اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گلیم نقش برجسته هنر دستان عروس زاگرس

از گذشته تاکنون بافت گلیم ساده در بین مردم ایلام رایج بوده تا اینکه در چند سال اخیر بافت گلیم برجسته با اعمال گره قالی در متن گلیم ساده رونقی به این هنر دستی داده است.

گلیم نقش برجسته هنر دستان عروس زاگرس

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، گلیم نقش برجسته علاوه بر اینکه در منطقه غرب ایران (ایلام)‌ تولید می‌شود اراک نیز پیشتاز در بافت این‌گونه گلیم است اما با این وجود در همه جا اصالت آن متعلق به ایلام است چراکه برای نخستین‌بار بافت آن از ایلام شروع شده است.

از جمله طرح‌‌ها و نقشه‌های مرسوم در گلیم نقش برجسته ایلام می‌توان به نقش‌های لچک ترنج، گل فرنگ، و هندسی و ... اشاره کرد.

زندگی عشایری این منطقه و سنخیت این‌گونه صنایع با آن‌ها می‌تواند از جمله عواملی باشد که به تداوم و ترویج آن کمک کرده است و علاوه بر جنبه مصرفی، موجبات کاربردهای تزئینی آن را نیز فراهم آورده است.

یکی از مسئولان و کارشناسان ارشد معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی استان ایلام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام در این خصوص اظهار داشت: از عواملی که در ارتباط با بقای بافت گلیم نقش برجسته می‌توان عنوان کرد نوع معیشت مردم است چراکه برای بیشتر زنان بافت گلیم و دریافت دستمزد آن علاوه بر کمک به گذران زندگی در ایجاد خودباوری نیز مؤثر است.

حمید بختیاری ادامه داد: در حال حاضر بافندگان بسیاری به امر بافت گلیم نقش برجسته اهتمام ورزیده و با سعی و تلاش وافر سبب رشد و رونق آن در سطح استان و کشور شده‌اند، به طوری که عرضه و تقاضای مناسبی در بازار صنایع‌دستی داشته و دارد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله دلایل موفقیت بازار گلیم نقش برجسته را می‌توان به پایین بودن قیمت تمام شده آن در نتیجه ارزانی مواد اولیه و کم بودن دستمزد بافندگان اشاره کرد.

این کارشناس مسئول عنوان کرد: گلیم نقش برجسته در این استان از اهمیت فراوانی برخوردار است و این مهم از جهت جنبه فرهنگی هم می‌تواند بازگوکننده نقش مایه‌های اصیل و سنتی و ذوق و استعداد بافندگان این مرز و بوم و نیز تأمین‌کننده نیاز مالی خانواده‌ها باشد و در اقتصاد منطقه نیز تأثیرگذار باشد.

بختیاری تصریح کرد: علاوه بر این به رفع مشکل بیکاری و بالا بردن سطح اشتغال و درآمد در استان ایلام کمک فراوانی می‌کند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی استان ایلام گفت: مؤثرترین راه دست یافتن به بازار فعال گلیم نقش برجسته و دستیابی به نقدینگی به عنوان عامل مولد و محرک تولید مجدد، افزایش سطح کیفی آن است.

وی ادامه داد: به همین منظور ضرورت دارد تا مواد اولیه مورد نیاز اصلاح شوند، به این معنی که از پشم مرغوب برای تهیه نخ استفاده شده و علاوه بر آن ضخامت نخ‌های ریسیده شده یکنواخت باشد و در نهایت کلاف‌های نخ پشمی به وسیله رنگ‌های گیاهی اصیل و سنتی که دارای ثبات بیشتری هستند، رنگرزی شود.

این کارشناس عنوان کرد: امیدواریم که با توسعه صنایع‌دستی از جمله گلیم نقش برجسته در این استان، گامی در جهت تحقق غنای فرهنگی و توسعه اقتصادی برداشته شود.

انتهای پیام/2246/م40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول