اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نخستین کنسرت پژوهشی حوزه هنری همدان

ریشه‌های مشترک موسیقی بررسی شد

واحد موسیقی و سرود حوزه هنری استان همدان نخستین کنسرت پژوهشی در سال 92 را با عنوان «ریشه‌های مشترک موسیقی» و با حضور علاقه‌مندان و هنرمندان برگزار کرد.

ریشه‌های مشترک موسیقی بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان همدان، چهارمین کنسرت پژوهشی واحد موسیقی این حوزه همچون نشست‌های قبل به صورت کارگاهی و با پرسش و پاسخ برگزار شد و این نشست به موضوع بررسی اشتراکات موسیقی دستگاهی گیتار فلامنکو با موسیقی ایرانی اختصاص یافت.

در این نشست احمد صدق، پژوهشگر موسیقی گفت: گیتار فلامنکو ریشه در ملل و فرهنگ‌های مختلف و کهن دارد و دلیل آن هم این است که هندی‌هایی که به سمت اسپانیا مهاجرت می‌کردند، از کشورهای مختلفی از جمله ایران و کشورهای شمال آفریقا عبور کردند و هر تمدن، تاثیری بر این موسیقی گذاشت.

این نوازنده گیتار ادامه داد: موسیقی فلامنکو همانند موسیقی ایران دارای دستگاه است و از گام‌های دستگاه‌های ایرانی نظیر شهناز و حجاز بهره می‌برد و این دستگاه‌ها به 23 شاخه مختلف آوازی و سازی تقسیم می‌شود.

وی گفت: موسیقی فلامنکو تکیه بر آواز دارد و برخی از دستگاه‌های آن نیز به صورت آزاد بیان می‌شود، یعنی در ریتم نمی‌گنجد، که هر کدام از اینها وجوه اشتراک فلامنکو با موسیقی ایرانی است.

در این نشست که با نوازندگی احمد صدق و احسان رسولی و با حضور علاقه‌مندان و هنرمندان استان در سالن شماره 2 سینما قدس همدان برگزار شد، دستگاه‌های مختلف موسیقی فلامنکو نواخته و درباره آن بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/89003/ن/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول