اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دستفروش‌ها و مغازه‌دارها میهمان پیاده‌رو/ ساختمان‌های بزرگ هرروز پررنگ‌تر می‌شود

این روزها پیاده‌روها هم دیگر از آن شهروندان آمل نیست؛ از نمایشگاه‌های اتومبیل گرفته تا یک سوپرمارکت کوچک دیگر جایی برای شهروندان در پیاده‌روها باقی نگذاشته‌اند.

دستفروش‌ها و مغازه‌دارها میهمان پیاده‌رو/ ساختمان‌های بزرگ هرروز پررنگ‌تر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، شهرها به دلیل ماهیت اجتماعی و سیاسی خود دچار تغییر و تحولاتی می‌شوند و رفت و آمد مدیران مناطق گاهی اوقات با منافع و مضراتی برای شهرها همراه است.

گاهی ذوق و انگیزه مدیران برای کار کردن موجب می‌شود چهره شهرها متفاوت شده و نشاط و طراوت را برای آن به همراه می‌آورد.

این روزها فارغ از هیاهوی انتخابات و در میان گرمای تابستان، شهرها چهره آرام‌تری دارند، اما این آرامش دلیلی برای شاد بودن نیست.

اگر کمی در شهر آمل قدم بزنید؛ اگرچه در این سال‌ها بزرگ‌تر و پروژه‌‌های عمرانی زیادی در آن اجرا شده، اما نقص بزرگی در این شهر مشهود است که چهره‌ای غمگین به آن داده است.

ساختمان‌های بزرگ بدون پارکینگ، فضاهای تفریحی و فرهنگی محدود، نبود المان‌ها و تصاویر چشم‌نواز، نبود آب‌نما و یا تصاویری نشاط‌انگیز چهره این شهر را مانند برخی دیگر از شهرهای مازندران غمگین کرده است.

برخی شهرهای مازندران به برکت وجود سواحل و توریستی بودن، شهرداران را مجاب به ایجاد برخی خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها می‌کنند اما به نظر می‌رسد از طرح‌های جذاب و نشاط آور فرهنگی و هنری و زیباسازی در شهر آمل خبری نیست. 

همه شهر تابلوی تبلیغاتی است

چهره برخی شهرهای مازندران از جمله آمل شاد نیست، این روزها در سایه درآمدزایی شهرداری‌ها همه شهر تابلوی تبلیغاتی است.

این روزها بنرها و داربست‌های تقدیر و تشکر، اعلام برگزاری مراسم‌ها و همایش‌ها در میان هزاران استند و تابلوی تبلیغاتی چهره‌ای ناخوشایند به شهر داده است.

تابلوهای تبلیغاتی مغازه‌ها و کسبه‌ها نیز حکایتی جداگانه دارد، در کنار اینکه حدود 80 درصد تبلیغات شیشه‌های مغازه‌ها به زبان انگلیسی است قسمت اعظم این کسبه‌ها پیاده‌روها و گاهی سواره‌روها را نیز با برخی استندهای تبلیغاتی در اختیار خود داده‌اند. 

دستفروش‌ها و مغازه‌دارها میهمان پیاده‌رو

این روزها پیاده‌روها هم دیگر از آن شهروندان نیست؛ از نمایشگاه‌های اتومبیل گرفته تا یک سوپرمارکت کوچک دیگر جایی برای شهروندان در پیاده‌روها باقی نگذاشته‌اند.

دستفروش‌ها نیز حکایت جالبی دارند، کمتر گذر و خیابانی است که چهره‌ای از دستفروش را مشاهد نکنید.

شهرداری به بهانه امرار معاش این افراد کاری با دستفروش‌ها و کسبه‌ها ندارد اما در این میان کسی به فکر حق شهروندان و نازیبایی چهره‌ شهر نیست.

عابران برای گذر از پیاده‌روی مسدود شده به سواره‌روها می‌روند و اینگونه است که ترافیک در خیابان‌ها آغاز می‌شود یکی به دلیل دیگری.

دستفروش‌ها هم مشتری خاص خود را دارند و شاید در اطراف هر دستفروش سه چهار نفری مشغول چانه زدن هستند.

شهر زنده است و حیات دارد و همین‌ها حیات شهر هستند اما در این میان نظم دیگر جایگاه خود را ندارد.

انضباط در نگهداری و مدیریت شهر، امروز در مدیریت شهری آمل به فراموشی سپرده شده است. 

عید و عزای شهر یکی است

شهر آمل اما غصه دیگری هم دارد، عید و عزای این شهر یکی است.

در شهری که برای هر موضوعی اعتباری هست و درآمدی و هزینه کردن در آن به راحتی صورت می‌گیرد، اما برای عید و عزای سنتی و مذهبی برنامه‌ای خاص وجود ندارد.

آذین‌بندی و سیاه‌پوش کردن شهر در مناسبت‌هایی که آداب خاص خود را دارد نیز انگار در هیاهوی مدیریت شهری فراموش شده است.

نیمه شعبانی که گذشت شهر به همت مردم، خیران و نیک‌اندیشان مذهبی بود که رنگی و لعابی داشت.

آذین‌بندی شهر مدیریت شده، یک دست و زیبا نبود و همین اندک نیز نشان از ارادت مردم به حضرت ولی‌عصر(عج) داشت.

این روزها اما مدیریت هزینه‌ها در همین اقلام اندک در نظر گرفته می‌شود، بنرهای تبریک و تسلیت ایام و مناسبت‌ها شاید از آن سال‌ها پیش است، با چهره‌ای رنگ و رو رفته که در برخی موارد تا هفته‌ها بعد از پایان مناسبت بر قامت تیر برق‌ها و بلوارها زار می‌زنند. 

عدم تعریف برنامه‌های فرهنگی در شهر آمل

شهر آمل در بخش فرهنگی و اجتماعی اما مورد غفلت بزرگ‌تری نیز قرار گرفته است.

شهرداری‌ها در کنار نهادهایی مانند تبلیغات اسلامی، اوقاف و اداره ارشاد متولی برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند اما برنامه‌ای که در آن چندین و چند متولی دارد از اقبال عمومی برخوردار نیست.

در سال‌های اخیر برنامه‌های فرهنگی شهرداری آمل در قالب حمایت‌ها و مشارکت‌های موردی با دستگاه‌های مختلف تعریف شده و این مجموعه برنامه‌ای خاص و ویژه مانند جشن‌های مناسبتی و یا جشنواره‌ها و مسابقات مفرح و با نشاط کلان را نتوانسته است مدیریت کند.

دغدغه شاد و بانشاط کردن فضای شهری، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شهری با پیشینه آمل و ایجاد جذابیت برای توریست‌ها و گردشگران کمتر در برنامه‌های این مجموعه گنجانده شده است و به نظر می‌رسد این مجموعه منتظر است تا برنامه‌ای را در صورت پیشنهاد با مشارکت انجام دهد.

اوقاف و امور خیریه با طرح نشاط معنوی، ارشاد با برنامه‌های هنری در قالب آموزشگاه‌های آزاد و تبلیغات اسلامی با طرح اوقات فراغت برای قشرهای به خصوصی از مردم برنامه تابستانی تدارک دیده‌اند اما جای خالی شهرداری در میان نهادهای تاثیرگذار فرهنگی در این شهر احساس می‌شود.

به گزارش فارس، شهر آمل به قدمت و زیبایی منحصر به فرد در انتظار اندکی نظم، مدیریت فرهنگی در شهر و ایجاد جذابیت برای افزایش ماندگاری مسافران است.

===========

گزارش از الناز پاک‌نیا

انتهای‌ پیام/86011/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول