اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ثبت تالاب مره در کنوانسیون رامسر

مسئولان حفاظت محیط زیست استان قم به دنبال این هستند که با ثبت تالاب ارزشمند مره در کنوانسیون رامسر زمینه حفاظت هرچه بیشتر از این تالاب را فراهم کنند.

ثبت تالاب مره در کنوانسیون رامسر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، تالاب مره یکی از پنج تالاب استان قم است که در کیلومتر 50 جاده قم ـ گرمسار و در جوار ضلع غربی منطقه حفاظت شده کویر و دشت مسیله قرار دارد.

این تالاب را می‌توان در کنار تالاب حوض سلطان، دریاچه نمک، تالاب غدیر اسب و تالاب بهشت معصومه(س) از جمله ذخایر ارزشمند زیست محیطی استان قم دانست.

طی سال‌های اخیر با توجه به احداث جاده قم گرمسار شرایطی فراهم شده است که گردشگران و علاقمندان به این تالاب بتوانند به بازدید از جاذبه‌های طبیعی ارزشمند این منطقه بپردازند.

وجود پهنه‌های آب، حضور پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو، تنجه، انواع مرغابی، حواصیل، کاکایی، سلیم، چوب پا و ... در فصول مختلف و متراکم بودن پوشش گیاهی موجب شده است که این منطقه به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند طبیعی استان قم مورد توجه قرار گیرد.

آب تالاب لب شور و منبع تأمین‌کننده آن به صورت عمده رودخانه شور و کرج بوده که از ضلع شمالی و از مجاورت کوه مره به استان قم و تالاب مذکور وارد می‌شود.

با توجه به اهمیت این تالاب مسئولان محیط زیست استان قم در تلاش هستند که تالاب را در کنوانسیون رامسر به ثبت برسانند تا زمینه حفاظت هرچه بیشتر از آن فراهم شود.

محمودعلی رکنی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به واقع شدن تالاب مره در استان قم تاکید کرد: این تالاب که دارای وسعتی بالغ بر 10 هزار هکتار است به دلیل واقع شدن در حاشیه کویر دارای جاذبه‌های منحصر به فردی است.

وی حفاظت هرچه بیشتر از این ذخیره ارزشمند طبیعی را مورد تاکید قرار داده و اظهار کرد: در تلاش هستیم از طریق معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست این تالاب را در کنوانسیون رامسر به ثبت برسانیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه تالاب مره در ایام مختلف سال به ویژه فصل زمستان پذیرای گونه‌های مختلف از پرندگان مهاجر به شمار می‌رود، بیان کرد: این تالاب در تقویت ذخایر آب زیرزمینی، جذب حیات وحش و تلطیف آب و هوا نقش مهمی را ایفا می‌کند و امیدواریم که با ثبت این تالاب در کنوانسیون رامسر گامی بلند در حفاظت از آن برداریم.

کنوانسیون رامسر معاهده‌ای بین‌المللی است که در سال 1971 به منظور حفظ و نگهداری از تالاب‌ها تهیه و توسط بعضی از کشورها امضا شده است. در این کنوانسیون فهرستی از تالاب‌های مهم جهان نیز تهیه شده که به «فهرست رامسر» شهرت دارد. در این فهرست بریتانیا با 164 تالاب از لحاظ تعداد و کانادا با 130 هزار کیلومتر مربع تالاب، از لحاظ وسعت رکورددار است.

از سال ١96٢ ایده‌ای مبنی بر ایجاد معاهده بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها شکل گرفت اما هشت سال طول کشید تا چنین ایده روشنفکرانه‌ای تحقق یابد و تا سال 1971 چندین نشست هم‌اندیشی بین دست‌اندرکاران و مسئولان محیط زیست برخی کشورهای جهان برگزار شد تا اینکه سرانجام در سال 1971(سال 1349) با تلاش اسکندر فیروز رئیس سابق سازمان محیط زیست ایران این امر تحقق یافت.

اسکندر فیروز که از او به عنوان «پدر محیط زیست ایران» یاد می‌شود با تلاشی وافر موفق شد رؤسای محیط زیست 18 کشور جهان و مسئولان برخی نهادهای غیردولتی بین‌المللی از جمله فائو، یونسکو، IUCN و WWF را در شهر رامسر در ایران گردهم جمع کند تا سند کنوانسیون حفاظت از تالاب‌های جهان را نهایی کند.

انتهای پیام/2258/س30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول