اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زشتی‌ و زیبایی‌ در آبشار یاسوج/کارگرانی که 11 ماه حقوق نگرفته‌اند

کارگران و نیروهای خدماتی آبشار یاسوج از کار بی‌مزد خود ظرف 11 ماه گذشته در این مکان تفریحی خبر دادند.

زشتی‌ و زیبایی‌ در آبشار یاسوج/کارگرانی که 11 ماه حقوق نگرفته‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، یکی از اماکن تفریحی و سیاحتی استان کهگیلویه و بویراحمد که به واقع پر ترددترین مکان گردشگری هم محسوب می‌شود آبشار یاسوج است.

آبشار یاسوج هر ساله پذیرای ده‌ها هزار از مسافران و گردشگرانی است که از گرمای طاقت‌فرسای تابستان به آب و هوای لطیف و دلپذیر این مکان تفریحی پناه می‌آورند.

به همین منظور و برای پی بردن به وضعیت این مکان تفریحی پر طرفدار به همراه همکار خبرنگار خود بازدیدی دو ساعته از این مکان داشتیم.

یکی از مشکلاتی که مردم در این مکان تفریحی به آن اشاره داشتند گرانفروشی برخی از فروشندگان بود که اجناس را به چند برابر قیمت می‌فروختند و معتقد بودند هر چند باید قیمت‌ها با قیمت بازار تفاوت داشته باشد ولی نه به این اندازه که یک خوردنی سه برابر شهر فروخته شود.

البته برخی نیز از قیمت‌ها اظهار رضایت داشتند و نسبت به سایر اماکن گردشگری که حساب می‌کردند قیمت‌ها مناسب‌تر بود.

در مرحله بعدی آن چه را که مورد توجه خود و لنز دوربین‌ها قرار دادیم وضعیت زباله در آبشار بود.

زباله‌ها در آبشار در کیسه‌های نایلونی جمع‌آوری و به کناری گذاشته شده بودند اما آن چه که چهره آبشار را کمی نازیبا جلوه می‌داد خودنمایی زباله‌ها در مسیر حرکت آب یا رودخانه آبشار بود که واقعا زحمات متولیان را بر باد می‌داد.

سرویس‌های بهداشتی هر چند از نظر بهداشت و تمیزی تا حدود زیادی مورد رضایت مردم بود اما این تعداد سرویس به هیچ وجه جوابگوی مسافران کم‌شمار آبشار یاسوج نیست.

اما قسمت اصلی گزارش ما نه مربوط به زباله و گران‌فروشی بلکه مربوط به کارگران و رفتگرانی در این مکان گردشگری است که در وضعیت کنونی بدون حقوق 11 ماه تمام را سپری کرده‌اند.

هنگامی که قصد بازدید از سرویس‌های بهداشتی آبشار را داشتیم با بغض ترکیده کارگری کهن‌سال روبرو شدیم که از وضع بد خود و روزگار خوب خبرنگاران سخن به میان آورد.

وی که انگار بهترین سنگ صبور را خبرنگاران می‌دانست ناگهان و فی‌البداهه به سخن آمد و گفت: آقای خبرنگار برای خودت کیف کن؛ عکس در روزنامه چاپ کن و پول‌هایش را نوش جان کن.

با گفتن این سخن از سوی این رفتگر به سراغ او رفتیم و اوضاعش را پرسیدیم که گفت مپرس از احوالم که دل پر خونی دارم.

علت را با آن‌که ما هم در دل حدث زده بودیم برای محکم‌کاری از او پرسیدیم که گفت: آیا شما خبرنگاران هم 11 ماه حقوق دریافت نکرده‌اید که بخواهی از حال من بدانی؟

وقتی بغض پیرمرد ترکید سعی کردیم سنگ صبورش شویم و از اوضاع و احوال دیگرش سؤال کردیم که گفت: به مرحمت وجود مردمی که به این آبشار می‌آیند یک چیزی هم به ما می‌دهند، همین که بتوانیم با آن کرایه رفت و برگشت به خانه‌هایمان را درآوریم.

این رفتگر آبشار از همت عالی مردم گفت و از ما خواست تا این موضوع را محض خاطر شریف شهرداری و البته پیمانکار بد حساب در روزنامه خود یا به قولی خبرگزاری بنویسیم.

کمی بالاتر و به سوی سرمنشأ آبشار که رفتیم به سرویس‌های دستشویی دیگری رسیدیم که چند رفتگر جوان در آن جا مشغول صحبت با یکدیگر بودند.

بدوت توجه به آن‌ها راهی سرویس‌های دستشویی شدیم تا وضعیت این قسمت را هم بررسی کنیم که البته وضعیت با همه اجحافی که به کارگران در خصوص پرداخت‌ها شده بود رضایت‌بخش به نظر می‌رسید.

کارگر جوانی که بیماری از رنگ و رویش می‌بارید و ماسکی را به همین منظور بر دهان زده بود مطالبات خود را از ما پی‌گیری کرد و پرسید نمی‌دانید چرا حقوق ما را پرداخت نمی‌کنند؟

خود را خبرنگار معرفی کردیم و گفتیم مأمور شهرداری نیستیم که حقوقت را از ما مطالبه می‌کنی که در جواب گفت؛ می‌دانستم خبرنگارید و به همین خاطر از شما که وظیفه پی‌گیری حق و حقوق مردم را دارید پرسیدم.

به خود آمدیم و پای درد دل او و دو دوست دیگرش نشستیم که می‌گفتند از مهرماه سال گذشته حقوق نگرفته‌اند.

آن‌ها که دیگر مانند سابق از دوربین‌ها و ضبط صوت‌های خبرنگاران نمی‌ترسیدند مطالبات خود را به وضوح و بدون هیچ ترسی بیان می‌کردند و دیگر ترسی از اخراج شدن نداشتند.

بعد از این قضیه به سراغ سایر مکان‌های آبشار یاسوج رفتیم که از حق نگذشته بسیاری از مسافران معتقد بودند وضعیت این مکان نسبت به گذشته از زمین تا آسمان فرق کرده و بهداشت به خصوص در سرویس‌های بهداشتی و جمع‌آوری زباله بهتر از گذشته شده است.

مسافران تنها از وجود زباله در رودخانه میانی آبشار گلایه‌مند بودند و تصاویر ما هم به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت خوبی در این خصوص مشاهده نمی‌شود و مسئولان باید این نقطه از آبشار را مورد توجه قرار دهند.

یکی دیگر از گلایه‌های مردمی مربوط به فروشندگان نوار و سی‌دی بود که صدای کر کننده ضبط صوت‌های آن‌ها گوش عالم و آدم را کر می‌کرد و آرامش را از مردم گرفته بود.

نمازخانه‌ها بسیار مرتب و مفروش بود و مردم بدون هیچ دغدغه‌ای در آن مکان عبادات خود را به جای می‌آوردند و البته قسمت انتهایی آبشار که نزدیک به سرچشمه بود بسیار تمیز و شسته و رفته‌تر از سایر نقاط به نظر می‌رسید.

انتهای پیام/2571/خ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول