اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

ذخایر خارجی ایران 7 برابر تعهدات خارجی است / 52 میلیارد دلار موجودی صندوق توسعه ملی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ذخایر خارجی ایران هفت برابر تعهدات خارجی است که در دنیا مثال زدنی و کم نظیر است، گفت: موجودی صندوق توسعه ملی 52 میلیارد دلار است.

ذخایر خارجی ایران 7 برابر تعهدات خارجی است / 52 میلیارد دلار موجودی صندوق توسعه ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید شمس‌الدین حسینی بعد از ظهر امروز در جمع تجار و سرمایه‌گذاران خارجی شرکت کننده در چهارمین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌ها و توانمندی‌های سرمایه‌گذاری و تجاری آذربایجان‌شرقی در تبریز با تاکید بر قابلیت‌های اقتصادی موجود در آذربایجان‌شرقی برای جذب سرمایه‌گذاران اظهار کرد: هم‌اکنون با جذب 28 سرمایه‌گذار خارجی، 128 کارخانه درمنطقه آزاد ارس با 2 هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری درحال بهره‌برداری و ساخت است.

وی تاکید کرد: برگزاری چهارمین همایش بین المللی سرمایه گذاری در تبریز، حکایت از دستاوردهای فراوان این استان دارد.

حسینی افزود: این همایش در شرایطی برگزار می‌شود که سال 2012 سال رکود جریان سرمایه‌گذاری خارجی در جهان بود و یک بار دیگر جریان سرمایه‌گذاری خارجی در جهان طی سال 2012 با 60 درصد کاهش مواجه بود و به عبارتی جریان انتقال سرمایه‌گذاری در سال گذشته در جهان منفی بود.

وی گفت: این مشکل مختص سال 2012 نبود و پس از بحران مالی و اقتصادی جهان که از سال 2007 ظهور کرد متاسفانه روند حاکم بر سرمایه‌گذاری خارجی در جهان، روندی نوسانی و همواره با کاهش بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه  آنچه در ایران ما شاهد بودیم برخلاف این روند جهانی بود، تصریح کرد: در فاصله سال 2007 تا 2012 سرمایه‌گذاری خارجی در ایران رو به رشد بوده و ایران در سال میلادی گذشته حدود 4 میلیارد و 900 میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی بطور مستقیم داشته است که این رقم در مقایسه با رقم سال 2007 بالغ بر 2.4 برابر شده است.

حسینی تاکید کرد: بر خلاف آنچه در بیرون از کشور و برای گرمی بازار در داخل کشور به آن پرداخت می‌شود، اقتصاد ایران اقتصادی بسیار پر ظرفیت و شادابی است، به طور مثال ایران دارنده بالاترین ذخایر انرژی در جهان است که باید آن را در حوزه انرژی‌های نو مطرح کنیم که یکی از تبلورهای آن در ایران، انرژی هسته‌ای است. این ظرفیت عظیم در حوزه انرژی با سایر ظرفیت‌های عظیم ایران در حوزه معادن و غنی زمین پیوند می‌خورد.

وی همچنین با خاطرنشان کردن اینکه ایران روی کمربند جهانی مس قرار دارد، افزود: معدن سونگون اهر که در نزدیکی تبریز قرار دارد دومین معدن روباز در جهان است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حمل و نقل و ترانزیت تاکید کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر شبکه حمل و نقل و ریلی در کشور به سرعت شتاب گرفته است، یکی از مهمترین و موفق‌ترین برنامه‌های دولت نهم و دهم این بود که توانست ریل و راه آهن ایران را با پیوند راه‌آهن کشورهای همسایه به یک فرصت برای حمل و نقل و ترانزیت تبدیل کند و به همین دلیل در سال‌های اخیر یکی از بالاترین رشدها در کشور، بحث ترانزیت بوده است.

حسینی افزود: خوشبختانه در سال 2011 و 2012 ایران بر اساس ارزیابی‌ها و شاخص مقادیر توسعه انسانی جزو کشورهای با توسعه انسانی بالا بوده است.

وی ادامه داد: ایران در حوزه علم و فناوری با شتاب و پرشتاب عمل کرده است و در اغلب شاخص های علمی و فنی ایران در ردیف اول یا دوم در منطقه قرار دارد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه امروز دولت حمایت گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران انجام می‌دهد، تصریح کرد: ایران برنامه تحول اقتصادی را در دست اجرا دارد و اصلاح نظام گمرک و مالیات در جریان است، امروز همه پذیرفته‌اند که باید به دنبال اقتصاد شفاف و پویا باشیم و فضا برای کارآفرینی مردم فراهم شود.

واگذاری 120 هزار میلیارد تومان شرکت به بخش خصوصی

وی افزود: امروز حدود 120 هزار میلیارد تومان شرکت واگذار کرده‌ایم و سهامداران حاضر در بورس تهران از 4 میلیون و 300 هزار نفر، به 7 میلیون و 200 هزار نفر در پایان سال 91 افزایش یافته است.

پایین بودن ریسک اقتصاد در ایران

وی ریسک اقتصاد در ایران را بسیار پایین ارزیابی کرد و ادامه داد: به رغم همه فشارها حجم ذخایر خارجی ایران از 100 میلیارد دلار فزون‌تر شده است. مجموع تعهدات بالقوه و بالفعل خارجی ایران حدود 14 میلیارد دلار است؛ به عبارتی ذخایر خارجی ایران هفت برابر تعهدات خارجی آن است که در دنیا مثال زدنی و کم نظیر است.

پیشی گرفتن صادرات از واردات از 3 ماهه نخست امسال

حسینی گفت: باید اعلام کنم در سه ماهه اول سال جاری ارزش صادرات غیر نفتی ایران با 9 میلیارد و 750 میلیون دلار  از ارزش واردات که 9 میلیارد و 400 میلیون دلار  بیشتر بوده است. بی‌تردید ایران در منطقه بی نظیر است و کمتر کشوری در منطقه سراغ داریم که این گونه ذخایر آن نسبت به تعهدات خارجی آن برتری داشته باشد.

موجودی 52 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به حمایت ایران از سرمایه گذاری خارجی تصریح کرد: ایران نه تنها از این بخش حمایت می‌کند که نهادی مستحکم برای سرمایه گذاران خارجی در صندوق توسعه ملی بالغ بر 52 میلیارد دلار حساب خاص باز کرده است که سرمایه گذاران می توانند تا 20 درصد از سرمایه صندوق استفاده کنند.

انتهای پیام/60002/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول