اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان آبیک عنوان کرد

مرگ‌آفرینی کانال سد زیاران

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک با اشاره به مرگ‌آفرین و خطرناک بودن رودخانه و سد زیاران گفت: مردم نباید خود را طعمه شکار رودخانه و سد زیاران قرار دهند.

مرگ‌آفرینی کانال سد زیاران

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، هر سال و به ویژه با گرم شدن هوا و آغاز فصل تابستان، شاهد حضور مسافران زیادی از مسیر روستای زیاران که طبیعت بکر و خوش آب و هوایی دارد و از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک محسوب می‌شود، هستیم.

زیاران روستای بسیار باصفایی است که در 20 کیلومتری شهرستان آبیک واقع شده و از هر چهار طرف محصور در باغ‌ها و رودهای فصلی و دائمی است.

سد زیاران نیز در جنوب روستای زیاران واقع شده‌ و دسترسی به منطقه توریستی طالقان تنها از طریق زیاران امکان‌پذیر است.

متأسفانه با توجه به تأکیدات مسئولان شهرستان آبیک مبنی بر خطرآفرین بودن رودخانه و سد زیاران، هر سال شاهد حوادث تلخ غرق‌شدگی در این مکان هم‌وطنان هستیم که البته این مسئله در تابستان پررنگ‌تر است.

برای آشنایی با وضعیت سد انحرافی روستای زیاران و میزان غرق‌شدگان امسال در این سد انحرافی و علل آن با دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که با هم می‌خوانیم.

فارس: امسال چند نفر در کانال و سد زیاران غرق شده‌اند؟

جواد یاوری دادستان آبیک: متأسفانه از اردیبهشت ماه امسال تاکنون، 12 نفر در مسیر رودخانه، کانال و سد زیاران غرق شده‌اند.

دلایل غرق‌ شدن افراد چه بوده است؟

بیشتر غرق‌شدگی‌ها به دلیل بی‌احتیاطی خود افراد بوده و مقصر هستند با توجه به اینکه تابلوهای هشدار دهنده (شنا کردن ممنوع) نصب شده و مسئولان بارها تأکید کرده‌اند که نکات ایمنی را رعایت کنید و علت برخی از عرق‌شدگی‌ها نیز خودکشی افراد بوده است.

افراد غرق شده بومی شهرستان آبیک بوده‌اند؟

غرق‌شدگان از شهرهای مختلف کشور بوده‌اند ولی متأسفانه در بسیاری از موارد، افراد بومی شهرستان آبیک هم گرفتار سد شده‌اند با توجه به اینکه از وضعیت رودخانه و سد زیاران اطلاع دارند ولی شاید به دلیل اعتماد به نفس زیاد، داخل آب رفته‌‌اند.

در سال‌های گذشته متأسفانه اتباع خارجی هم برای استحمام از آب کانال استفاده می‌کردند که دچار غرق‌شدگی شده‌اند.

چون افراد بر اثر بی‌‌احتیاطی غرق‌ می‌شوند علیه فرد و یا اداره‌ای نمی‌توانند شکایت کنند و قابلیت پیگیری هم ندارد.

وضعیت آب سد زیاران به چه نحو است؟

نزدیک شدن به آب بسیار خطرناک است حتی اگر کسی شناگر ماهری باشد چراکه عمق آب سد زیاران بسیار زیاد است و به دلیل اینکه جوی سیمانی دارد و شیب‌مانند است شدت آب خود را نشان می‌دهد که البته رودخانه هم همان شدت آب را دارد.

اگر یک کامیون را هم داخل سد زیاران قرار دهیم به راحتی آب آن را حرکت خواهد داد، چه برسد به انسان که وزنی ندارد.

گرچه علائم و تابلوهای هشدار دهنده (شنا کردن ممنوع) در مسیر کانال و سد زیاران نصب شده ولی به دلیل اینکه طول مسیر چند کیلومتر است امکان نصب تابلو در همه مسیر وجود ندارد.

پس از افتادن جسد چه مشکلاتی ایجاد می‌شود؟

برای کشف جسد در کانال و سد زیاران آب سد به مدت چند روز قطع می‌شود که با اعتراض کشاورزان مواجه می‌شویم.

لازم به ذکر است، از سد زیاران کشاورزان آبیکی، قزوینی و تاکستانی استفاده می‌کنند که مسیر سد در حوزه شهرستان آبیک حدود 30 کیلومتر و تا شهرستان تاکستان 90 کیلومتر است.

متأسفانه بیشتر اوقات به دلیل یک ندانم کاری و بی‌احتیاطی علاوه بر داغدار شدن یک خانواده، قطعی آب سد برای کشف جسد اعتراض کشاورزان را به همراه دارد.

با توجه به اینکه آب سد زیاران برای کشاورزان سهمیه‌بندی شده با قطعی آب سد، علاوه بر به هم خوردن سهمیه‌بندی آب و محروم شدن کشاورزان از آب سد، خسارت و لطمه زیادی به ویژه خسارات چند صد میلیون تومانی به کشاورزان می‌رسد.

چند مورد از بی‌احتیاطی‌ها را ذکر می‌کنید؟

حرکت کردن خودرو در حریم رودخانه، شوخی کردن با دوستان در کانال زیاران، نزدیک شدن به آب رودخانه و کانال زیاران و رعایت نکردن فاصله با رودخانه که حادثه‌های تلخی آفریده است.

آیا پرونده پیچیده‌ای در خصوص غرق‌شدگی داشته‌اید؟

در یک مورد، البسه، کفش و تلفن همراه دختر دانشجویی بر روی سنگی قرار داده شده و از خود دختر دانشجو خبری نبود.

چون این دختر دانشجو با پسری در ارتباط بوده این طور تصور می‌شد که متهم صحنه‌سازی کرده و دختر را به جایی دیگر برده است در حالی که دختر خودکشی کرده بود و پس از 10 روز جسدش در سد زیاران کشف و پسر متهم تبرئه شد.

مسئولان چه طرح‌ها و راهکارهایی برای اجساد غرق‌شده در سد زیاران اندیشیده‌اند؟

یکی از طرح‌ها این بوده که دریچه‌های مقطعی احداث شود گرچه باید با کیفیت بسیار بالایی احداث شود چون شدت آب بسیار زیاد است.

مذاکره برای استخدام غواصان مجرب برای کشف اجساد آغاز شده تا با تحقق این امر کشاورزان با قطعی چند روزه آب دچار نشوند و برخی پرونده‌ها از پیچیده بودن خارج شوند البته امیدوارم با تصویب هرچه زودتر مصوبات مذکور به نتیجه لازم دست یابیم.

محصور شدن سد نمی‌تواند در کاهش خطرات آن مفید باشد؟

محصور کردن سد چند ایراد دارد نخست اینکه بسیار هزینه‌بر است و اعتبار ملی را می‌طلبد. دوم اینکه نمی‌توان طول مسیر رودخانه و کانال زیاران را محصور کرد چراکه منطقه گردشگری است و مردم باید از طبیعت زیبای آن لذت ببرند.

در واقع محصور کردن سد و طول مسیر رودخانه زیاران به نوعی پاک کردن صورت مسئله است نه حل کردن مسئله که باید تدابیر دیگری اندیشیده شود و خانواده‌هایی که برای تفریح و سیاحت از مسیر روستای زیاران عبور می‌کنند مراقب باشند و بر اثر یک لحظه غفلت و بی‌احتیاطی سفرشان را به کام خود تلخ نکنند.

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول