اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کمیته خارجی کمیسیون حقوق بشر اسلامی در شمال‌غرب کشور:

تبرئه قاتل مسلمانان بوسنی در دادگاه جنایی بین‌المللی شرم‌آور است

دبیر کمیته خارجی کمیسیون حقوق بشر اسلامی شمال‌غرب کشور گفت: اکثر جنایتکاران جنگی صرب با وجود مستندات بسیار در دادگاه‌های اروپایی به کمک قضات غربی از عواقب جنایات غیرانسانی خود در بوسنی و هرزگوین جان به در بردند که شرم‌‌آور است.

تبرئه قاتل مسلمانان بوسنی در دادگاه جنایی بین‌المللی شرم‌آور است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی احمد حسین ‌انزابی در حاشیه نشست بررسی وضعیت حقوق بشر در بوسنی و هرزگوین که همزمان با بیست و یکمین سالگرد نسل‌کشی در شهرهای سربرنیستا و سارایوو با حضور جمعی از علما و زنان مسلمان کشور بوسنی و هرزگوین از شهر سارایوو در محل تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، افزود: باید خاطرنشان کنم که در جریان پاکسازی قومی و جنایات صرب‌ها و کروات‌ها علیه مسلمانان در مقابل چشمان بی‌تفاوت کشورهای به ظاهر متمدن اروپایی، ایران جزو نخستین کشورهایی بود که هتک حرمت به زنان مسلمان، قتل‌عام‌های گسترده و جنایات بی‌نظیر صرب‌ها علیه زنان، مردان و کودکان بوسنیایی و‌ اقدامات صرب‌ها را به شدت محکوم کرد.

وی گفت: ایران در آن زمان آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه و حمایت‌های سیاسی بین‌المللی از این کشور تازه استقلال ‌‌یافته اعلام کرد و این کمک‌ها آنچنان استمرار داشت که "علی عزت بگویچ" رئیس جمهور فقید بوسنی در دیدار سال 78 خویش با رهبر معظم انقلاب گفته بود، «جمهورى اسلامى ایران تنها کشورى است که در جنگ به صورت واقعى مردم مسلمان بوسنى را مورد حمایت قرار داد و در امور داخلى ما نیز به هیچ‌وجه دخالت نکرد و این حقیقت روشن به عنوان یک صفحه درخشان در تاریخ ثبت خواهد شد.».

انزایی با بیان اینکه جنگ بوسنی بعد از جنگ جهانی دوم بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به شمار می‌رود، تصریح کرد: متأسفانه دنیای به اصطلاح متمدن غرب که از نزدیک شاهد ارتکابی چون فجایع تجاوز به زنان و جنایت ضدبشری بودند در آن زمان سکوت کرده و با انجام اقدامات تأخیری دست صرب‌ها را در تداوم این جنایات باز گذاشتند.

وی با بیان اینکه زنان ‌بی‌گناه بوسنیایی قربانی این جنایت ضدبشری بوده و باید به عنوان قربانی مورد بیشترین توجه و مراقبت قرار گیرند، افزود: متاسفانه اکثر جنایتکاران جنگی صرب با وجود مستندات بسیار در دادگاه‌های اروپایی به کمک قضات غربی از عواقب جنایات غیرانسانی و هولناک خود جان به در برده و هم اکنون زندگی راحت و آسوده‌ای دارند در حالیکه قربانیان آنها در شرایط روحی نامناسبی ناشی از این اجحاف و ظلم به سر می‌برند.

انزایی با بیان اینکه تبرئه قاتل مسلمانان بوسنی و هرزگوین در دادگاه جنایی بین‌المللی شرم‌آور است، گفت: امیدوارم جامعه بین‌المللی روزی به خود آمده و بتواند جنایتکاران جنگی در جنگ بوسنی را به پای میز محاکمه واقعی بکشاند.

دبیر کمیته خارجی کمیسیون حقوق بشر اسلامی در شمال‌غرب کشور در ادامه آمادگی این دفتر را برای برگزاری نشست‌های مشترک علمی و حقوقی با جامعه مسلمان بوسنی و هرزگوین به منظور پیگیری و احقاق حقوق بشر اعلام کرد.

انتهای پیام/60001/ع/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول