اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/ فصل تابستان و معرفی مکان‌های گردشگری استان البرز

ساوجبلاغ نگینی در جوار تهران

شهرستان ساوجبلاغ با فاصله کمتر از 70 کیلومتر در تهران دارای آثار طبیعی، تاریخی و مذهبی بسیاری است که همچون نگینی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی در استان البرز می‌درخشد.

ساوجبلاغ نگینی در جوار تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، بسیاری از مردم ساکن استان‌های تهران و البرز بارها ترافیک‌های سنگین آزادراه‌ها و اتوبان‌های برون‌شهری پایتخت در عصر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و روزهای تعطیل را تجربه کرده‌اند.

این ترافیک‌ها تنها یک دلیل دارد و آن هم اقدام شهروندان پایتخت برای رفتن به شمال کشور در روزهای تعطیل است.

این در حالی است که در فاصله‌ای کمتر از 70 کیلومتر تا تهران، می‌توان یک روز شاد و به یادماندنی را در شهرستان ساوجبلاغ تجربه کرد.

شهرستان ساوجبلاغ که از آن به عنوان شهر جاذبه‌های گردشگری ناشناخته یاد می‌شود، در غرب استان البرز واقع شده و همجوار با شهرستان‌های کرج، طالقان و نظرآباد در این استان و شهرستان قزوین است.

این شهرستان دارای موقعیت جغرافیای کوهستانی است و در جنوب به دشتی سرسبز منتهی می‌شود و با وجود اینکه بسیاری از شهرها و حتی روستاهای کشور از آسیب ساخت و سازهای غیرمجاز و بی‌رویه در امان نبوده‌اند، هنوز هم ساوجبلاغ مملو از باغ‌های سرسبز میوه است.

در کنار بهره‌مندی از طبیعت زیبا و آب و هوای خنک و دلنواز آن هم در تابستان، این شهرستان دارای جاذبه‌های متعدد گردشگری در حوزه‌های تاریخی و مذهبی بوده که بسیاری از آنها ناشناخته باقی مانده است.

*ساوجبلاغ با تاریخی چندین هزار ساله

منطقه ساوجبلاغ به دلیل داشتن آب و هوای مناسب از هزاران سال قبل محل سکونت انسان‌ها بوده است و بر اساس شواهد کشف بر اثر کنکاش‌های باستانی، به طور قطع حداقل از هزاره پنجم پیش از میلاد، انسان‌های این محدوده را برای سکونت انتخاب کرده‌اند.

اما اوج دوران شکوفایی ساوجبلاغ به عصر صفوی باز می‌گردد. یعنی زمانی که پایتخت ایران قزوین بود و به دلیل نزدیکی ساوجبلاغ به قزوین، این شهرستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

به عبارتی محدوده ساوجبلاغ از چندین قرن پیش در جوار پایتخت ایران قرار داشته و همین امر به اهمیت آن افزوده است.

همین امر موجب شده است که مناطق مختلف در ساوجبلاغ بارها مورد تحقیقات باستان‌شناسان قرار گرفته و آثار ارزشمندی از تپه‌های تاریخی این شهرستان به ویژه در محدوده‌هایی چون "موشلان تپه"، "خوریون"،‌ "ینگه امام" و "تپه گرجیان" به دست آمده است.

*معرفی اماکن مقدس و زیارتی شهرستان ساوجبلاغ

یکی از مهمترین آثار ارزشمند ساوجبلاغ مربوط به اماکن مقدس و زیارتی این شهرستان است که بسیاری از آنها در کنار جنبه‌های معنوی و مذهبی، ارزش تاریخی بسیاری دارند.

در ساوجبلاغ روزانه هزاران نفر از مردم با حضور در زیارتگاه‌ها و امامزاده‌هایی مختلف مراسم معنوی و مذهبی را به جای می‌آورند که از جمله آنها می‌توان به امامزاده اسماعیل (ع)، بقعه بی‌بی قزلر (ع)، بقعه بی‌بی سکینه (ع)، امامزاده برهان‌الدین (ع)، امامزاده زید (ع)، امامزاده پیرجمشید (ع)، امامزاده جواد (ع)، امامزادگان چهل دختر (ع)، امامزاده زکریا (ع)، امامزاده حمزه (ع)، امامزاده سید علاءالدین (ع)، امامزاده سید ضیاءالدین (ع)، امامزاده شیخ حسین (ع)، امامزاده مطهر (ع)، امامزاده ظاهرالدین (ع)، امامزاده علی‌بن‌صالح (ع)، امامزاده علی‌اکبر (ع)، امامزاده عبدالقهار (ع)، امامزاده کمال‌الدین (ع)، امامزاده شعیب (ع)، امامزاده محمدبن موسی کاظم (ع)، امامزاده مهراب (ع)، امامزاده موسی (ع)، امامزاده سلیم (ع)، امامزاده میرسعید (ع)، امامزاده هادی (ع)، امامزاده علیقی (ع)، امامزاده یوسف، امامزاده یحیی (ع) و امامزادگان هفت تن (ع) اشاره کرد.

*شش روستای هدف گردشگری در ساوجبلاغ

نکته حائز اهمیت در مورد آثار گردشگری و توریستی ساوجبلاغ این است که این شهرستان بیشتر به روستاهایی که در آن واقع شده،‌ معروف است. روستاهایی که برخی از آنها نام و آوازه‌ای به مراتب بیشتر از ساوجبلاغ برای خود رقم زده‌اند.

این شهرستان دارای شش روستای هدف گردشگری و پنج منطقه نمونه توریستی است که مهمترین آن روستای برغان است.

این روستا در حقیقت مرز کرج و ساوجبلاغ در محدود شمالی این دو شهرستان را تشکیل می‌دهد و با مرکز استان تنها 13 کیلومتر و با تهران کمتر از 40 کیلومتر فاصله دارد.

روستای برغان دارای بافتی قدیمی، سنتی است و سراسر این محدوده را باغ‌های سرسبز انواع میوه تشکل می‌دهد در 9 ماه از سال به طور کامل سبز است.

در کنار آب و هوای مثال‌زدنی برغان، این روستا دارای آثار تاریخی ارزشمندی مانند پل تاریخی برغان، مسجد جامع، تپه باستانی قلعه کش کلا است و گردشگران می‌توانند از بازارچه قدیمی و سنتی برغان لذت فراوانی ببرند.

آلو و گوجه معروف برغان گردو، عسل، توت و انواع لبنیات از مهمترین محصولات برغان است.

همچنین در این روستا دو درخت معروف و چند صد ساله وجود دارد که مهمترین آن چنار برغان است که در داخل مسجد قدیمی این روستا قرار دارد. کارشناسان عمر چنار روستای برغان را حدود 700 سال تخمین زده‌اند. همچنین در این روستا درخت قدیمی با نام پیر سپیدارک وجود دارد که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی هر ساله برای دیدن آن به این منطقه می‌آیند.

مهمترین ویژگی روستای برغان نیز برگزاری مراسم آئینی تعزیه است که هر ساله در ایام ماه محرم‌الحرام در میدان قدیمی این شهر و مقابل مسجد جامع برگزار می‌گردد.

*کردان و رویاهای حقیقت یافته

اکثر گردشگرانی که برای دیدن آثار تاریخی متعدد شهرستان ساوجبلاغ به این منطقه سفر می‌کنند، بلافاصله پس از بازدید از روستای برغان عازم روستای کردان می‌شوند.

کردان دارای معروفیتی در حد برغان است و که آثار طبیعی و تاریخی ارزشمند دارد.

در منابع گردشگری درباره ویژگی‌های این روستا آمده است: روستای تاریخی کردان از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در ارتفاع 1350 متر از سطح دریا واقع شده است که از شمال با جاده کوهسار و برغان، از غرب با اراضی سیف‌آباد و بانو صحرا، از جنوب با اتوبان کرج - قزوین و از شرق با شهرستان کرج همجوار است.

مساحت قسمت مسکونی کردان (طرح هادی) 104 هکتار است و فاصله آن از هشتگرد 15 کیلومتر، از کوهسار5 کیلومتر و از شهر کرج 22 کیلومتر است.

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال 1385 جمعیت روستای کردان 3796 نفر بود که رشد متوسط سالانه جمعیت روستا نسبت به سرشماری سال 1375 با2760 نفر جمعیت، برابر با 3 درصد است.

از جاذبه‌های مهم این روستا می‌توان از شاهزاده حسین (ع) و بقعه بی‌بی شهر بانو نام برد. بنای امامزاده شاهزاده حسین (ع) با پلانی مدور که دارای 34 کنگره به ارتفاع شش متر بر روی بدنه و گنبد دو پوش از نوع عرقچین با شیوه آجر سنتی به صورت معمولی و رگچین بوده و از این نظر جزء بناهای زیبا و استثنائی محسوب می‌گردد و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.

در کردان مراکز پرورش اسب متعددی فعالیت می‌کنند که از جاذبه‌های مهم اقتصادی این روستا به شمار می‌آید.

شغل غالب ساکنین کشاورزی، باغداری و دامداری است. روستای کردان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی، استقرار صنایع مهم و وجود جاذبه‌های بسیار زیبا و برجسته طبیعی، تاریخی، گردشگری، مذهبی، مجاورت با اتوبان تهران- قزوین و همسایگی با مراکز جمعیتی نظیر کلانشهر کرج از یک سو و برخورداری از آب و هوای مطلوب و طبیعت بسیار زیبای کوهستانی از سوی دیگر، ضمن پذیرائی از تعداد قابل توجه گردشگر، از استعداد مهاجرپذیری بالایی برخوردار است.

*محوطه باستانی و کاروانسرای تاریخی ینگی امام

از دیگر جاذبه‌های مهم گردشگری ساوجبلاغ باید به محوطه باستانی ینگی امام که دارای کاروانسرای تاریخی است، اشاره کرد.

درباره این محوطه گردشگری نیز در منابع مختلف آمده است: این محوطه باستانی در بخش مرکزی در روستای ینگی امام و در کنار مجموعه‌ای شامل کاروانسرا و بنای آرامگاهی قرار گرفته است.

بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی که طی دو فصل و در سال‌های اخیر انجام شده آثاری از دوره میانی اسلامی در سطوح آن کشف شده است. البته در بخش میانی تپه آثار قلعه تاریخی کشف گردید که با توجه به توسعه منطقه طی این دوران حائز اهمیت است.

قدمت کاروانسرا ینگی امام نیز به دوره صفویه باز می‌گردد و در گذشته در مسیر ری و قزوین برای استراحت مسافران ساخته شده است. تپه باستانی ینگی امام در نزدیکی این کاروانسرا قرار دارد. بنای کاروانسرا چهار ایوانی و دارای 24 حجره است. همچنین فضای شترخان در سراسر بنا تعبیه شده است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی از این محوطه بازدید می‌کنند.

*صنایع‌دستی ساوجبلاغ، هویتی فرهنگی و با قدمتی تاریخی

ساکنان قدیمی شهرستان ساوجبلاغ کشاورز و دامدار بودند و با رشد زندگی شهری و ورود مهاجران به این شهرستان، در حال حاضر دو طبقه کشاورز و دامدار و همچنین کارگران شاغل در شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های متعدد از جمله شرکت ماموت و برخی کارخانه‌های زیر مجموعه خودروسازان، اکثریت ساکنان منطقه را تشکیل می‌دهند.

این شهرستان در کنار تولیدات کشاورزی و باغی و دامداری دارای صنایع‌دستی ارزشمندی است که از مهمترین آنها می‌توان به کوزه‌گری و گلدان‌سازی اشاره کرد.

انواع بافت‌ها،‌ گلیم‌بافی،‌ بافت‌های سنتی،‌ عروسک‌بافی،‌ معرق‌کاری،‌ نقاشی روی چرم، ‌سفال‌گری،‌ منبت‌کاری و سراجی از دیگر صنایع‌دستی شهرستان ساوجبلاغ به شمار می‌آیند.

ساکنان شهرستان ساوجبلاغ مانند اکثر مناطق کشور مردمانی خونگرم،‌ رئوف،‌ صبور، خوش قلب و ایران دوست هستند و گردشگران خارجی متعددی که برای بازدید به این شهرستان سفر کرده‌اند، از مهیمان‌نوازی آنها خاطرات بسیاری دارند.

بنابراین ساکنان کلانشهرهای بزرگی چون تهران و کرج نیازی نیست که برای سپری کردن یک روز شاد به همراه خانواده رنج سفر به استان‌های شمالی و رسیدن به دریا را تحمل کنند و می‌توانند در همین نزدیکی آب و هوایی به مراتب بهتر از شمال ایران را تجربه کنند.

به طور قطع بازدید از مناطق گردشگری ، تاریخی، طبیعی و زیارتی ساوجبلاغ خاطره‌ای به یادماندنی را برای آنها رقم خواهد زد.

-------------------------------

گزارش از مریم ابراهیمیان

-------------------------------

انتهای پیام/2302/و40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول