اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق خورموجی خبر داد

کشف 3 پایه آتشدان دوره ساسانی در روستای کشتو بخش شنبه

محقق خورموجی گف: سه پایه آتشدان مربوط به عهد ساسانی در هنگام بازسازی منطقه زلزله زده روستای کشتو از توابع بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی کشف و توسط اهالی روستا به میراث فرهنگی شهرستان دشتی تحویل داده شد.

کشف 3 پایه آتشدان دوره ساسانی در روستای کشتو بخش شنبه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی، هادی اخلاقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتی از کشف سه پایه آتشدان ساسانی در روستای کشتو بخش شنبه و طسوج دشتی خبر داد.

محقق خورموجی اظهار داشت: سه پایه آتشدان مربوط به عهد ساسانی در هنگام بازسازی منطقه زلزله زده روستای کشتو از توابع بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی کشف و توسط اهالی روستا به میراث فرهنگی شهرستان دشتی تحویل داده شد.

وی ادامه داد: این پایه آتشدان‌ها که بر روی تپه ای تاریخی که در محل به «خانه گبرها» شهرت دارد قرار داشته به احمتال فراوان متعلق به آتشکده‌ای است که زرتشتیان مراسم مذهبی خود را در آن برگزار می کردند.

اخلاقی خاطرنشان کرد: شهرستان دشتی از مناطق باستانی استان بوشهر محسوب می‌شود که تا کنون آثار متعدد باستانی و تاریخی متعلق به دوره های مختلف تاریخی بویژه عهد ساسانی در آن کشف و شناسایی شده است.

محقق خورموجی یادآور شد: پایه آتشدان‌های کشف شده در روستای کشتو از حیث شکل و اندازه کم‌نظیر است و نمونه‌های آن پیش از این در تپه پلنگرد اسلام آباد غرب، آتشکده بیگل در آران و بیدگل و هم چنین روستای بنیاد از توابع بخش کاکی همین شهرستان در سال 1387 کشف شده است.

وی افزود: این سه پایه آتشدان همسان و هم اندازه کاملاَ از جنس سنگ بوده که سطح رویی آن با لایه نازکی از ساروج پوشیده شده و به صورت هنرمندانه‌ای تراش خورده و با 32 شیار لبه‌دار برجسته که از بالا به پایین امتداد یافته تزیین شده است.

اخلاقی اذعان داشت: کشف این آثار علاوه بر اثبات سکونت گاه و تجمع های انسانی در منطقه می‌تواند پاسخگوی سوالات زیادی در خصوص قدمت، فرهنگ و مذهب مردمان گذشته این دیار، معماری و پیشرفت‌های فنی و صنعتی منطقه و روابط آنها با سایر نواحی باشد . 

انتهای پیام/‌66006/ن20/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول