اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری همدانی:

کار مبلغان دین از جهاد فی ‌سبیل‌الله بالاتر است

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: مبلغان دینی وظیفه مرزبانی از اعتقادات و احکام اسلامی را بر عهده دارند و کارشان از جهاد فی سبیل‌الله هم بالاتر است.

کار مبلغان دین از جهاد فی ‌سبیل‌الله بالاتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی در گردهمایی مبلغان ماه مبارک رمضان که پیش از ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد اظهار کرد: در قرآن کریم دو نوع حرکت مورد توجه قرار گرفته است؛ جهاد و تبلیغ برای دین و از اینجا معلوم می‌شود این دو حرکت بسیار تاثیرگذار و مهم هستند.

وی افزود: در جهاد فی سبیل‌الله در واقع مسلمانان برای دفاع از اسلام و کشور اسلامی وارد عمل می‌شوند و در تبلیغ و ارشاد دین هم گروهی از مبلغان به منظور گسترش احکام الهی به مناطق مختلف می‌روند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تبلیغ دین از جهاد در راه خدا اهمیت بیشتری دارد خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «همه اعمال نیک در سایه امر به معروف و نهی از منکر هستند» و کار مبلغان نیز از همین جنس است.

وی ادامه داد: در میان امت اسلامی باید جمعیتی وجود داشته باشند که کارشان دعوت دیگران به خیر و نیکی و بازداشتن آنها از منکرات و بدی‌ها باشد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به ضرورت تفقه در دین به عنوان یکی از وظایف روحانیون و طلاب بیان داشت: دین مقدس اسلام دینی کامل و جامع است و فهم و درک همه ابعاد آن نیازمند تلاش و کوشش فراوان است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه احکام دینی در 10 بخش قابل بررسی هستند گفت: معارف اعتقادی بخش نخست و بسیار مهم اسلام هستند؛ معارف عبادی هم دومین دسته از احکام هستند و سومین بخش هم معارف اخلاقی هستند.

وی احکام اقتصادی را چهارمین بخش از معارف اسلامی دانست و افزود: معارف مدنی یعنی آنچه مربوط به اجتماع و معاشرت میان مردم است و نیز معارف فرهنگی موارد بعدی هستند و پس از آن هم معارف حکومتی و جهادی قرار دارند؛ تبلیغ دین در این میان از جهاد والاتر است.

آیت‌الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت شغل مرزبانی در اسلام گفت: سربازان و مرزبانان سبب می‌شوند دشمنان نتوانند به سرحدات کشور اسلامی تجاوز کنند؛ طلاب و روحانیون به عنوان مبلغان دین مرزبانان اعتقادات و احکام هستند زیرا غرب سال‌هاست که تلاش می‌کند تا فرهنگ خود را بر کشورهای اسلامی تحمیل کند و اسلام را به حاشیه براند و هرگاه هم موفق شده است نشان‌دهنده نبود مرزبانانی است که از کیان دین دفاع کنند.

این مرجع تقلید ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید فرموده‌اند که علوم انسانی غربی هنوز در جامعه ما رواج دارد و آموزش داده می‌شود بنابراین روحانیون باید وارد عمل شوند و از مرزهای اعتقادی و فرهنگی اسلامی دفاع کنند تا بیگانگان و شیاطین نتوانند در میان مسلمانان نفوذ کنند.

وی با بیان اینکه تکفیری‌ها و سلفی‌ها مبلغ مذهبی بسیار بی‌پایه و اساس هستند گفت: امام خمینی(ره) نیز وهابیت را مسلکی خرافی نامیدند.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به حمایت برخی کشورهای عربی از وهابیت و هزینه میلیاردها دلار پول نفت و گاز برای این گروه‌ها عنوان داشت: تکفیری‌ها کشتن دیگر مسلمانان را نوعی عبادت می‌دانند و افرادی ساده‌لوح را با شستشوی مغزی در اختیار خود می‌گیرند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: امروز شبکه‌هایی چون الجزیره و کلمه تبلیغات وسیعی برای وهابیت انجام می‌دهند و سعی می‌کنند در میان همه جوانان مسلمان نفوذ داشته باشند.

وی تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: تنها جرم ملت ما این است که شیعه هستند و مکتب اهل بیت(ع) را تبلیغ می‌کنند به همین دلیل از سوی آمریکا و سایر کشورها مورد تحریم قرار گرفته و حتی اجازه داده نمی‌شود سایت‌ها و شبکه‌های ایرانی صدای خود را به گوش دیگران برسانند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه نفوذ سیاسی از دیگر حربه‌های دشمنان علیه نظام اسلامی است ابراز کرد: ترویج فرهنگ لیبرالی و سرمایه‌داری به همین منظور صورت می‌گیرد.

این مرجع تقلید با اشاره به تلاش غرب در سوریه برای سرنگونی حکومت بشار اسد گفت: امروز مردم این کشور طرفدار حکومت قانونی اسد هستند اما کشورهای استعماری از طریق تقویت گروه‌های سلفی و تکفیری سعی در تغییر حکومت دارند.

وی ادامه داد: مبلغان پیام دین را به مردم می‌رسانند و در این میان باید شیوه‌های نوین تبلیغ را بیاموزند و به کار بندند؛ عمل و رفتار مبلغان باید با گفتارشان تناسب و همسانی داشته باشد تا تاثیرگذاری آن بیشتر شود ضمن اینکه روحانیون باید عالم به زمان باشند زیرا در هیچ زمانی شیعه مانند امروز در معرض تهاجم نبوده است.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه امروز دشمنان دریافته‌اند عامل اصلی مبارزه با آنها فرهنگ تشیع است گفت: وجود فرهنگ فاطمی، عاشورایی و مهدوی در مکتب اهل بیت(ع) بسترساز مبارزه فکری و فرهنگی و نظامی با دشمنان خداست به همین دلیل تمام نیروهای شیطانی برای کوبیدن این تفکر و انقلاب اسلامی بسیج شده‌اند.

انتهای پیام/78004/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول