اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در گفت‌وگو با همتای مصری

هیگل بر ضرورت «گذار غیرنظامی مسالمت آمیز» در مصر تاکید کرد

درحالی آمریکا نه سرنگونی ریاست مرسی توسط ارتش مصر را محکوم کرده و نه این اقدام را کودتا نامیده است، جدیدترین گزارش‌ها از تاکید وزیر دفاع آمریکا بر ضرورت اجرای یک گذار مدنی و غیر نظامی مسالمت آمیز در مصر خبر می‌دهند.

هیگل بر ضرورت «گذار غیرنظامی مسالمت آمیز» در مصر تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز گذشته (شنبه) از سه گفت‌وگوی «چاک هیگل» وزیر دفاع این کشور با فرمانده نیروهای مسلح مصر در روزهای جمعه و شنبه و تاکید این مقام ارشد آمریکایی بر ضرورت اجرای یک گذار مدنی و غیر نظامی مسالمت آمیز در مصر خبر داد.

بر اساس این خبر، تماس های مکرر هیگل نشان دهنده درجه تعامل آمریکا با نیروهای مسلح مصر است آن هم در شرایطی که این کشور درگیر تظاهرات مرگباری است که بعد از اقدام اخیر ارتش مصر در سرنگون کردن «محمد مرسی» اولین رئیس جمهور منتخب دموکراتیک این کشور، آغاز شده است.

پنتاگون با صدور بیانیه ای، ضمن اشاره به اینکه هیگل در روزهای جمعه و شنبه سه گفت‌وگو با «عبدالفتاح السیسی» فرمانده نیروهای مسلح مصر داشته است، اعلام کرد: در این گفت‌وگوها، وزیر هیگل بر ضرورت اجرای یک گذار مدنی مسالمت آمیز در مصر تاکید کرده است. او (هیگل) همچنین به اهمیت امنیت مردم مصر و همسایگان این کشور و منطقه اشاره کرده است.

در بیانیه پنتاگون اشاره ای به اظهار نظرات فرمانده نیروهای مسلح مصر نشده است.

افشای جدیدترین دور گفت‌وگوها میان السیسی و هیگل درست همان روزی صورت گرفت که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با محکومیت خشونت های مصر، همسویی واشنگتن به هرگونه گروه و حزب سیاسی خاص در مصر را رد کرد.

اوباما در یک کنفرانس تلفنی با اعضای تیم امنیت ملی خود به بحث درباره حوادث جاری در مصر پرداخت و گفت که آمریکا از هیچ حزب سیاسی خاصی در مصر حمایت نمی کند.

رویترز در ادامه خبر خود نوشت که تردیدهای دولت اوباما درباره توانایی مرسی برای هدایت مصر افزایش پیدا کرده و این در حالیست که آمریکا در عین حال از تسلط و غصب قدرت ارتش مصر نیز ابراز نگرانی کرده است.

آمریکا برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهور منتخب مصر توسط ارتش این کشور را نه کودتا خوانده و نه آن را محکوم کرده است و همین امر منجر به ایجاد گمانه زنی هایی شده است مبنی بر اینکه آمریکا تلویحا از تحولات اخیر مصر حمایت می کند.

با این وجود، هیگل یک روز پیش از سرنگونی ریاست مرسی توسط ارتش مصر، در گفت و گو با فرمانده نیروهای مسلح مصر درباره احتمال وقوع کودتا در این کشور هشدار داده است. این موضوع را یک مقام آگاه آمریکایی که تمایلی به افشای نامش نداشته در گفت‌وگو با رویترز مطرح کرده است.

در ادامه این خبر آمده است که اوباما دستور بررسی کمک های نظامی سالانه آمریکا به ارزش 1.5 میلیارد دلار که قسمت بیشتر آن به ارتش مصر اختصاص دارد را صادر کرده است زیرا بر اساس قانونی در آمریکا، زمانی که ارتش یک کشور متحد واشنگتن اقدام به سرنگونی یک رئیس جمهور منتخب دموکراتیک می کند، آمریکا دیگر قادر به کمک به ارتش آن کشور نیست.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز از زمان سرنگونی ریاست مرسی، با همتای مصری خود گفت‌و‌گو داشته است. جزئیاتی از این گفت‌وگوها منتشر نشده اما دمپسی علنا درباره پیامدهای ناشی از اینکه سرنگونی مرسی کودتا تلقی شود، هشدار داده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول