اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌معاون عملیات پایگاه شهید نوژه:

34 فانتوم ایرانی چند ساعت بعد از شروع جنگ مواضع عراق را بمباران کردند

‌معاون عملیات پایگاه شهید نوژه گفت: فقط چند ساعت بعد از حمله عراق به ایران در روز 31 شهریور سال 59 تعداد 34 فروند هواپیمای ایرانی، مناطقی از مواضع عراق را بمباران کرد.

34 فانتوم ایرانی چند ساعت بعد از شروع جنگ مواضع عراق را بمباران کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امروز گروهی از خبرنگاران، هنرمندان و بسیجیان پایگاه مقاومت شهید گوهری همدان به همراه تنی چند از کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و چند تن از رزمندگان دوران جنگ تحمیلی از پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان بازدید به عمل آوردند.

ساعت 9:30 دقیقه صبح امروز وارد پایگاه سوم شکاری شهید شدیم و در ابتدا به زیارت شهید گمنامی که در این پایگاه مدفون است رفتیم.

پیکر این شهید گمنام در منطقه عملیاتی قدس 5 در جزیره مجنون کشف شده و در پایگاه هوایی شهید محمد نوژه آرام گرفته است.

*نیروی هوایی در جنگ تحمیلی نقشی ارزنده داشت

محمد رضا میراضی که یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس است با بیان اینکه پرسنل پایگاه هوایی شهید نوژه در طول دوران دفاع مقدس در جانفشانی و ایثارگری برای دفاع از کیان نظام اسلامی کوتاهی نکردند اظهار داشت: بخشی از زحمات پرسنل نیروی هوایی به صورت عادی دیده نمی‌شود و هنگامی که دشمن حمله می‌کند آثار زحمات این نیروها مشخص می‌شود. 

وی افزود: برای اینکه یک هواپیما به پرواز در بیاید در عقبه نیروها، بسیاری در عین گمنامی در بخش‌های مختلف به نظام اسلامی خدمت می‌کنند که البته کار آنها آن طور که باید و شاید دیده نمی‌شود.

میراضی گفت: در دو سال اول جنگ تحمیلی که نیروهای پیاده به شکل کامل و منسجم نبود نیروی هوایی بار سنگین دفاع را به دوش می‌کشید.

در ادامه به ساختمان معاونت عملیات پایگاه رفتیم و در سالن همایش‌های آن سرهنگ خلبان ستاد شهاب‌الدین گودرزی معاون عملیات پایگاه با استقبال گرم از بازدیدکنندگان ما را به داخل سالن راهنمایی کرد.

بعد از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی، معاون عملیات پایگاه شهید نوژه با بیان اینکه در هر کشور قوای سه‌گانه نیروی زمینی، هوایی و دریایی وجود دارد اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ارتش، سپاه پاسداران و در کنار آنها نیروی بسیج مستضعفین برای حفاظت از تمامیت ارضی فعالیت می‌کنند.

*ایران دارای 14 پایگاه هوایی شکاری است

وی ادامه داد: قبل پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد 10 پایگاه هوایی در مناطق مختلف کشور ایجاد شده بود و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تعداد چهار پایگاه نیز اضافه شد و در حال حاضر تعداد دو پایگاه دیگر نیز در حال احداث است.

گودرزی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی با دسیسه‌چینی دشمنان و منافقین و گروه‌های خودفروخته مشکلاتی در خوزستان و کردستان ایجاد شد که با هدایت‌های رهبری آن وقایع حل شد.

* انجام نخستین عملیات نیروی هوایی شهید نوژه در 31 شهریور 59 علیه دشمن

وی اضافه کرد: دشمن بعد از اینکه در قائله‌های منافقین شکست خورد جنگ را در سال 59 به ما تحمیل کرد.

معاون عملیات پایگاه شهید نوژه ادامه داد: دشمن به خیال واهی خود می‌خواست ظرف چند روز ایران را اشغال و نظام اسلامی را ساقط کنند و این در حالی بود که روحیه شهادت‌طلبی ایرانیان را نشناخته بودند.

وی تأکید کرد: فقط چند ساعت بعد از حمله عراق به ایران در روز 31 شهریور سال 59 تعداد 34 فروند هواپیمای ایرانی، مناطقی از مواضع عراق را بمباران کرد.

*بیشترین سورتی پرواز هواپیماها در طول جنگ از پایگاه شهید نوژه انجام شد

وی بیان داشت: در طول هشت سال جنگ تحمیلی بیشترین تعداد سورتی پروازهای هواپیماهای جنگنده ایرانی از پایگاه سوم شکاری شهید نوژه انجام شده و در واقع این پایگاه مادر فانتوم کشور است.

گودرزی ابراز داشت: پایگاه هوایی شهید نوژه همدان در سه حوزه تاکتیکی، شناسایی و آموزشی فعالیت می‌کند و مأموریت نیروی هوای، پشتیبانی نزدیک هوایی در زمان جنگ از نزدیک‌ترین پایگاه برای هدف قرار دادن مواضع دشمن است.  

وی اضافه کرد: در ماه اول جنگ تا نیروهای ایرانی منسجم شوند نیروی هوایی به تنهایی در برابر دشمن ایستادگی کرد و در برخی مواقع بیش از 95 درصد نیروهای گردان به شهادت رسیدند.

*پایگاه شهید نوژه از سال 44 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد

همچنین در ادامه جلسه امیر بالایی مسئول اطلاعات پایگاه به تاریخچه احداث و فعالیت پایگاه شهید نوژه اشاره کرد و گفت: در سال 1337 عملیات نقشه‌برداری و ساخت پایگاه آغاز و در سال 1340 به طور غیر رسمی فعالیت خود را شروع کرده است.

وی ادامه داد: پایگاه سوم شکاری همدان در سال 44 با ورود هواپیماهای f5 به طور رسمی کار خود را شروع کرده و در سال 52 هواپیماهای مدل f4e جایگزین هواپیماهای قبلی شدند.

مسئول اطلاعات پایگاه هوایی شهید نوژه همدان با بیان اینکه این پایگاه در اول فعالیت به نام نصرالله شاهرخی نامگذاری شده بود، گفت: این پایگاه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدت کوتاهی به پایگاه حر ریاحی تغییر نام یافت و با شهادت سرلشکر شهید محمد نوژه در 25 مرداد سال 58 به نام این شهید خلبان تغییر یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از عملیات‌های مهم انجام شده از این پایگاه اشاره کرد و ابراز داشت: نقش پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان در روز 31 شهریور 59 بسیار بارز بود چون در این روز عملیات انتقام علیه تجاوز عراق صورت گرفت.

*انجام 12 هزار سورتی پرواز از پایگاه شهید نوژه در طول جنگ

بالایی افزود: عملیات کمان 99 در یکم مهرماه 59، عملیات بمباران نیروگاه اوسیراک عراق در 7 مهر 59، عملیات الولید( اچ 3 ) 15 فروردین 61، عملیات بغداد 30 تیر 61 و عملیات مرصاد به عنوان مهم‌ترین عملیات‌های این پایگاه انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در طول جنگ تحمیلی به تفکیک عملیات‌ها از این پایگاه تعداد 12 هزار و 429 سورتی پرواز انجام شده است.

در ادامه از آشیانه هواپیماهای مستقر در پایگاه، برج مراقبت پرواز، اتاق رادار یا اپروچ، قسمت کاروان یا موبایل و شبیه‌ساز پرواز بازدید به عمل آمد.

در پایان با اقامه نماز ظهر و عصر برنامه بازدید به پایان رسید.

‌انتهای پیام/‌89019/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول