اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی:

وعظ و خطابه منافاتی با مقام علمی طلاب ندارد

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: روحانیون باید بدانند منبر رفتن تضادی با مقام علمی و حتی مرجعیت ندارد و حضرت علی(ع) نیز بارها بر منبر رفتند و خطبه خواندند.

وعظ و خطابه منافاتی با مقام علمی طلاب ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در سومین نشست مبلغان نخبه و برتر دفتر تبلیغات حوزه علمیه که پیش از ظهر امروز در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در هر اجتماع اظهار کرد: در هر رشته و تخصصی هم نخبگان باید وارد کار و برنامه‌ریزی شوند.

وی افزود: آلمان و ژاپن از جمله کشورهایی بودند که بیشترین خسارت را در جنگ جهانی دوم متحمل شدند اما به دلیل اینکه نیروی انسانی کارآمدی داشتند موفق شدند همه عقب‌ماندگی‌ها و ویرانی‌ها را بازسازی کرده و باز هم در اقتصاد جهانی نقش‌آفرین شوند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه حضرت محمد(ص) نیز با مدیریت صحیح و عالی خود توانست اعراب جاهلی را به جایی برساند که تمام قدرت‌های عالم را زیر سیطره خود درآورند، گفت: این امر نشان می‌دهد نیروی انسانی و نیز نخبگان در هر جامعه نقشی اساسی و مهم بر عهده دارند.

وی ادامه داد: در همه امور به ویژه در تبلیغ دین باید از کار فردی پرهیز کرد و به کار جمعی روی آورد؛ پرهیز از موازی‌کاری در امر تبلیغ دین هم ضروری است زیرا امروز دشمنان شیعه همه حملات خود را بر روی جمهوری اسلامی و سایر شیعیان متمرکز کرده‌اند و باید در مقابل آنها روش‌های منطقی و علمی را به کار بست و با همگرایی مانع از تحقق اهداف آنها شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت توجه به اولویت‌ها در تبلیغ گفت: شیعیان در نقاط مختلف دارای مسائل و مشکلاتی هستند که برخی از آنها اهمیت بیشتری دارد بنابراین مبلغان و حوزه‌های علمیه باید با توجه به این اولویت‌ها و اعلام آنها کار خود را شروع کنند که یکی از مهمترین اولویت‌ها هم ضعف مبانی اعتقادی در جامعه است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تقویت مبانی اعتقادی زمینه‌ساز حل سایر معضلات است و مبلغان باید این امر را در منابر و مجالس مورد توجه قرار دهند و بدانند که همه فروع دین و اخلاق اسلامی بر پایه مبانی اعتقادی شکل می‌گیرند.

وی با اشاره به شیعه‌ستیزی بیگانگان با همکاری وهابیت تکفیری در شرایط کنونی بیان داشت: ایران توانست با رهبری مرجع تقلیدی شیعه انقلاب خود را به پیروزی برساند و امروز در عراق هم شیعیان بر سر کار آمده‌اند و دشمنان دریافته‌اند حزب‌الله لبنان که گروهی شیعه است توانسته این کشور را در مقابل بیگانگان حفظ کند بنابراین با ابزارهای فراوان از جمله دروغ و تهمت وارد عمل شده و سعی در تخریب شیعیان دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر آشکار کردن حقیقت و برملا ساختن دروغ‌های وهابیت علیه تشیع گفت: رسانه‌ها و مبلغان شیعه در این میان نقشی اساسی دارند و باید با استفاده از روش‌های نوین تبلیغی فعالیت‌های تکفیری‌ها را خنثی کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در مجالس مذهبی هم نباید تندروی صورت گیرد عنوان داشت: اگر به عقاید دیگران توهین شود بهانه به دست دشمنان افتاده و آنها دست به کشتارهای بیشتری می‌زنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت گنجاندن بحث خطابه در دروس حوزوی را مورد توجه قرار داد و افزود: طلاب باید از سال‌های نخست تحصیل این فن را بیاموزند و به سلاح قلم و بیان مجهز شوند ضمن اینکه روحانیون باید بدانند منبر رفتن تضادی با مقام علمی و حتی مرجعیت ندارد و حضرت علی(ع) نیز بارها بر منبر رفتند و خطبه خواندند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت تهیه ره‌توشه‌های تبلیغی مناسب برای مبلغان در ماه رمضان و سایر ایام تبلیغی گفت: در این حوزه باید از نظرات نخبگان و بزرگان تبلیغ استفاده شود و آنها نیازهای روز جامعه را در این ره‌توشه‌ها بگنجانند که این کار علاوه بر تغذیه مناسب مبلغان موجب هماهنگی میان آنها هم می‌شود.

این مرجع تقلید در ادامه ادبیات مناسب از سوی مبلغان را مورد توجه قرار داد و افزود: استفاده از آیات و روایات موجب غنای مباحث شده و تاثیرگذاری آنها را در مخاطب بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/78004/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول