اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

آتش جنگ در کشورهای اسلامی به دلیل دور شدن از قرآن است

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: اگر برنامه‌های قرآن از سوی مسلمین عملی شود تمام آتش فتنه‌ها خاموش خواهد شد و برافروخته شدن این آتش‌ها به دلیل پشت کردن به قرآن مجید است.

آتش جنگ در کشورهای اسلامی به دلیل دور شدن از قرآن است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جمع زائران و نمازگزاران در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهار کرد: پیوند بسیار محکمی میان قرآن و ماه مبارک رمضان وجود دارد و به همین دلیل باید در این ماه مبارک بیشتر قرآن خوانده و به آیات این کتاب آسمانی عمل شود.

وی با تاکید بر اینکه باید قرآن را به وسیله خود قرآن بشناسیم‌ به آیات 15 و 16 سوره مائده اشاره کرد و گفت: در این آیات عنوان شده از سوی خداوند نور، روشنایی و کتابی آشکار به سوی شما آمده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در این آیات دو ویژگی برای قرآن ذکر شده است، بیان کرد: در آیه نخست، قرآن نور و کتاب مبین معرفی شده است.

وی افزود: وقتی قرآن مجید خود را به نور تشبیه می‌کند این تشبیه معنا دار است؛ تمام فضایل اخلاقی و جامعه‌های ایده‌آل می‌تواند از قرآن مجید سرچشمه بگیرد و اگر می‌خواهیم به قرب الی الله دست یابیم باید به قرآن متمسک شویم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سه اثری که در آیه 16 سوره مائده برای قرآن ذکر شده است بیان کرد: نخستین اثر قرآن این است که خداوند به وسیله آن مسیر صلح و آرامش را به سوی انسان می‌گشاید. در دنیا اگر بخواهیم صلح و سلامت داشته باشیم باید در مسیر قرآن حرکت کنیم.

وی با اشاره به وجود جنگ و نزاع در نقاط مختلف جهان اسلام تاکید کرد: متاسفانه شرایط کشورهای اسلامی دل را می‌سوزاند اگر قرآن راه‌های صلح را به انسان نشان می‌دهد پس چرا شرایط مسلمین اینچنین است؟ دلیل آن این است که به قرآن عمل نمی‌کنند، اگر به یک آیه قرآن عمل شود آتش نزاع و درگیری خاموش می‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به دومین اثر قرآن تصریح کرد: قرآن مجید مردم را از ظلمت‌ها به سوی نور هدایت می‌کند؛ قرآن مردم را از ظلمت، جهل، شرک، فساد اخلاقی و... خارج کرده و انسان را از این ظلمت‌ها به نور دعوت می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم سومین اثر قرآن را هدایت مردم به سمت صراط مستقیم عنوان کرد و بیان داشت: قرآن کریم مردم را به سوی خداوند در مسیر درست دعوت می‌کند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند همانا صراط مستقیم علی بن ابیطالب است؛ مفهوم این حدیث این است اگر می‌خواهید مسیر صحیح را پیدا کنید دنبال برنامه‌های حیات بخش علی بن ابیطالب(ع) بروید.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه علی(ع) سمبل عدالت، محبت و عواطف نسبت به افراد نیازمند و الگوی اخلاق اسلامی است گفت: خوشا به حال کسانی که علی(ع) را صراط مستقیم خود قرار داده و الگوی زندگانی خود را از علی(ع) گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: اگر برنامه‌های قرآن از سوی مسلمین عملی شود تمام آتش فتنه‌ها خاموش خواهد شد و برافروخته شدن این آتش‌ها به دلیل پشت کردن به قرآن مجید است.

این مرجع تقلید مجالس آلوده، دوستان ناباب و وسوسه‌های شیطان را موجب نشسته شدن زنگار بر دل انسان‌ها دانست و تاکید کرد: رسول گرامی اسلام در حدیثی فرمودند که تلاوت قرآن موجب زدوده شدن زنگارهای دل انسان‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاوت قرآن مقدمه‌ای برای فهمیدن است گفت: فهمیدن قرآن نیز مقدمه‌ای برای عمل کردن به آن است و اگر سه مرحله تلاوت، فهمیدن و عمل کردن به قرآن انجام شود حق تلاوت آن ادا خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: باید دید آیا زندگی، بازارها، مجالس عروسی و عزا، ارتباط زن و شوهر، ارتباط فرزندان و... با آیات قرآن هماهنگ است؟

وی با اشاره به خطبه همام در نهج البلاغه افزود: امام علی(ع) در خطبه همام 110 صفت برای پرهیزگاران بیان کرده‌اند و بهترین استاد و معلم برای حرکت در مسیر و سلوک این خطبه است.

این مرجع تقلید با تقدیر از برگزاری جلسه باشکوه تلاوت قرآن کریم در حرم کریمه اهل بیت(س) تصریح کرد: اینگونه جلسات مشت محکمی بر دهان بدخواهان و وهابیت تکفیری است و می‌تواند پاسخگوی تبلیغات زشت آن‌ها باشد.

وی با بیان اینکه در تمام عربستان سعودی جلسه‌ای مثل جلسه تلاوت قرآن در حرم حضرت معصومه(س) نیست تاکید کرد: وهابیت تکفیری قرآن را خوانده ولی بنزین روی آتش جنگ ریخته و در نقاط مختلف دنیا برادرکشی می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خداوند را شاکریم که برترین قاریان و حافظان قرآن در میان ما حضور داشته و مجالس پرفیض قرآن در کشور ما برگزار می‌شود و این پاسخ دندان شکنی برای همه بدخواهان است.

انتهای پیام/2258/ر40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول