اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک پژوهشگر:

بیماری ذغالی بلوط موجب سیاه ‌شدن درخت می‌شود

یک استاد پژوهشی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: بیماری ذغالی بلوط موجب سیاه ‌شدن و پژمردگی درخت و در نهایت خشکیدگی کامل آن می‌شود که چاره آن تنها ریشه‌کن کردن درخت است.

بیماری ذغالی بلوط موجب سیاه ‌شدن درخت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، منصور عبایی در جلسه کارگروه بررسی وضعیت خشکیدگی و آفت چوب‌خوار بلوط که در استان کرمانشاه برگزار شد، ضمن برشمردن ضرورت حفظ و احیای جنگل‌ها و اهمیت آن در کره زمین چگونگی برخورد علمی با این پدیده را برای کارشناسان حاضر در جلسه عنوان کرد.

این استاد پژوهشی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور افزود: خشکی درختان بلوط یک فاجعه و خطر بزرگ برای منابع طبیعی کشور محسوب شده که برای جبران و پیشگیری از آن باید فکر و چاره‌ای اندیشید.

وی تصریح کرد: دو عامل بیماری ذغالی بلوط و آفات چوب‌خوار از عوامل خشکیدگی بلوط به شمار می‌رود البته آفات و بیماری‌ها به تنهایی نمی‌توانند علت وقوع این پدیده باشند و عواملی نظیر تغییرات اقلیم، تخریب جنگل، شخم زیر اشکوب و خشکسالی‌های پی در پی نقش مؤثری در تشدید این عامل دارند.

عبایی خاطر نشان کرد: بیماری ذغالی بلوط موجب سیاه‌شدن و پژمردگی درخت و در نهایت خشکیدگی کامل آن می‌شود که چاره آن تنها ریشه‌کن کردن درخت است و در مورد آفات چوب‌خوار می‌توان با کفبر کردن آن ‌را برطرف کرد.

وی اظهار داشت: در مجموع انتظار می‌رود نگرش متفاوتی به این موضوع صورت گیرد که تنها با همکاری مردم و مسئولان و تخصیص اعتبارات لازم و دعوت از کارشناسان دانشگاهی و مرکز تحقیقات می‌تواند راه‌گشای اقدامات باشد.

در ادامه الهه محمدی، کارشناس‌ارشد گیاه‌پزشکی اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: با جدی‌ شدن پدیده خشکیدگی بلوط و آفات چوب‌خوار کمیته تخصصی در استان تشکیل شده و با ارتباط با سازمان متبوع بحث‌های کارشناسی و تبادل‌نظر در خصوص مشکل و راه‌کارهای مقابله با آن صورت گرفته است.

انتهای پیام/2700/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول