اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

گزارش فارس از تحولات مصر طی 24 ساعت گذشته

رد اولتیماتوم ارتش/ درگیری‌ موافقان و مخالفان مرسی

رئیس جمهور مصر درحالی ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته ارتش را رد کرد که ۶ وزیر کابینه هشام قندیل از سمت خود استعفا دادند و میادین عمومی مصر همچنان مملو از معترضان است.

رد اولتیماتوم ارتش/ درگیری‌ موافقان و مخالفان مرسی

 به گزارش خبرگزاری فارس، تحولات سیاسی 24 ساعت گذشته مصر با اعلام مخالفت «محمد مرسی»، رئیس جمهوری این کشور با رد درخواست «عبد الفتاح السیسی»، وزیر دفاع این کشور مبنی بر دادن مهلت 48 ساعته جهت دستیابی به توافق با معارضان آغاز شد تا ساعتی پس از آن مقر اخوان‌ المسلمین در زادگاه مرسی به آتش کشیده شود.

ارتش مصر با صدور بیانیه‌ای که از تلویزیون مصر پخش شد دیروز به گروههای سیاسی این کشور مهلتی 48 ساعته داده تا به درخواست های مردم پاسخ دهند در غیر این صورت ارتش طرح خود را برای آینده مصر ارائه خواهد داد. البته ارتش مصر پس از بیانیه سعی کرد که با تلطیف لحن بیانیه خود اعلام کند که تعیین مهلت به معنی قصد ارتش برای کودتای نظامی نیست.

در واکنش به اولتیماتوم ارتش، ریاست جمهوری مصر با صدور بیانیه‌ای بر مخالفت «محمد مرسی» رئیس جمهور این کشور با بیانیه ارتش مبنی بر اعطای مهلت 48 ساعته به منظور تحقق خواسته‌های ملت، تاکید کرد.

درخواست‌ها برای کناره گیری مرسی از قدرت

این درحالی است که در عرصه دیپلماتیک شاهد آن بودیم که 91 دیپلمات مصری با صدور بیانیه‌ای از محمد مرسی خواستار کناره گیری از قدرت شدند. اما رئیس جمهوری مصر بار دیگر تاکید کرد که در مسیر انتقال دموکراتیک و مسالمت‌آمیز قدم برمی‌دارد.

ادامه استعفای مقامات دولتی مصر

در روز سه شنبه همچنین مصر شاهد استعفای6 وزیر مصری بود که با مخالفت نخست وزیر این کشور مواجه شد. وزرای محیط زیست، گردشگری، ارتباطات ، امور حقوقی(پارلمانی ، وزیر خارجه و وزیر ورزش و جوانان از جمله وزرایی بودند که استعفای خود را تقدیم نخست وزیر کردند.

شماری از منابع خبری نیز اعلام کردند که «هشام قندیل»، نخست ‌وزیر مصر استعفای خود را به محمد مرسی داده است که البته دفتر نخست وزیری با صدور بیانیه ای این خبر را تکذیب کرد.

همچنین 30 نماینده جریان مدنی مجلس شورای مصر نیز استعفای خود را از سمت خود اعلام کردند. 2 سخنگوی محمد مرسی و سخنگوی نخست‌ وزیر مصر هم از سمت‌های خود استعفا کنند.

ادامه حضور معترضان مصری در میادین عمومی

جریان‌ها و گروه‌های معارض مصری که از روز 30 ژوئن در میدان‌ها و خیابان‌های مصر از جمله میدان التحریر قاهره حضور داشتند، روز سه‌شنبه نیز به حضور خود در میدان ادامه دادند.

این درحالی است که جریان‌ها و گروه‌های معارض مصری روز سه‌شنبه بعد از ظهر تظاهرات «پافشاری و اصرار» را با هدف ادامه اعتراض‌های خود و پافشاری بر برکناری محمد مرسی و جماعت اخوان المسلمین برگزار کردند. در مقابل مخالفان نیز سعی کردن طرفداران خود را به خیابان‌های بکشانند و در حمایت از مرسی و مشروعیت ریاست جمهوری وی تجمع کنند.

آخرین خبرهای به دست آمده از برگزاری تظاهرات‌های ضد مرسی و جماعت اخوان المسلمین در مصر از بروز درگیری در برخی نقاط مصر خبر می‌دهد، از جمله اینکه گزارش شده که در «جیزه» قاهره طرفداران مرسی و مخالفان وی با هم درگیر شده‌اند که در جریان آن دو نفر کشته و 16 نفر دیگر زخمی شدند.

مشابه چنین خبرهایی از مناطق فیصل، الهرم، طنطا و شهر بنها نیز گزارش و تاکید شده که این درگیری‌ها مسلحانه بوده‌اند و در جریان آن چند نفر زخمی شدند. همچنین صدای تیراندازی در اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر نیز شنیده و اعلام شده که درگیری‌های اسکندریه مصر 17 زخمی بر جای گذاشته است.

خروج سفرا و دیپلمات‌های کشورهای دیگر از مصر

در حالی‌که گزارش شده، رژیم صهیونیستی مانع بازگشت سفیر خود به قاهره شده است، خبر می‌رسد که برخی سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در قاهره مانند ترکیه و کانادا سفارتخانه‌های خود را تعطیل کردند. همچنین آخرین اخبار به دست آمده از بازگشت سفیر قطر در قاهره به دوحه حکایت دارد.

واکنش‌ آمریکا

اما کاخ سفید با تاکید بر اینکه بحران کنونی در مصر تنها باید از طریق روند سیاسی حل شود، از رئیس جمهوری مصر خواست در راه پاسخ دادن به خواسته‌ها و مطالبات معترضان مصری گام بردارد.

رویترز: ارتش قانون اساسی را تعلیق و پارلمان را منحل می‌کند

رویترز به نقل از منابع نظامی اعلام کرد اگر رئیس جمهور مصر موفق نشود ظرف 48 ساعت آینده به بحران این کشور پایان دهد، ارتش با اجرای نقشه راه، قانون اساسی را تعلیق و مجلس را منحل می‌کند.

منابع نظامی به خبرگزاری رویترز اعلام کردند در صورتی که ضرب‌العجل 48 ساعته ارتش مصر برای «محمد مرسی» بدون حل بحران سیاسی این کشور به پایان برسد، ارتش نقشه راه خود برای آینده مصر را اجرا می‌کند. بنا بر این گزارش، نقشه راه ارتش مصر شامل تعلیق اجرای قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور می‌شود.

منابع نظامی افزودند که شورای عالی نیرو‌های مسلح مصر همچنان در حال بررسی و توافق درباره جزئیات نقشه راه است.

هشدار اوباما به ارتش مصر درباره کودتا علیه دولت مرسی

مقامات آمریکایی اعلام کردند که رئیس جمهور آمریکا به ارتش مصر درباره هر گونه کودتا علیه دولت محمد مرسی هشدار داده است.

مقامات بلندپایه در دولت رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کردند که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به سران ارتش مصر درباره هر گونه کودتا علیه دولت «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر هشدار داد.

مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با سی ان ان اعلام کردند که اندکی پس از تماس تلفنی میان اوباما و مرسی که اواخر روز دوشنبه برقرار شد، رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که در صورتی که ارتش مصر اقدام به کودتا علیه دولت مصر کند، کمک های نظامی واشنگتن را از دست خواهد داد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول