرآن کریم و روایات مفهومی بسیار گسترده برای صبر در نظر گرفته‌اند که تمام ارزش‌های اخلاقی را در بر می‌گیرد.

مفهوم قرآنی صبر تمام ارزش‌های اخلاقی را در بر می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی در آغاز سلسله دروس اخلاقی خود در ماه رمضان که پنجشنبه شب در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد با اشاره به مفهوم صبر به عنوان یکی از خصوصیات ویژه انسان‌ها اظهار کرد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) که خطاب به ابوذر ایراد فرموده‌اند می‌خوانیم «اگر می‌توانی کارهایت را تنها برای رضای خداوند و از روی یقین انجام دهی به همین شیوه ادامه بده» و این امر نشان‌دهنده اهمیت انگیزه در انجام کارهاست که اگر برای خداوند و از روی یقین باشد دارای ارزش واقعی خواهد بود.

وی افزود: بسیاری از انسان‌ها صبر را مفهومی عادی و معمولی یعنی تنها خویشتن‌داری در مقابل مصائب و بلاها می‌دانند در حالیکه در قرآن کریم کاربرد و مفهوم بسیار وسیع‌تری برای آن در نظر گرفته شده است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه رسیدن به مقامات انسانی به تدریج میسر است گفت: پس از اینکه انسان مقام صبر را درک کرد آنگاه می‌تواند با تلاش و کوشش به مقام توکل و رضا هم برسد.

وی ادامه داد: قرآن کریم و روایات مفهومی بسیار گسترده برای صبر در نظر گرفته‌اند که تمام ارزش‌های اخلاقی را در بر می‌گیرد.

مصباح‌یزدی جایگاه صبر در احادیث اسلامی را مورد توجه قرار داد و افزود: در قرآن کریم هم بیش از 100 بار واژه صبر یا مشتقات آن به کار رفته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه صبر از چنان اهمیتی برخوردار است که حضرت محمد(ص) نیز در قرآن برای رعایت آن مورد سفارش قرار گرفته است گفت: آنچه با تدبر در آیات کتاب الهی به دست می‌آید این است که معنای صبر فراتر از آن چیزی است که بشر آن را درک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: صبر واقعی تنها خویشتن‌داری در مواجهه با سختی‌های این دنیا نیست زیرا با بررسی آیات قرآن در می‌یابیم که گاهی انگیزه‌هایی بسیار قوی برای ارتکاب گناه در انسان به وجود می‌آیند که صبر در مقابل آنها آدمی را از گناه باز می‌دارد یا اینکه برای انجام یک تکلیف الهی سنگین مانند جهاد اگر آدمی صبر پیشه نکند ممکن است عواملی او را از این امر الهی باز دارند.

مصبا‌ح‌یزدی با بیان اینکه آغاز تحول بسیاری از بزرگان ما صبر در مقابل انگیزه‌های گناه بوده است گفت: این افراد نتیجه این مقاومت و صبرشان را در این دنیا دیده‌اند و مقام و مرتبه معنوی‌شان هم ارتقا یافته است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: از دیگر مفاهیمی که مانند صبر دارای معنای گسترده است تقواست که تنها با انجام عبادات به دست نمی‌آید و لازمه آن ترک گناهان است.

وی با بیان اینکه معنای مقاومت تا حد زیادی به معنای صبر نزدیک است اظهار کرد: گاهی برخی عوامل درونی و گاهی بعضی عوامل بیرونی انسان را به سمت گناه یا انجام ندادن تکالیف سوق می‌دهند که مقاومت در برابر چنین عواملی در واقع همان رسیدن به مقام صبر محسوب می‌شود.

مصباح‌یزدی افزود: واژه استقامت نیز در قرآن بیان شده و دارای مفهومی نزدیک به صبر است و در فارسی هم از آن به عنوان خویشتن‌داری یاد می‌کنند.

انتهای پیام/78004/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول