اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر:

همه اشیای تاریخی کشف شده در سیراف به این بندر منتقل می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: همه اشیای تاریخی کشف شده در سیراف به این بندر منتقل می‌شوند.

همه اشیای تاریخی کشف شده در سیراف به این بندر منتقل می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از سیراف، غلامحسین زارعی صبح امروز در بازدید از آثار تاریخی بندر سیراف اظهار داشت: توجه به آثار باستانی و تاریخی اهمیت بسیار زیادی دارد و مسئولان استان توجه خاصی به این مهم دارند.

وی افزود: بندر سیراف از نظر تاریخی و فرهنگی دارای ویژگی‌های خاصی است و باید توجه بیشتر و مؤثرتری به این بندر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر خاطر نشان کرد: سیراف زمانی از بندرهای اصلی ایران و خاورمیانه و محل پهلوگیری کشتی‌های بزرگ بوده و بازرگانان سیرافی به دوردست‌های آسیا و آفریقا سفر دریایی می‌کردند.

زارعی تصریح کرد: آنچه از سیراف بازمانده، حفره‌های سنگی کنده شده بر شیب تبه‌های سنگی است که گویا بعد از اسلام به‌عنوان قبر نیز استفاده شده‌اند.

وی ابراز داشت: سیراف پررونق‌ترین بندر کشور بود که روابط تجاری زیادی با روم و یونان در اروپا و ماداگاسکار در آفریقا تا کانتون چین در آسیا در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشته است.

زارعی بر لزوم ثبت جهانی بندر سیراف تاکید کرد و یادآور شد: کارگروه تخصصی ثبت جهانی بندر باستانی سیراف با عضویت کارشناسان خبره اداره کل میراث فرهنگی در تخصص‌های باستان‌شناسی، تاریخ، مرمت، معماری و امور حقوقی تشکیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد: تعیین و آزادسازی حریم آثار و تملک زمین‌های واقع در عرصه و حریم این آثار مسئله‌ای مهم است که توسط مسئولان به طور جدی پیگیری شده است.

زارعی گفت: بر اساس فازبندی‌های سازمان تاکنون مطالعات باستان‌شناسی، پژوهشی، مرمتی و ساماندهی آثار تاریخی دره لیر و قلعه نصوری انجام گرفته ولی با توجه به تعدد و وسعت آثار تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

زارعی با بیان اینکه همه اشیای تاریخی کشف شده در سیراف به این بندر منتقل می‌شوند اظهار داشت: کار گروه ثبت جهانی سیراف کار خود را آغاز کرده و هماهنگی‌های لازم برای انتقال همه اشیای تاریخی و فرهنگی کشف شده در سیراف به این بندر انجام شده است.

انتهای پیام/2451/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول