اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الاهرام:

روز سرنوشت‌ساز در مصر/ مرسی استعفا می‌دهد یا برکنار می‌شود؟

روزنامه «الاهرام» مصر با اشاره به اینکه مهلت 48 ساعته ارتش به گروه‌های سیاسی این کشور امروز به پایان می‌رسد، امروز چهارشنبه را «روز سرنوشت‌ساز» برای مصر توصیف کرد.

روز سرنوشت‌ساز در مصر/ مرسی استعفا می‌دهد یا برکنار می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس، الاهرام نوشت که 24 ساعت گذشته شاهد تلاش‌های گسترده برای متقاعد کردن «محمد مرسی» به ارائه استعفای خود به منظور رفع خطراتی بود که شرق و غرب و شمال و جنوب مصر را تهدید می‌کند.

به نوشته این روزنامه ساعت 4:30 عصر امروز ضرب‌الاجل 48 ساعته ارتش به پایان می‌رسد و پس از آن انتظار می‌رود که یکی از دو این احتمال به وقوع بپیوندد: یا مرسی به صورت داوطلبانه استعفا می‌دهد و یا اینکه برکنار می‌شود و نقش آینده نیروهای مسلح اعلام خواهد شد.

بر اساس این گزارش نقشه آینده نیروهای مسلح عبارت است از:

1- لغو قانون اساسی جنجال‌برانگیز، مامور کردن کارشناسان متخصص به تدوین قانون اساسی جدید که خواسته‌های مردمی در آن لحاظ شود و پس از آن با موافقت الازهر همه پرسی درباره قانون اساسی جدید اجرا شود.

2- تشکیل هیئت ریاست جمهوری متشکل از سه نفر به ریاست رئیس دادگاه عالی قانون اساسی و عضویت دو نفر دیگر که هنوز مشخص نشده است تا به این ترتیب اداره امور کشور را در دوره انتقالی که بین 9 ماه تا یکسال است، بر عهده بگیرد.

3- تشکیل دولت موقت که اعضای آن وابستگی به هیچ جریان سیاسی را نداشته باشند و این دولت به ریاست یکی از فرماندهان نظامی تشکیل خواهد شد.

4- آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بر اساس آن چیزی که قانون اساسی جدید تعیین می‌کند.

5- ارتش در دوره انتقالی نظارت بر همه طرح‌هایی که در نقشه آینده ذکر شده است، بر عهده می‌گیرد تا اجرای این طرح‌ها به صورت کاملا بی‌طرفانه تضمین شود.

به نوشته الاهرام پیش از اعلام نقشه آینده، نیروهای مسلح در سراسر کشور مستقر می‌شوند و تمامی شخصیت‌های موثر جماعت اخوان‌المسلمین و همه مکان‌هایی که در آن سلاح و مهمات وجود دارد، تحت کنترل خواهند بود و برخی از رهبران این جماعت نیز تحت اقامت اجباری درخواهند آمد.

محمد مرسی شب گذشته طی سخنانی که از تلویزیون رسمی مصر پخش شد؛ با بیان اینکه ملت مصر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 مسئولیتی را بر گردن وی نهاد، از چنگ زدن خود به قانون و مشروعیت قدرت قانونی سخن گفت و افزود: ملت مصر در انتخابات 2012 به جهانیان اعلام کرد که رئیس جمهور خود را انتخاب کرده است... و بعد از آن ارتش برای اولین بار قدرت را به رئیس جمهور غیر نظامی در تاریخ مصر واگذار کرد.

مرسی با اعتراف به برخی اشتباهات و کوتاهی‌ها در طی مدت ریاست جمهوری خود، افزود: چالش‌های گذشته باقی مانده و روند دموکراسی یک تجربه جدیدی است.

وی با اشاره به اینکه دموکراسی اخیر در مصر به مذاق بعضی‌ها خوش نیامده است، یاد آور شد که برخی جریان‌ها خواستار فساد هستند.

وی با تاکید بر اینکه از قدرت کناره گیری نمی‌کند، از ارتش خواست ضرب‌الاجل اخیر خود را پس بگیرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول