اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش در چنین روزی

موضع انقلابی یوسفی اشکوری در مورد آمریکا

حسن یوسفی اشکوری: محاکمه گروگانهای آمریکایی، محاکمه آمریکا و نظام شاهنشاهی خواهد بود ،نظر من این است که گروگان ها بایستی محاکمه شوند .

موضع انقلابی یوسفی اشکوری در مورد آمریکا

رخدادهای17 تیر1359

چکیده :

  • پس از ده روز پاکسازی شهر مریوان آرامش خود را بازیافت و مغازه ها و ادارات در این شهر فعالیت خود را از سر گرفتند .
  • رئیس مجلس در نامه های جداگانه ای که به عنوان دکتر سید احمد مدنی و خسروقشقایی نوشته به آنان مهلت داده است برای دفاع از اعتبار نامه خود در مجلس حضور یابند .
  • حسن یوسفی اشکوری : محاکمه گروگانها محاکمه آمریکا و نظام شاهنشاهی خواهد بود ، نظر من این است که گروگان ها بایستی محاکمه شوند .
  • عبدالکریم سروش  : امام به ما فرمودند که در بازشدن دانشگاه ها نباید عجله شود .
  • بنی صدر رئیس جمهور در حکمی کمال خرازی را به سمت سرپرستی خبرگزاری پارس منصوب کرد.
  • دو درجه دار ارتش به اتهام جاسوسی برای سفارت عراق در تهران محاکمه می شوند .
آوارگان مریوان به شهر خود بازگشتند

پس از ده روز پاکسازی، شهر مریوان آرامش خود را بازیافت و مغازه ها و ادارات در این شهر فعالیت خود را از سر گرفتند .در پی برقراری آرامش از سوی کمیته امداد امام خمینی مجموعا 13 تن مواد غذایی مایحتاج غذایی ساکنان مریوان در اختیار مردم این شهر گذاشته شد .تاکنون 100 خانواری که توسط گروه های فدایی ، کومله و دموکرات از شهر رانده شده بودند با هواپیما به محل زندگی و کسب و کار خود بازگشته اند .هم اکنون سپاه پاسداران و سازمان پیشمرگان مسلمان کرد امنیت شهر مریوان را بر عهده دارند.(1)

مهلت مجلس به مدنی و خسروقشقایی

رئیس مجلس در نامه های جداگانه ای که به عنوان دکتر سید احمد مدنی و خسروقشقایی نوشته به آنان مهلت داده است برای دفاع از اعتبار نامه خود در مجلس حضور یابند .در این نامه ها به افراد فوق الذکر 4 روز مهلت داده شده تا در مجلس حضور یابند در غیر اینصورت کمیسیون پرونده انتخاباتی آنان را غیابا رسیدگی خواهد کرد . (2)

موضع انقلابی یوسفی اشکور ی در مورد آمریکا

تعدادی از نمایندگان مجلس در مصاحبه هایی جداگانه خواستار محاکمه جاسوس های آمریکایی شدند .

حسن یوسفی اشکوری نماینده تنکابن در سخنان خود مسئله گروگانها را مربوط به حیثیت انقلاب اسلامی دانست و گفت : محاکمه این گروگانها محاکمه آمریکا و نظام شاهنشاهی خواهد بود ، نظر من این است که گروگان ها بایستی محاکمه شوند .

مقایسه وضعیت این سارق لباس روحانیت (اشکوری) در اوایل انقلاب اسلامی  در روستای اشکور با شرایط فعلی اش در آلمان نشان از تغییرات گسترده ای در آرا و افکار او دارد و شاید هم این آرا و افکار نیست که تغییر کرده است بلکه او بر اساس منافع موجود در زمان خاص به تغییر قبله دست زده است !

وی ادامه داد : آمریکا در قبال آزادی گروگانها باید شاه و اموال او را به ایران پس دهد و این حداقل خواسته ما است که در صورت تحقق ممکن است با یک درجه تخفیف گروگان ها راآزاد کنیم .(3)

آمریکا باید از تصمیمات ما بی اطلاع باشد

احمد سلامتیان  نماینده اصفهان نیز از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده و گفت باید آمریکا از تصمیمات ما بی اطلاع باشد و ما باید تا موقع حل این بحران ساکت باشیم !آیت الله باهنر نماینده تهران نیز گفت : من اکنون در این باره نظر خاصی نمی توانم بدهم چون این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد و تمام جوانب آن سنجیده شود تا بتوان تصمیم اساسی را گرفت .

احمد توکلی نماینده بهشهر نیز با تکیه بر اینکه گروگانها باید در دادگاهی با حضور قضات اسلامی و نظارت بین المللی محاکمه شوند یادآور شد که این محاکمه باید بعد از تعیین ضرب الاجلی برای آمریکا صورت گیرد مثلا بگوئیم در عرض یک ماه باید شاه و اموال او بازگردانده شود همان چیزی که خواست ملت و امام است .آیت الله صادق خلخالی نماینده قم نیز گفت : مجلس باید اختیار گروگانها را به بنی صدر رئیس جمهور بسپارد که وی هر چه زودتر تکلیف آنان را مشخص کند . 

تصمیمات مهم در مورد دانشگاه ها

بامداد دیروز اعضای ستاد انقلاب فرهنگی در جماران به حضور امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی رسیده و گزارش فعالیت های این ستاد را از بدو تاسیس به اطلاع ایشان رساندند .عبدالکریم سروش سخنگوی شورا بعد از این جلسه در مصاحبه ای اظهار داشت : امام به ما فرمودند که در بازشدن دانشگاه ها نباید عجله شود و البته سعی شود که تعطیلی دانشگاه ها طولانی هم نشود .

بنی صدر رئیس جمهور در حکمی کمال خرازی را به سمت سرپرستی خبرگزاری پارس منصوب کرد.در این حکم تاکید شده است : با استخدام کادرهای جدید مومن به انقلاب اسلامی و اجرای کامل پاکسازی این سازمان باید بازسازی شود و در خطی که منطبق بر اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی است اداره شود .

وی گفت : امام طرح کیفیت پذیرش و انتخاب دانشجو را تائید فرمودند ، بر اساس این طرح گزینش دانشجو استانی خواهد بود و بر اساس کلاس های جدید صلاحیت و استعداد افراد صورت خواهد گرفت نه به صورت امتحان کنکور  و امتحان نهایی .سروش گفت : امام تاکید کردند که در انتخاب استادان باید سوابق آنان مد نظر قرار گیرد .سروش همچنین گفت : امام تاکید کردند که رئیس جمهور و مقامات دولتی باید با شورای انقلاب فرهنگی همکاری کنند . (4)

خرازی سرپرست خبرگزاری پارس شد

بنی صدر رئیس جمهور در حکمی کمال خرازی را به سمت سرپرستی خبرگزاری پارس منصوب کرد.در این حکم تاکید شده است : با استخدام کادرهای جدید مومن به انقلاب اسلامی و اجرای کامل پاکسازی این سازمان باید بازسازی شود و در خطی که منطبق بر اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی است اداره شود . (5)

آغاز محاکمه دو درجه دار ارتش به اتهام جاسوسی برای عراق

دو درجه دار ارتش به اتهام جاسوسی برای سفارت عراق در تهران محاکمه می شوند .در کیفر خواست دادسرای انقلاب اسلامی ارتش در این زمینه آمده است دو ارتشی به نام های شادیده و جعفری با جاسوس عراقی به نام حاج حجون که به حبس ابد محکوم شده است ارتباط داشته و به وی اطلاعاتی در زمینه ارتش ارائه کرده و این جاسوس عراقی نیز این اطلاعات را به سفارت بغداد در تهران تسلیم کرده بود . (6)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 17 تیر 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 17 تیر 1359 ، صفحه 1

3- اطلاعات ، 17 تیر 1359 ، صفحه 8 ، حسن یوسفی اشکوری که به سخنان وی در این نوشتار اشاره شد از افرادی بود که در کنفرانس برلین حضور یافت و به بیان مطالبی علیه نظام و مبانی دین مبین اسلام پرداخت.

مقایسه وضعیت این سارق لباس روحانیت در اوایل انقلاب اسلامی ملت در روستای اشکور با شرایط فعلی اش در آلمان نشان از تغییرات گسترده ای در آرا و افکار او دارد و شاید هم این آرا و افکار نیست که تغییر کرده است بلکه او بر اساس منافع موجود در زمان خاص به تغییر قبله دست زده است !

اشکوری همانند افرادی مانند محسن مخملباف، از جمله افراطیون اوایل انقلاب بود که بدلیل ناپایداری در اصول خود، پس از چند سال، به‌گونه‌ای به اعتقادات خود پشت پا زد که بعد‌ها در سخنرانی‌هایش به مقدسات اسلامی توهین می‌کرد و در دهه هفتاد محکوم به ارتداد شد.

مصداقی عضو سابق گروهک تروریستی منافقین در افشاگری خود که در وب‌سایت کانون وبلاگ نویسان مستقل ایرانی به نقل از "برای وطنم ایران" منتشر شده است، در رابطه با به دام افتادن اشکوری در تور گروهک تروریستی منافقین می‌نویسد: "سازمان( گروهک تروریستی منافقین) چند سال پیش همسر علی احسان از اعضای بلند پایه تشکیلات (مونا م) را برای تعمیق ارتباطات در قالب یک طعمه به سراغ اشکوری فرستاد و اشکوری فلک زده از طریق آن طعمه به تور افتاد".

وی  در ادامه افشاگری خود به روند به دام انداختن اشکوری اشاره می‌کند که گروهک تروریستی منافقین با صحنه‌سازی مختلف، تصاویر روابط خصوصی و غیر اخلاقی اشکوری با همسر علی احسان را تهیه می‌کند. سپس به سراغ اشکوری رفته و او را تهدید می‌کنند تا در صورت عدم همکاری با گروهک تروریستی منافقین، تصاویر به دست آمده را به طور عمومی منتشر می کنند.

یوسفی اشکوری نیز با تبعیت کامل، به استخدام تمام قد و تمام عیار گروهک تروریستی منافقین در می‌آید.

مصداقی به بهره‌برداری گروهک تروریستی منافقین از گزکی که یوسفی اشکوری به آن‌ها داده می‌پردازد و می نویسد: مجاهدین خلق خبرها، فیلم‌های ساختگی و اسناد جعلی خود در حوادث پس از انتخابات سال 88 را از طریق تحلیل‌ها و مقالات یوسفی اشکوری در سایت‌های ضد انقلاب و شبکه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی تزریق می‌کرد.

به هر حال اگر سخنان یوسفی اشکوری در مورد ضرورت محاکمه گروگان های آمریکایی را با سخنان امروز او در مورد ضرورت مذاکره با آمریکا مقایسه کنیم به عمق تغییر پی خواهیم برد . روز سه شنبه، ٢٦ دی ماه سال گذشته متن نامه سرگشاده چند تن از نمایندگان ادوار مجلس از جمله یوسفی اشکوری خطاب به رهبران جمهوری اسلامی، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتشار یافت که در آن، توصیه شده است برای حل و فصل بحران مساله هسته ای، بین آمریکا و ایران مذاکرات مستقیم برگزار شود. رک بی بی سی فارسی ، 26 دی 1391

4- اطلاعات ، 17 تیر 1359 ، صفحه 1

5- اطلاعات ، 17 تیر 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 17 تیر 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول