اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عامل تسلیح معارضان رئیس جدید ائتلاف/دست قطر از ریاست ائتلاف معارضان کوتاه شد

«احمد جربا» زندانی سیاسی پیشین و رئیس یکی از قبایل معروف اعراب سوریه روز گذشته به ریاست ائتلاف معارضان خارج نشین برگزیده شد؛ او یکی از افرادی است که در چندماه گذشته تلاش فراوانی برای تسلیح معارضان به کار گرفته است.

عامل تسلیح معارضان رئیس جدید ائتلاف/دست قطر از ریاست ائتلاف معارضان کوتاه شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «لبنان24»، «احمد عاصی عوینان الجربا» روز گذشته به ریاست ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه انتخاب شد.

او یکی از افرادی است که در چند ماه اخیر تلاش فراوانی برای تسلیح معارضان به کار گرفته است و از طرف‌های حامی معارضان خواسته تا به معارضان سلاح سنگین بدهند.

او ماه دسامبر گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری «العربیه» گفته بود قدرت حکومت سوریه توانایی نظامی اوست و ما در مقابل چگونه می‌توانیم با این ذخایر مقابله کنیم؟ باید سلاحی برای مقابله داشته باشیم و همین کار را خواهیم کرد.

الجربا در آن زمان عضو کمیته‌ای بود که ائتلاف آن را تشکیل داده بود تا در سایه شکست‌ها سیاسی با سفر به چند کشور دوست بتواند آنها را برای تسلیح معارضان قانع کند.

از همان زمان جربا مسئولیت پرونده تسلیح معارضان را به دست گرفت و رسانه‌ها او را به دلیل تلاش‌های فراوانش در زمینه تسلیح معارضان می‌شناسند با وجود اینکه او در زمینه سیاسی حضور چندانی نداشته است اما از اعضای اولیه تشکیل دهنده ائتلاف معارضان در سال 2012 بوده است.

جربا که رئیس قبیله «شمر» در سوریه است که این قبیله یکی از بزرگترین قبایل عربی در سوریه، عراق، عربستان و اردن است و نقش به سزایی در ارتباط معارضان و اعضای قبایل بازی کرده است.

وی در سال 1969 در شهر قامشلی در استان حسکه در شمال شرق سوریه به دنیا آمده است و مدرک حقوق خود را از دانشگاه بیروت دریافت کرده است.

او در سال‌های 1996 تا 1998  و سال 2011 نیز را در زندان‌های حکومت سوریه گذرانده و بعد از آن از طریق بیروت به عربستان رفته و در آن کشور ساکن شده بود.

او که روز گذشته با 55 رأی به ریاست ائتلاف انتخاب شد، پیشتر عضو دبیرخانه شورای ملی معارضان سوری بود و پیشتر نیز در پی انتخاب «غسان هیتو» به عنوان نخست وزیر معارضان سوریه با دو تن دیگر از اعضای ائتلاف عضویت خود را در اعتراض به این اقدام تعلیق کرده بود.

اما بعد از گذشت مدت زمانی جربا دوباره تحت حمایت عربستان به ائتلاف بازگشت و به عضویت جریان میشل کیو در آمد.

اگر رئیس پیشین ائتلاف «احمد معاذ الخطیب» طرح گفتمان با حکومت سوریه را مطرح کرده بود، جربا پیشتر گفته بود که هیچ راهی برای باقی ماندن اسد و 500 تن دیگر که آنها را شریک قتل و کشتارهای برنامه ریزی شده خوانده بود، وجود ندارد.

نکته دیگر اینکه پسر عموی رئیس جدید ائتلاف فرمانده گردان «الجزیره» است که کنترل گذرگاه «الیعربیه» در سوریه و چاه‌های نفت این منطقه را به دست گرفته است.

پیشتر نیز روزنامه «الوطن» سوریه گزارش داده بود که در پی واگذاری قدرت در قطر و کنار گذاشتن «شیخ حمد بن خلیفه» از پرونده بحران سوریه، کنترل ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه به دست «بندر بن سلطان بن عبدالعزیز» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان افتاده است.

منابع آگاه در پاریس گزارش دادند بودند که بندر بن سلطان که اخیرا میشل کیلو را با جت اختصاصی به عربستان دعوت کرده بود وی را وادار کرده تا هیچ یک از اعضای ائتلاف با رسانه‌های روسی گفت‌وگو نکنند و به این ترتیب از فشارهای مسکو برای راضی کردن معارضان برای شرکت در ژنو2 جلوگیری شود.

روز گذشته نیز در پی انتخاب جربا به ریاست ائتلاف سخنگوی معترضان اعلام کرد به دلیل حساسیت پرونده حمص در حال حاضر جربا سخنرانی نخواهد کرد.

واشنگتن نیز از انتخاب جربا استقبال کرد و تأکید کرد که آماده همکاری با او و تیمش خواهد بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول