اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بازتاب تظاهرات 30 ژوئن در رسانه‌های عربی

مصر در میدان‌ها/ طوفان بشری همه را غافلگیر کرد

مطبوعات منطقه‌ با پوشش تظاهرات دیروز مصر از این تظاهرات با عناوینی مانند"قیام مردمی علیه اخوانی‌ها، انقلاب علیه اخوان و مصری‌ها انقلاب خود را پس می‌گیرند"، یاد کردند و آن را به عنوان تیتر یک خود برگزیدند.

مصر در میدان‌ها/ طوفان بشری همه را غافلگیر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، همانند مطبوعات و رسانه‌های مصری، مطبوعات و رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز به پوشش تظاهرات روز گذشته مصری‌ها در 30 ژوئن پرداختند و این زمینه گزارش‌ها و تحلیل‌هایی را منتشر کردند.

السفیر: مردم مصر انقلاب خود را باز پس می‌گیرد

روزنامه لبنانی «السفیر» در گزارش مشروحی با تیتر «مردم مصر انقلاب خود را باز پس می‌گیرد و آن را از فتنه نجات می‌دهند» نوشت که حضور بسیار گسترده مردمی در تظاهرات روز گذشته همه را غافلگیر کرد، هم مصری‌های مخالف و حامی نظام اخوان و «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر و هم ناظران بین المللی، چون در خوشبینانه‌ترین برآوردها نیز کسی تصور نمی‌کرد که شاهد به راه افتادن چنین طوفان بشری در مصر باشد.

السفیر در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که میلیون‌ها نفر درحالی به خیابان‌‌های مصر ریختند تا اصول و قواعد انقلاب را بار دیگر مشخص و معین کنند و این موضوعی بود که پیش از همه مرسی به آن پی برده بود و به همین دلیل شب پیش از 30 ژوئن با صدایی آرام از امکان پذیرش و قبول خواسته‌های معارضان توسط نظام اخوانی‌ها سخن گفته بود.

این روزنامه لبنانی تاکید می‌کند، اگرچه جامعه مصر میان ثبات و حرکت سرگردان نشان می‌دهد، اما ثابت کرد که همچنان می‌تواند، خلق کننده حوادث غافلگیر کننده باشد و این پویایی و سرزندگی چیزی است که مرسی و جماعتش از آن بی‌اطلاعند. مرسی و اعضای جماعتش که تنها به گوش دادن و چشم گفتن خو گرفته‌اند، تصور می‌کنند که مردم مصر باید نیز چنین باشند.

در حال حاضر نیز مرسی در انتظار تصمیمات دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمین است، چون خود به تنهایی توان تصمیم گیری ندارد و به نظر می‌رسد که دفتر ارشاد سه سناریو اصلی را پیش رو داشته باشد:

- لجاجت و تلاش برای جمع‌ و جور کردن اوضاع با زور و قدرت و با کمک دیگر جریان‌های اسلامگرا

- خروج امن و کناره گیری از قدرت براساس توافق با ارتش که تضمین کننده عدم محاکمه رهبران جماعت یا به حاشیه رانده شدن اخوان المسلمین باشد.

- بازی با وقت و شرط بندی برسر اینکه مردم از اعتراض و تظاهرات خسته شده و در این صورت امکان مذاکره اخوانی‌ها با ارتش و ایجاد برخی اصلاحات برای آرام کردن اوضاع فراهم می‌گردد.

الشرق الاوسط: مصر در میدان‌ها

اما روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» ضمن پوشش تظاهرات روز گذشته مصر تیتر «مصر در میدان‌ها .. و جهان نظاره گر است» را برگزیده و در این ارتباط نوشت که میلیون‌ها مصری روز گذشته در تظاهراتی شرکت کرده بود که در تاریخ این کشور بی‌مانند بود و در جریان آن میلیون‌ها مصری خواهان کناره گیری حکومت اخوان المسلمین از قدرت پس از یک سال ریاست جمهوری «محمد مرسی» شدند که معارضان مصری او را به شکست سیاسی و اقتصادی متهم می‌کنند.

الشرق الاوسط در ادامه گزارش خود نوشت که محمد مرسی در مصاحبه خود با روزنامه انگلیسی «گاردین» از اعلام متمم قانون اساسی و گسترش اختیاراتش ابراز ندامت و تاکید کرده بود که تصور نمی‌کرده اعلام متمم قانون اساسی اینگونه موجب بروز اختلاف در کشور شود.

این روزنامه فرامنطقه‌ای سعودی همچنین در گزارش خود به این نکته اشاره کرد که همزمان با مصر چندین پایتخت اروپایی نیز شاهد برگزاری تظاهراتی در اعلام همبستگی با مردم مصر جهت برکناری محمد مرسی از قدرت بود.

الشرق الاوسط در پایان گزارش خود ذکر کرده بود که جامعه بین المللی درحالی اوضاع مصر را زیر نظر دارد که براین باور است، مصر به سمت سرنوشتی نامعلوم در حرکت است. 

الحیات: انقلاب علیه اخوان میلون‌ها نفر را جذب می‌کند

اما «الحیات»، دیگر روزنامه فرامنطقه‌ای نیز با پوشش تظاهرات 30 ژوئن مصر تیتر «انقلاب علیه اخوان میلیون‌ها نفر را جذب می‌کند .. رئیس جمهوری همچنان به مواضع خود پایبند است» نوشت: مصر روز گذشته، روز بی‌مانندی را پشت سر گذاشت و میدان التحریر شاهد تجمع صدها هزار تظاهرات کننده مصری بود، در حالی‌که پیش بینی می‌شد که میلیون‌ها مصری نیز مقابل کاخ الاتحادیه ریاست جمهوری تجمع کرده بودند. همچنین شهرهای اسکندریة و الغربیة و المنوفیة نیز شاهد تظاهرات میلیونی مصری‌ها بود.

الحیات در ادامه گزارش خود نوشت که برعکس تظاهرات‌های خونین انقلاب 25 ژانویه، تظاهرات روز گذشته شاهد درگیری‌های خونین نیروهای پلیس و امنیتی با تظاهرات کنندگان نبود و حتی در مواردی نیروهای پلیس به معترضین ملحق شده بودند.

القدس العربی: قیام مردمی علیه جماعت اخوان المسلمین و رئیس جمهوری مصر

روزنامه «القدس العربی» نیز ضمن پوشش تظاهرات 30 ژوئن مصر با تیتری تحت عنوان «قیام مردمی علیه جماعت اخوان المسلمین و رئیس جمهوری مصر» در گزارشی از تظاهرات‌های روز گذشته مصر نوشت که ارتش و نیروی پلیس مصر جانبداری و حمایت خود از مردم را درحالی اعلام کردند که یاران و هواداران محمد مرسی معهد شدند، تا سرحد درگیری و مبارزه هم که شده مانع سرنگونی رئیس جمهوری مصر شوند.

القدس العربی با توصیف تظاهرات مصری‌ها به «انتفاضه مردمی» این تظاهرات را بسیار گسترده و بی‌سابقه توصیف کرد که خواهان برکناری محمد مرسی و نظام جماعت اخوان المسلمین از قدرت است، در حالی‌که این بیم وجود داشت، این اعتراض‌ها منجر به خشونت و هرج و مرج در کشور شود.

همچنین هواداران مرسی با تجمع در میدان الرابعه العدویه حمایت خود از مرسی را اعلام کردند و جماعت اسلامی در این‌باره در بیانیه‌ای اعلام کرد که همچنان به حمایت خود از محمد مرسی ادامه خواهد داد که به صورت مشروع و منتخب به قدرت رسیده است.

القدس العربی درباره تظاهرات روز گذشته مصری‌ها نوشت که این تظاهرات‌ها بسیار گسترده‌تر از تظاهرات‌های روز 25 ژانویه سال 2011 است و تغییر و تحولات آینده عرصه مصر وابسته به تصمیماتی است که در کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه اتخاذ خواهد شد و در این میان احتمال بروز تنش‌ها و هرج و مرج‌های امنیتی در کشور وجود دارد که بالطبع احتمال دخالت ارتش در عرصه را افزایش می‌دهد.

این روزنامه فرامنطقه‌ای در ادامه تاکید می‌کند، اتفاقات آینده مصر هرچه باشد، تظاهرات روز گذشته ثابت کرد که اخوانی‌ها حمایت و جایگاه مردمی خود در مصر را از دست داده‌اند و این امر بدون تردید قواعد و اصول بازی در مصر را از این پس تغییر خواهد داد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول