اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه ماه رمضان

قیمت سیب زمینی متعادل می‌شود/ رنگ باختن بازار سیاه

رئیس سازمان جهادکشاورزی همدان گفت: با ورود سیب‌زمینی کشت تابستانه همدان به بازار، قیمت‌ها متعادل می‌شود و از ایجاد بازار سیاه توسط دلالان جلوگیری خواهد شد.

قیمت سیب زمینی متعادل می‌شود/ رنگ باختن بازار سیاه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امروز رئیس جهادکشاورزی شهرستان همدان به اتفاق کارشناسان جهادکشاورزی و خبرنگار خبرگزاری فارس و صدا و سیما از روند برداشت محصول سیب‌زمینی اراضی کشاورزی شهرستان بازدید به عمل آوردند.

امروز ساعت 9.30 صبح از محل جهادکشاورزی شهرستان به سمت مزارع کشاورزی در روستای انصارالامام حرکت کردیم و در طول مسیر از مزارع مختلف و نحوه برداشت سیب زمینی بازدید شد و اینکه عملکرد کشاورزان در تولید محصول چقدر است.

بعد از 40 دقیقه بازدید از چندین مزارع در یک مزرعه در روستای انصارالامام که متعلق به برادران یعقوبی بود ایستادیم و از روند برداشت محصول بازدید کردیم.

در حاشیه این بازدید رئیس جهادکشاورزی همدان با بیان اینکه برداشت محصول سیب زمینی کشت بهاره در اراضی کشاورزی شهرستان از پنجم تیرماه آغاز شده است اظهار داشت: برداشت سیب زمینی تا اواخر مرداد ماه ادامه دارد.

جواد رشیدی ادامه داد: کشاورزان در این مدت اقدام به برداشت و عرضه سیب زمینی به بازار مصرف داخلی و حتی صادرات به کشورهای دیگر می‌کنند.    

وی گفت: در سال زراعی جاری بیش از 5 هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت سیب زمینی بهاره رفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی همدان با بیان اینکه با توجه به تغییرات اقلیمی و برداشت زودهنگام با کاهش 20 درصدی تولید سیب زمینی تابستانه مواجه هستیم افزود: علت برداشت زودهنگام محصول سیب زمینی برای تأمین بازار نیاز و جلوگیری از شکل‌گیری بازار سیاه در آستانه ماه رمضان است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه به طور میانگین در هر هکتار 40 تن برداشت سیب زمینی داریم پیش‌بینی می‌شود که بیش از 200 هزار تن از مزارع کشت تابستانه سیب زمینی شهرستان تولید کنیم.

رشیدی با اشاره به اینکه در کشت سیب‌زمینی تابستانه چند رقم بذر جدید به نام سانته، بامبا، ارگیا و فونتانا به کشاورزان معرفی و کشت شد.

وی با بیان اینکه استان همدان از لحاظ گسترش سطح زیر کشت اراضی به صورت مکانیزه رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است ابراز داشت: در شهرستان همدان نیز تقریباً تمام سیب‌زمینی‌کاران برای کاهش مصرف آب از روش‌های نوین و مکانیزه آبیاری بارانی استفاده می‌کنند. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی همدان در ادامه با بیان اینکه برداشت سیب زمینی از 25 تن شروع شده و تا 46 تن در هر هکتار ادامه دارد بیان داشت: بیش از 95 درصد اراضی سیب‌زمینی‌کاری شهرستان در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود و فقط جمع‌آوری سیب زمینی به صورت دستی است.

وی به استفاده از کودهای ارگانیک و بیولوژیک در سیب‌زمینی‌کاری اشاره کرد و گفت: بیش از 98 درصد از سیب‌زمینی‌کاران در راستای تولید محصول سالم از کودهای بیولوژیک دامی و مرغی استفاده می‌کنند.

رشیدی در ادامه با بیان اینکه کودهای بیولوژیک در تأمین غذای گیاه مؤثر است اذعان داشت: آبیاری بارانی با توجه به اینکه هفته‌ای یک بار گیاه را شست‌وشو می‌دهد از بروز آفات و بیماری‌های جلوگیری می‌کند و هنگامی که گیاه قوی باشد در برابر امراض و بیماری‌ها مقاوم است. 

وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که در حفظ خاک، رشد میکروارگانیسم خاک، کاهش علف‌های هرز، ایجاد و بسترسازی برای حفظ آب و رطوبت و غذاسازی گیاه مؤثر است استفاده از گاوآهن مرکب است که در افزایش میزان عملکرد تولید محصولات مؤثر بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی همدان گفت: با توجه به همکاری خوب سیب‌زمینی‌کاران با کارشناسان جهاد کشاورزی و عمل به توصیه‌های آن‌ها در حال حاضر شهرستان همدان اگر بالاتر از استاندارد جهانی نباشد هم ردیف آن‌ها با تولید 80 تن سیب‌زمینی در هر هکتار روند مطلوبی را در تولید این محصول دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه کارشناسان جهادکشاورزی با کنترل آفات محصول سیب زمینی با همکاری تشکل‌ها فعالیت خوبی دارند ابراز داشت: با کنترل و رعایت دوره کارنس محصول سیب‌زمینی با حداقل سم باقیمانده در محصول به بازار ارائه می‌شود.

همچنین در ادامه یکی از کشاورزان با بیان اینکه در سال جاری اگر سیب زمینی را کیلویی 2 هزار تومان هم بفروشیم باز ضرر کردیم گفت: سود تسهیلات بانکی بسیار بالاست و کشاورز توان بازپرداخت تسهیلات با سود بالا را ندارد.

محمد یعقوبی افزود: در حال حاضر محصول سیب زمینی را در سر زمین از ما کیلویی یک هزار و 100 تومان خریداری می‌کنند و بعد از خریداری از ما دلالان به قیمت‌های بالاتر به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

وی اضافه کرد: زمین زراعی ما هفت هکتار است که در هر هکتار بین 40 تا 60 تن برداشت می‌کنیم و به علت فصل تابستان و گرما ماندگاری محصول پایین است.

این سیب زمینی‌کار همدانی با بیان اینکه تمام امور کشاورزی خود را به صورت مکانیزه انجام می‌دهد تصریح کرد: کشت مکانیزه به ایران دیر وارد شد اما از زمانی که با روش‌های نوین و مکانیزه محصول کشت می‌شود در مصرف آب صرفه‌جویی شده و اگر قبل از آن در هر متر مربع 10 لیتر آب مصرف می‌شد در حال حاضر چهار لیتر استفاده می‌شود. 

وی در ادامه به ارتباط کشاورزان با کارشناسان و مهندسین جهاد کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: با تطبیق سال‌ها تجربه کشاورزان و علم روز مهندسین میزان عملکرد و کیفیت محصولات افزایش یافته است.

در ادامه علی یعقوبی یکی دیگر از کشاورزان با اعلام رضایت از کیفیت خوب محصول سیب‌زمینی در سال‌جاری ابراز داشت: قیمت سیب‌زمینی نیز در سال‌جاری خوب است و نسبت به سال گذشته برخی از مشکلات مالی کشاورزان را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: ما با استفاده از کودهای ارگانیک و آبیاری بارانی در هر هکتار بیش از 60 تن برداشت سیب زمینی را داریم.

حسین احمدی یکی از کارگرانی که مشغول جمع‌آوری سیب زمینی است با بیان اینکه جمع‌آوری سیب زمینی مشکل نیست گفت: من سال‌های متمادی بر روی مزارع سیب زمینی کار می‌کنم و امسال محصول خوبی تولید شده و میزان برداشت در هر هکتار نسبت به سال گذشته چند درصد رشد بیشتری دارد.

به هر حال امیدواریم با ورود سیب زمینی تابستانه همدان به بازار مصرف قیمت این محصول در آستانه ماه مبارک رمضان متعادل شود و دلالان به این نکته توجه کنند که به سود واقعی خود قانع شوند و از تشنج و ایجاد بازار سیاه در بازار امتناع کنند.

انتهای پیام/89019/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول