اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

هشدار کرزی به طرح تجزیه افغانستان/طرح نظام فدرالی ساختاری تحمیلی دارد

رئیس جمهور افغانستان ضمن هشدار به تجزیه افغانستان توسط برخی کشورهای خارجی اظهار داشت که از شش ماه پیش تلاش‌هایی توسط برخی کشورها برای واگذاری بخشی از خاک افغانستان به طالبان آغاز شده است.

هشدار کرزی به طرح تجزیه افغانستان/طرح نظام فدرالی ساختاری تحمیلی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از تلویزیون دولتی افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در یک کنفرانس مشترک خبری با «دیوید‌کامرون» نخست وزیر انگلیس اظهار داشت: در حالی که افغانستان از روابط استراتژیک با سایر کشورها استقبال می‌کند اما مصمم است که با آمریکا و ناتو قرارداد‌های امنیتی را بر اساس منافع مشترک افغانستان، آمریکا و ناتو امضا کند.

رئیس جمهور افغانستان در این نشست خبری که عصر روز شنبه در کاخ ریاست جمهوری برگزار شده بود، تصریح کرد: قراردادهای امنیتی افغانستان با آمریکا و ناتو باید صلح، امنیت و تقویت نهادهای دولتی افغانستان را تضمین کند.

کرزی در مورد آغاز مجدد مذاکرات امنیتی کابل- واشنگتن گفت: در ویدئو کنفرانسی که چند روز پیش با رئیس جمهور آمریکا داشتم، باراک اوباما خواستار نهایی شدن مذاکرات امنیتی کابل- واشنگتن تا 3 ماه دیگر شد.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: به اوباما گفتم که افغانستان درباره امضای پیمان امنیتی با آمریکا شرط‌های تغییر ناپذیری دارد که عبارتند از تأمین صلح، امنیت و تضمین منافع ملی افغانستان.

کرزی در پاسخ سوالی در رابطه با تلاش‌های برخی کشورها برای ایجاد ملوک‌الطوایفی و ایجاد یک نظام فدرالی در افغانستان گفت که ملوک‌الطوایفی در افغانستان خریداری ندارد و این تلاش‌ها ناکام است.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: از شش ماه به این طرف تلاش‌هایی برای واگذاری بخشی از خاک افغانستان به طالبان آغاز شده که هدف از آن اجرای ملوک‌الطوایفی در افغانستان است.

کرزی در عین حال گفت که در گفت‌وگو با نخست وزیر انگلیس این موضوع را مطرح کرد و کامرون اطمینان داد که در سیاست انگلیس و کشور‌های غربی طرح ملوک‌الطوایفی در افغانستان مطرح نیست.

رئیس جمهور افغانستان در پاسخ به این سئوال که پاکستان تلاش‌هایی را برای تجزیه افغانستان آغاز کرده است، گفت: این تلاش‌ها به جایی نمی‌رسد و ملت افغانستان از آن آگاه است.

کرزی در ادامه گفت: اتفاق و اتحاد ملت افغانستان در روزی که دفتر قطر ایجاد شد، آشکار شد و همه با یک صدا آن را رد کردند.

وی تصریح کرد: حتی طالبان وطندوست نیز در تماس تلفنی با ما به شدت مخالفت خود را با گشایش دفتر طالبان در قطر اعلام کردند.

این مقام افغان افزود: هر نظامی که از خارج بر افغانستان تحمیل شود ملت افغانستان آن را نمی‌پذیرد.

کرزی ضمن هشدار به تجزیه افغانستان گفت: ایجاد نظام فدرالی و واگذاری یک یا 2 ولایت افغانستان به طالبان، تجاوز تلقی شده و ما در برابر آن مقاومت خواهیم کرد.

کرزی در این نشست خبری به حمله تروریستی هفته گذشته در نزدیک کاخ ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و گفت: این حملات مانع تلاش دولت افغانستان برای رسیدن به صلح نمی‌شود.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: شبه‌نظامیان طالبان به کاخ ریاست جمهوری حمله اما از حمله به کودکان، زنان و غیرنظامیان خودداری کنند.

کرزی یکبار دیگر از طالبان خواست که خود را از نفوذ و دام دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی رهایی بخشیده و به یک زندگی صلح‌آمیز روی آورند.

کرزی با اشاره به استقبال طالبان پاکستانی از گشایش دفتر طالبان در قطر گفت: طالبان پاکستانی خود را از پاکستان جدا کرده و به طالبان افغان پیوسته‌اند، لذا آنان نیز می‌توانند به قطر بروند و با طالبان افغانستان دفتر داشته باشند.

همچنین در این نشست خبری نخست وزیر انگلیس نیز در سخنانی بیان داشت: امروز شنبه سفری به ولایت «هلمند» در جنوب افغانستان داشت، جائیکه نیروهای امنیتی افغانستان رهبری عملیات‌ها را به عهده دارند.

کامرون ضمن تأکید بر این که روند صلح افغانستان مربوط افغان‌ها است، گفت: ما هر آنچه در توان داریم در جهت حمایت از پروسه صلح تحت رهبری افغانستان انجام می‌دهیم.

این مقام انگلیس تصریح کرد: من از همه آنانی که به خشونت پایان می‌دهند و به قانون اساسی افغانستان احترام می‌گذارند، می‌خواهم از این فرصت استفاده کنند.

کامرون از حمایت انگلیس پس از سال 2014 در عرصه‌های مختلف به ویژه آموزش نیروهای امنیتی افغان اطمینان داد و گفت که کشورش کنفرانسی را در سال آینده به منظور ادامه کمک به افغانستان برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول