اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بزرگ‌ترین مرکز پرورش کرم ابریشم کشور

پیله‌هایی با شهرت جهانی

کرم ابریشم با تنیدن تارهایی به گرد خود پیله‌های ظریف و زیبایی تولید می‌کند که حاصل آن پیشکش ابریشم‌های ناب به انسان‌ است.

پیله‌هایی با شهرت جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، کرم ابریشم در گذشته بیش از چهار هزار سال به صورت انبوه توسط مردم پرورش داده می‌شد.

تولید کرم ابریشم برای نخستین بار در چین حدود دو هزار و 600 سال قبل از میلاد مسیح آغاز شد و چینی‌ها راز تهیه ابریشم را سال‌ها مخفی نگاه داشتند تا به راحتی در اروپا و خاورمیانه تجارت کنند اما سرانجام چگونگی تولید ابریشم از طریق کرم ابریشم برای مردم دیگر کشورها نیز آشکار شد.

گیلان یکی از استان‌های مطرح کشور در تولید و پرورش پیله تر کرم ابریشم محسوب می‌شود که قطب تولید آن در انحصار صومعه‌سرا از شهرهای غربی این استان قرار دارد.

صومعه‌سرا را شهر ابریشم ایران می‌نامند و برای فعالان عرصه تولید و پرورش کرم ابریشم در این شهرستان احترام ویژه‌ای قائل هستند.

این محصول در قرون گذشته، یکی از مهم‌‌ترین کالای صادراتی ایران از جمله استان گیلان بود.

ابریشم گیلان روزگاری شهرت جهانی داشت.

*هدیه شگفت‌انگیز ابریشم به انسان

نوغانداری در صومعه‌سرا با وجود تشکیل شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران قبل از انقلاب در این شهرستان اهمیت ویژه‌ای به خود گرفت و اکنون نیز فعال است.

کرم ابریشم بالغ بر پنج تا هفت سانتی متر طول دارد و برگ توت تنها غذای لذیذ آن به شمار می‌رود.

تأمین برگ درخت توت برای تغذیه کرم‌ها از محوری‌‌ترین مباحث در مراحل پرورش کرم ابریشم است و از اوایل اردیبهشت و با سبز شدن برگ‌های توت دوره پرورش 40 تا 45 روزه کرم ابریشم آغاز می‌شود.

«تلمبار» به گویش گیلکی بهترین مکان پرورش کرم ابریشم در شمال ایران است تا مراقبت‌های خاص و ویژه دوره پرورش و تنیدن تار به گرد کرم‌ها به خوبی انجام شود.

کرم‌ها در طول دوره رشد خود، چهار بار پوست‌اندازی می‌کنند و به گونه‌ای حریصانه با برگ درخت توت تغذیه می‌شوند.

پس از پایان دوره پرورش، پیله‌ها بر حسب رنگ، سالم بودن و درشتی از یکدیگر جدا شده و طبقه‌بندی می‌شوند.

تنها در مدت چند روز یک کرم ابریشم قادر است با تنیدن پیله‌ای به دور خود بالغ بر 600 متر نخ ابریشم تولید کند.

کرم‌های ابریشم مانند کارگران شگفت‌انگیزی هستند که با تنیدن تار‌های شفاف، ظریف و زیبا به گرد خود ابریشم را به انسان‌های روزگار هدیه می‌کنند.

*صومعه‌سرا بزرگ‌‌ترین مرکز تخصصی پرورش و تولید کرم ابریشم در کشور

مدیرعامل شرکت ابریشم پرنیان صومعه‌سرا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به روند تولید و پرورش کرم ابریشم در این شرکت، اظهار کرد: شرکت ابریشم صومعه‌سرا یکی از بزرگ‌‌ترین مراکز تخصصی پرورش کرم ابریشم و تولید تخم نوغان کشور در غرب گیلان است.

سید نبی هادی‌درو، با بیان اینکه شرکت ابریشم صومعه‌سرا دارای بالغ بر 520 هکتار توتستان و تأسیسات مربوطه است، افزود: این شرکت در روستای نوکاشت در طاهرگوراب صومعه‌سرا واقع شده است.

وی، فعالیت در حوزه تولید و پرورش کرم ابریشم را نوعی اشتغالزایی و درآمدزایی برای علاقه‌‌مندان در این عرصه برشمرد و تصریح کرد: شرکت ابریشم صومعه‌سرا اکنون برای 50 نفر در بخش اداری و بیش از 180 نفر کارگر فصلی ایجاد اشتغال کرده است.

*ابریشم صومعه‌سرا در حال بازگشت به چرخه تولید انبوه است

مدیرعامل شرکت ابریشم پرنیان صومعه‌سرا با تصریح بر اینکه تولید ابریشم در گیلان در زمان گذشته از رونق بالایی برخوردار بود، ادامه داد: به دلیل رونق بالای تولید ابریشم در گذشته بیش از یک‌هزار نفر در این شرکت اشتغال داشتند.

به گفته وی، تولید ابریشم در دو دهه گذشته به دلایل مختلف از جمله بی‌توجهی به این محصول مهم و راهبردی تا حدودی منسوخ شد اما این روند در سال‌های اخیر با کمک مسئولان مربوطه در حال بازگشت به چرخه تولید انبوه است.

هادی‌درو، به تولید نخ از پیله‌های تر کرم ابریشم در شرکت مذکور اشاره کرد و یادآور شد: از هر پیله کرم ابریشم بالغ بر یک هزار و 200 متر نخ ابریشمی حاصل می‌شود.

*رکورد خرید پیله تر ابریشم از نوغانداران صومعه سرا شکسته شد

وی، قیمت هر کیلو نخ ابریشم را حدود 180 هزار تومان عنوان کرد و از افزایش 25 درصدی خرید تضمینی پیله تر ابریشم در این شهرستان خبر داد.

این مسئول تصریح کرد: قیمت تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم در سال جاری بالغ بر 11 هزار تومان است.

وی اضافه کرد: امسال پیله تر ابریشم به صورت توافقی با قیمت بیشتر از نرخ مصوب تضمینی و در راستای افزایش رغبت نوغانداران و حذف واسطه‌ها بین 25 تا 27 هزار تومان در صومعه‌سرا خریداری شده است.

به گفته هادی‌درو، رکورد خرید پیله تر ابریشم از نوغانداران صومعه‌سرا با توجه به قیمت‌های مذکور در سال جاری شکسته شد.

وی با بیان اینکه شرکت مذکور دارای دو شعبه توزیع و فروش تخم نوغان است، خاطرنشان کرد: «طاهر گوراب» و «کسما» دو شعبه توزیع و فروش تخم نوغان ابریشم در صومعه‌سرا است.

*رشد 50 درصدی فروش تخم نوغان ابریشم در شعبه‌های فروش صومعه‌سرا

وی با اشاره به استقبال نوغانداران صومعه‌سرایی برای خرید تخم نوغان در دو شعبه توزیع مذکور، خاطرنشان کرد: شعبه‌های مذکور توزیع و فروش تخم نوغان ابریشم صومعه‌سرا در سال جاری با 50 درصد افزایش فروش مواجه بوده است.

این مسئول، صومعه‌سرا را شهر ابریشم ایران خواند و با اشاره به میانگین برداشت پیله تر کرم ابریشم در این شهرستان، یادآور شد: امسال میانگین برداشت پیله تر کرم ابریشم در صومعه‌سرا بین 30 تا 34 کیلوگرم بوده است.

هادی‌درو، توزیع رایگان 40 هزار اصلح نهال توت، سرکشی کارشناسان مربوطه به صورت مکرر از اماکن پرورش تخم نوغان و بیمه پرورش کرم ابریشم در راستای توسعه حوزه نوغانداری را از دیگر خدمات ارائه شده به صومعه‌سرا برشمرد.

*معضل نبود صنایع تبدیلی در بزرگ‌ترین مرکز پرورش و تولید کرم ابریشم کشور

وی به نبود صنایع تبدیلی در بزرگ‌ترین مرکز پرورش کرم ابریشم کشور در صومعه‌سرا اشاره کرد و متذکر شد: توسعه مرکز صنایع تبدیلی در کانون پرورش کرم ابریشم امری ضروری بوده و جبران کاستی‌ها و برطرف شدن معضل‌های آن نیازمند توجه مسئولان و مدیران کشوری است.

مدیرعامل شرکت ابریشم پرنیان صومعه‌سرا، نوغانداری را پس از تولید برنج از مهم‌ترین فعالیت‌های کشاورزان این شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: نوغانداری نیز مانند شالیکاری از منابع مهم درآمد و اشتغالزایی برای کشاورزان صومعه‌سرا محسوب می‌شود.

وی، صومعه‌سرا را از جمله شهرستان‌های برتر و مطرح در تولید نوغان و پیله‌های کرم ابریشم در کشور دانست و تصریح کرد: پرورش و تولید کرم ابریشم یک دستاورد بزرگ صنعتی و تولیدی در کشور به شمار می‌رود.

هادی‌درو، حراست و پاسداری از این سنت پیشینیان و دستاورد بزرگ صنعتی را یک اصل مهم و اساسی برای واگذاری آن به نسل‌های آینده دانست.

انتهای پیام/84003/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول