اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

بازتاب تظاهرات 30 ژوئن در مطبوعات مصر/ میلیون‌ها مصری در خیابان

مطبوعات مصر در گزارش‌هایی به پوشش تظاهرات‌ 30 ژوئن تیترهای متفاوتی مانند مشروعیت از آن مردم است ، مرسی سرنگون شود، میلیون‌ها نفر در میدان‌ها و میلیون‌ها نفر زنده باد مصر را فریاد زدند را تیتر یک رسانه های خود انتخاب کردند.

بازتاب تظاهرات 30 ژوئن در مطبوعات مصر/ میلیون‌ها مصری در خیابان

به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته گروه‌ها و جریان‌های معارض و حامی «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر و جماعت اخوان المسلمین همزمان با نخستین سالروز ریاست جمهوری مرسی تظاهرات‌هایی را در قاهره و چندین شهر مصر برگزار کردند که بازتاب‌های بسیاری در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور داشت.

الاهرام: میلیون‌ها نفر زنده باد مصر را فریاد زدند

روزنامه «الاهرام»، معتبرترین روزنامه مصری ضمن انتشار گزارشی مفصل و مشروح درباره تظاهرات‌های روز گذشته، تیتر «میلیون‌ها نفر فریاد زدند: مصر زنده باد» را برای گزارش خود برگزید و تاکید کرد که تحصن‌ مصری‌ها در میدان‌های مختلف شهرها و مناطق مصر درحال افزایش است و به نظر می‌رسد که بحران در مصر رو به شدت می‌گذارد.

الاهرام در ادامه به تعارض و تناقض شدید دیدگاه‌های موجود میان تظاهرات کنندگان حامی و مخالف مرسی و اخوان المسلمین اشاره می‌کند.

الجمهوریه: میلیون‌ها نفر در میدان‌ها

روزنامه «الجمهوریه» دیگر روزنامه چاپ قاهره برای تظاهرات‌های روز گذشته مصر تیتر «میلیون‌ها نفر در میدان‌ها» را برگزیده است و به این نکته اشاره می‌کند که حضور دو گروه معارض و حامی «محمد مرسی» در میدان‌های مختلف شهرها و مناطق مصر صرف نظر از اینکه بسیاری از نگاه‌ها را به مصر دوخته است، بیانگر شکاف شدیدی است که در میان جامعه مصر به وجود آمده است. چون در حالی‌که هزاران نفر از اعضای احزاب و جریان‌ها و گروه‌های اسلامی در میدان رابعة العدویة تجمع کرده و برگزاری هرگونه انتخابات پیش از موعد را رد و بر حمایت از مرسی تاکید کردند. در مقابل و در میدان التحریر هزاران نفر از معارضان نظام سرنگونی رئیس جمهوری مصر را خواستار شدند.

در خارج از میدان‌ها، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مصر با انتشار بیانیه‌ای دعوت «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر مذاکره جریان‌ها و گروه‌های معارض با نظام را رد و این اقدام رئیس جمهوری آمریکا را حمایت از مرسی و تلاش برای حفظ نظام وی بیان کردند.

این گروه‌ها و جریان‌های معارض در بیانیه خود تاکید کرده بودند که اوضاع جاری در مصر موضوعی داخلی است و آمریکا اجازه دخالت در آن را ندارد.

المصری الیوم: مردم و پلیس یدی واحد هستند

اما روزنامه «المصری الیوم» نیز با پوشش خبر تظاهرات روز گذشته 30 ژوئن در این کشور برای این رویداد تیتر «مرسی و اخوانی‌ها سرنگون شوند» را برگزیده و در این ارتباط نوشت که تمام میدان‌های قاهره و استان‌های مختلف مصر شاهد حضور میلیونی تظاهرات کنندگان مصری بود که خواهان سرنگونی محمد مرسی و برگزاری انتخابات پیش از موعد بودند.

المصری الیوم با اشاره به اینکه میدان التحریر قاهره از اولین ساعت‌های صبح شاهد تجمع گسترده مردم بود، شعار «کناره گیری کن» و «حکومت اخوان المسلمین و مرشد سرنگون باد» را سر دادند.

این روزنامه مصری همچنین به این نکته اشاره کرد که در میان تظاهرات کنندگان روز گذشته فعالان سیاسی مصری برجسته‌ای مانند محمد البرادعى و حمدین صباحى به چشم می‌خوردند.

المصری الیوم نوشت که نیروهای پلیس نیز در میان تظاهرات کنندگان مصری به چشم می‌خوردند تا انقلاب 30 ژوئن شاهد سر داده شدن شعار جدیدی با عنوان «مردم و پلیس یدی واحد هستند» باشد.

این روزنامه مصری با اشاره به حضور گسترده مردمی در تظاهرات روز گذشته از عنوان «خروج گسترده مردم» استفاده کرد که آن را «غافلگیری رعدآسا» برای نظام حاکم شمرد.

الدستور: مشروعیت از آن مردم است

اما روزنامه «الدستور» برای گزارش خود درباره تظاهرات‌های روز گذشته مصر «مشروعیت از آن مردم است» را برگزید و نوشت که اخوانی‌ها انتظار چنین حضور گسترده مردمی را نداشتند که یک صدا منادی کناره گیری محمد مرسی از قدرت بودند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول