اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از اوقات فراغت دانش‌آموزان

برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت باید بر اساس نیازهای افراد باشد

در تعیین برنامه‌های اوقات فراغت باید نیازها و علایق افراد در نظر گرفته شود و نهادهای متولی برنامه‌های اوقات فراغت به نیاز تمام شرکت‌کنندگان توجه کافی داشته باشند.

برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت باید بر اساس نیازهای افراد باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، بحثی که این روزها با گرم ‌شدن هوا و آغاز فصل تابستان داغ شده، بحث اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است.

هنوز امتحانات پایان ترم در مدارس به پایان نرسیده بود که برخی از والدین به فکر پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود افتادند و از قبل به ثبت‌نام آن‌ها در آموزشگاه‌ها پرداختند.

در برنامه اوقات فراغت برخی از نوجوانان، شرکت در انواع و اقسام کلاس‌ها آن‌قدر گنجانده شده که مجالی برای فهم و درک اوقات فراغت به آن‌ها داده نمی‌شود و شاید حضور در کلاس‌هایی که حتی خود با چگونگی آن آشنا نیستند به‌نوعی موجب از دست ‌دادن این اوقات و لذت بردن از آن شده است.

اوقات فراغت برای هر گروه معنایی ویژه دارد و این اوقات را می‌توان مهم‌ترین و دلپذیرترین لحظات برای انسان دانست، چنانچه این زمان برای مؤمنان لحظه نیایش با معبود، برای عالمان دقایق تفکر و تأمل، برای هنرمندان زمان خلق ‌کردن و ساختن و برای عده‌ای نیز ملال‌آورترین و خسته‌کننده‌ترین لحظات است.

گذراندن این اوقات حتی برای خانواده‌های مرفه و تنگ‌دست معنا و مفهومی متفاوت دارد، بسیار دیده شده که در خانواده‌های تنگ‌دست فرزندان به‌منظور امرارمعاش در فصل تابستان به کار کردن روی می‌آورند و شاید هیچ‌گاه معنای این لحظات را نتوانند درک کنند.

در نقطه مقابل آن، فرزندانی در خانواده‌هایی مرفه هستند که با صرف هزینه‌های گزاف، روز و اوقات خود را در دویدن و تکاپو در بین کلاس‌های مختلف و گوناگون تابستانی صرف می‌کنند و شاید این گروه هم هیچ‌گاه متوجه درک این اوقات نشوند.

یک دانش‌آموز کرمانشاهی گفت: هنوز امتحاناتم در مدرسه به پایان نرسیده بود که با لیستی بلندبالا مواجه شدم که از طرف والدینم به من داده شد و در این لیست انواع ‌و اقسام کلاس‌های تابستانی که گذراندن کلاس‌های درسی بیشتر در آن موج می‌زد، گنجانده شده بود.

صبا شهبازی ادامه داد: من از قبل و بدون اطلاع خودم در این کلاس‌ها ثبت‌نام شده بودم و این در حالی بود که به اکثر آن‌ها بی‌علاقه‌ام و این مطلب موجب از دست‌رفتن شیرینی تابستان و درک اوقات فراغت برای من شده است.

پسری کم سن ‌و سال با جثه‌ای کوچک که در یک چلوکبابی مشغول به کار است، گفت: اوقات فراغت من و برادر کوچک‌تر از خودم در همین رستوران خلاصه می‌شود و کمک به اقتصاد خانواده مهم‌ترین هدف من در اوقات بیکاری و فراغت است.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در زمینه مزایای اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان گفت: این اوقات موجب خلاقیت و نوآوری و همچنین اشتیاق و توانمندی جوانان برای مشارکت اجتماعی می‌شود.

علیرضا قاسمی با اشاره به اینکه نمی‌توان به اوقاتی که افراد به تأمین امرار معاش خانواده آن ‌هم در فصل تابستان می‌پردازند نام فراغت گذاشت، عنوان کرد: به‌دلیل افزایش جمعیت شهری، میزان فراغت نیز افزایش یافته است که نیازمند سیاست‌گذاری منسجم و تجهیز امکانات فراغتی است.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های اوقات فراغت نیازمند تعیین متولی دقیق است، اعلام کرد: باید در راستای ایجاد مراکز اوقات فراغت در خارج از کلانشهر به‌صورت رایگان تدابیری در نظر گرفته شود که این امر اقدامی فرهنگی برای کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت است. 

*عدم برداشتی صحیح از اوقات فراغت

این جامعه‌شناس ادامه داد: عدم برداشت صحیح از زمان فراغت موجب شده برخی از والدین برای فرزندان خود برنامه‌ای خلاف این مفهوم در نظر گیرند که باعث عدم بازدهی مطلوب فرزندان و نوعی خلأ در این اوقات می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در تعیین برنامه‌های فراغتی باید در ابتدا نیازها و علایق نوجوانان در نظر گرفته شود، یادآور شد: نهادهای متولی برنامه‌های اوقات فراغت باید به نیاز تمام جوانان و شرکت‌کنندگان از جمله افرادی که در این زمان به کارگری روی می‌آورند توجه کافی داشته باشند که تحقق این امر نیازمند تدبیری اساسی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با تأکید بر اینکه مسئولان اوقات فراغت باید به‌ دنبال پیدا کردن نیازهای افراد جامعه خود در این زمان باشند، افزود: برنامه‌ها و فعالیت‌های مورد علاقه جوانان باید در رأس کارهای مسئولان مربوطه قرار گیرد و به نیاز افراد متقاضی در این اوقات توجه شود.

این جامعه‌شناس در پایان متذکر شد: به‌دلیل محدودیت مالی مردم و مشکلاتی که خانواده‌های کم‌بضاعت با آن روبه‌رو هستند، شایسته است در زمینه برنامه‌ریزی برای این اوقات، برنامه‌هایی ویژه به ساکنان خارج از کلان‌شهرها و مردم روستا اختصاص یابد.

انتهای پیام/2700/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول