اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اوباما همکاری آمریکا با جریان‌های سیاسی خاص در مصر را رد کرد

رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه واشنگتن از هیچ گروه و حزب سیاسی خاصی در مصر حمایت نمی‌کند، تاکید کرد آینده مصر صرفا توسط مردم این کشور رقم زده خواهد شد.

اوباما همکاری آمریکا با جریان‌های سیاسی خاص در مصر را رد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (شنبه) بار دیگر خشونت های جاری در سراسر مصر را محکوم و در عین حال تاکید کرد که دولت واشنگتن با هیچ حزب سیاسی خاص و یا گروهی در مصر همسو نیست و از آنها حمایت نمی‌کند.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا چنین اظهاراتی را در جریان کنفرانس تلفنی خود با اعضای شورای امنیت ملی با محور تحولات اخیر در مصر مطرح کرد.

در ادامه بیانیه کاخ سفید اینطور آمده است که: آمریکا قاطعانه ادعاهای کاذبی که توسط برخی در مصر منتشر شده است مبنی بر اینکه ما در حال همکاری با احزاب و یا جنبش های خاص سیاسی در مصر به منظور تحمیل چگونگی اجرای روند انتقال در مصر هستیم را رد می کند.

کاخ سفید در قالب بیانیه خود اعلام کرد: ما به مردم مصر و آرمان های آنها برای دموکراسی، فرصت و شکوه اقتصادی متعهد هستیم اما مسیر آینده مصر صرفا می تواند توسط مردم مصر تعیین شود.

بر اساس این خبر، بیانیه روز گذشته کاخ سفید با محور تحولات مصر و موضع واشنگتن در قبال آن بار دیگر تکرار اظهارات کلیدی اوباما و سایر مقامات آمریکایی از زمانی بود که ارتش مصر رئیس جمهور منتخب این کشور را از قدرت برکنار کرده است. در اظهارات مقامات آمریکایی درخواست اجرای فرآیند فراگیری مطرح شده است که به تمام گروه ها و احزاب مصر اجازه مشارکت بدهد.

علاوه بر این،‌ کاخ سفید و مقامات آمریکایی به تمام سران مصر تاکید کرده اند که استفاده از زور را محکوم کنند و مانع از خشونت های بیشتر در این کشور شوند. در این اظهارات از تظاهرات کنندگان مصری نیز خواسته شده است که به شیوه ای مسالمت آمیز برخورد کنند.

آسوشیتدپرس در ادامه خبر خود با استناد به بیانیه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، از گفت و گوی مجدد «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا با همتای مصری خود و تاکید وی بر ضرورت اجرای یک انتقال مدنی (غیر نظامی) مسالمت آمیز در مصر و اهمیت امنیت مردم مصر و همسایگان این کشور و منطقه خبر داد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا نیز،‌ «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز با «آن پترسون» سفیر این کشور در مصر در ارتباط مداوم است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا اینطور آمده است که: وزیر کری همچنین بر حمایت آمریکا از دموکراسی و حفاظت از حقوق جهانی بشر برای تمام مصری ها و اصلاحی که آرمان های مشروع مردم را تامین می کند و به حاکمیت قانون احترام می گذارد، تاکید کرده است. او (کری) گفته است که آمریکا می خواهد شاهد موفقیت اجرای گذار مدنی در مصر باشد. وزیر کری گفته است که آمریکا تمام آنچه که می تواند برای کمک به تشویق این تلاش اجرایی کند را انجام خواهد داد.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که یکشنبه هفته گذشته برابر با 30 ژوئن جریان‌های مخالف «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر با دعوت به اعتراض عمومی در خیابان‌های مصر، خواستار سرنگونی نظام حاکم شدند و به این ترتیب روز چهارشنبه ارتش این کشور مرسی را از سمتش برکنار کرد.

از زمانی که ارتش مصر رئیس جمهور منتخب این کشور را از قدرت برکنار کرده است، قدرت دولت واشنگتن برای حمایت از ارتش این کشور محدود شده است. علاوه بر این، «جان مک کین» سناتور جمهوریخواه آمریکا از ایالت «آریزونا» نیز خواستار تعلیق کمک های نظامی دولت کشور خود به ارتش مصر شده و تاکید کرده است که این اقدام باید به این دلیل صورت بگیرد که ارتش مصر با حذف مرسی، آرای مردمی کشور را سرنگون کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول