اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول گیاهان دارویی شمال غرب استان اصفهان:

هیچ نظارتی بر فروش گیاهان دارویی وجود ندارد

مسئول انجمن گیاهان دارویی ‌ایران شاخه مستقل شمال غرب استان اصفهان گفت: برای گیاهان دارویی تاریخ مصرف و استانداردی تعریف نشده است و هیچ نظارتی بر فروش گیاهان دارویی وجود ندارد.

هیچ نظارتی بر فروش گیاهان دارویی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حجت‌الاسلام علیرضا قاسمی امشب در جمع خبرنگاران از تأسیس بانک ژنوم گیاهی‌ برای نخستین بار در شهرستان کاشان خبر داد و اظهار داشت: طی یک سال گذشته یک تیم بزرگ و متخصص از انجمن گیاهان دارویی‌ کاشان در زمینه کشت بافت گونه‌های گیاهان دارویی ‌در منطقه کاشان فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است.

وی افزود: برای ایجاد بانک ژنوم گیاهان دارویی ‌در منطقه کاشان مقرر شده بافت‌ تمامی ‌گونه‌های گیاهی ‌که امکان رویش و تکثیر در منطقه کاشان را دارند جمع‌آوری و بانک ژن گیاهان توسط انجمن گیاهان دارویی‌ ایران شاخه مستقل شمال غرب استان اصفهان تأسیس شود.

به گفته وی، علاوه بر تأسیس بانک ژنوم گیاهی در شهرستان کاشان، مزارع نمایشی ‌و آزمایشی نیز در مناطق مختلف ایجاد می‌شود تا ژن‌های گیاهان دارویی‌ به طور دائم و تازه نگهداری شود.

مسئول انجمن گیاهان دارویی ‌ایران شاخه مستقل شمال غرب استان اصفهان با بیان این که نمونه بعضی ‌از گیاهان دارویی ‌بسیار نایاب و نادر است گفت: برای نگهداری این نوع گیاهان دارویی ‌نایاب و نادر به شرایط ویژه‌ای نیاز است که هر یک از گونه‌های گیاهی با درجه رطوبت و درجه حرارت خاص و متفاوتی ‌باید به صورت جداگانه در بانک ژنوم گیاهان دارویی ‌محافظت شود.

وی تصریح کرد: گیاهان دارویی‌ به صورت متناوب از یک تا چند سال قدرت ماندگاری برای رشد و نمو دارند و بعد از آن این ویژگی را از دست می‌دهند که برای تازه نگه داشتن این گونه گیاهان دارویی نیاز به مکانی خاص است تا بتوان ابن نمونه‌ها را حفظ و در شرایط ویژه بانک ژنوم گسترش داده شود تا آنها از خطر انقراض مصون بمانند.

قاسمی یادآور شد: محل رویش برخی از گیاهان نادر دارویی موجود در مراتع و کوهپایه‌های منطقه کاشان است که به دلیل خشکسالی‌های متوالی سال‌های اخیر در منطقه کاشان، چرای نامناسب دام، آتش‌سوزی و عوامل انسانی در حال انقراض و نابودی است.

وی، لزوم مکانی برای تازه نگه داشتن گیاهان دارویی نادر توسط انجمن گیاهان دارویی کاشان را خاطرنشان کرد و گفت: با تأسیس بانک ژنوم گیاهان دارویی در کاشان زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی و ترویج گیاهان دارویی فراهم می‌شود.

مسئول انجمن گیاهان دارویی ایران شاخه مستقل شمال غرب استان اصفهان همچنین با اشاره به این که عطاری‌های کاشان زیرمجموعه صنف خواروبارفروشی هستند و دارای صنف مستقلی نیستند، از بی‌توجهی به جایگاه ارزشمند گیاهان دارویی در برخی از مراکز فروش و عطاری‌ها ابراز تأسف کرد.

قاسمی تأکید کرد: در حالی که تمامی اجناس موجود در خواروبارفروشی دارای تاریخ انقضای مصرف هستند اما گیاهان دارویی که نقش مهم سلامت جامعه و پاسداری از سنت و طب اسلامی ایرانی را بر عهده دارد تاریخ مصرف و استانداردی برای آن تعریف نشده است و هیچ نظارتی بر فروش گیاهان دارویی وجود ندارد.

وی، بر ساماندهی عطاری‌ها و همچنین واحدهای فروش گیاهان دارویی شهرستان کاشان توسط متولیان ذیربط تأکید کرد و متذکر شد: شهرستانی که عنوان مهد تمدن را یدک می‌کشد نباید اجناس آن بی‌کیفیت و حتی ظاهر عطاری‌ها و محل عرضه محصولات گیاهان دارویی آن ناخوشایند باشد.

انتهای پیام/2406/ق40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول