اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس محیط زیست کرج خبر داد

ثبت آبشار هفت چشمه آدران به عنوان اثر طبیعی ملی

رئیس محیط زیست کرج از پیشنهاد ثبت آبشار هفت چشمه آدران به عنوان اثر طبیعی ملی خبر داد.

ثبت آبشار هفت چشمه آدران به عنوان اثر طبیعی ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان البرز، علی حکیمی اظهار داشت: بر اساس تعاریف مناطق چهارگانه توسط سازمان حفاظت محیط زیست، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی و جانوری به نسبت کوچک، جالب، کم نظیر، استثنایی، غیر متعارف و غیر قابل جایگزین که دارای ارزش‌های حفاظتی، علمی و تاریخی یا طبیعی باشند، با هدف حفظ و حراست به عنوان اثر طبیعی ملی انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: منطقه حفاظت شده البرز جنوبی دارای گونه‌های جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده و جزو قوی‌ترین و متنوع‌ترین فون و فلور در بین مناطق تحت حفاظت به شمار می‌آید و یکی از ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی ایران بوده و ارزش بالایی برای حفاظت دارد.

این منطقه در قسمت جنوبی بیشتر به صورت کوهستانی با کوه‌های سر به فلک کشیده، دره‌های فراوان و سرسبز، چشم اندازهای زیبا و همچنین رودخانه خروشان و زیبای کرج، آبشارها و چشمه‌های متعدد، سنگ‌ها و صخره‌هایی با اشکال هندسی زیبا می‌باشد و در این منطقه پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی متعددی وجود دارد که به سبب داشتن چشم اندازهای طبیعی و منحصر به فرد، دارای ارزش و اهمیت ملی و جهانی هستند.

یکی از این چشم اندازهای طبیعی، مجموعه آبشار هفت چشمه آدران است که به دلیل دارا بودن چشمه‌های فراوان، پوشش گیاهی و درختچه‌ای مناسب و منحصر به فرد، به عنوان یکی از مناطق دیدنی، بی نظیر و طبیعی استان البرز محسوب می‌شود و قابلیت ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی سازمان حفاظت محیط زیست را دارا می‌باشد و به واسطه دارا بودن همین قابلیت‌ها، از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج جهت ثبت به عنوان اثر طبیعی ملی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان پیشنهاد و موضوع در حال پیگیری است.

حکیمی ضمن بیان ویژگی‌های این آبشار افزود: این آبشار در کیلومتر 15 جاده کرج چالوس و در منطقه آدران قرار گرفته و در مسیر حرکت به سمت آبشار و چشمه‌ها، باید از میان دره‌ای بسیار دیدنی، با صفا و از کنار رودخانه زیبای هفت چشمه آدران که از سرشاخه‌های مهم رودخانه اصلی کرج است، گذشت که در این مسیر درخت بید به عنوان درخت غالب منطقه بوده و همین طور بوته‌ها و درختچه‌های بسیاری از جمله زرشک، زالزالک، ازگیل و...در حاشیه ی رودخانه وجود دارند.

در حرکت به سمت آبشار اصلی، چشمه‌های زیادی قرار دارند که آب آنها در اثر جاری شدن از ارتفاع، باعث به وجود آمدن آبشارهای کوچک و زیبا شده و زیبایی چشمه‌ها را دو چندان می‌کند. در ادامه مسیر منتهی به آبشار اصلی، دره تنگ و به حالت صخره‌ای می‌شود و در انتها به آبشار بسیار دیدنی و مرتفعی می‌رسیم که تحت عنوان آبشار اصلی هفت چشمه آدران نامگذاری شده است. در این منطقه که جزیی از منطقه حفاظت شده البرز جنوبی است، به عنوان زیستگاه مناسبی برای پرنده‌های مثل کلاغ نوک قرمز، پرستو، زیرآبروک و کبک زندگی می‌کنند.

حکیمی همچنین از انجام اقدامات اولیه جهت معرفی دو اثر دیگر که در حوزه دهستان‌های آدران و ولایت رود قرار دارند، به عنوان اثر طبیعی ملی خبر داد و افزود: پس از تهیه و تکمیل اطلاعات مربوطه، این دو اثر پیشنهادی معرفی خواهند شد.

وی ابراز امیدواری کرد: انشاالله با ثبت این پدیده‌ها تحت عنوان اثر طبیعی ملی و اقدامات حفاظتی در مورد آن، بتوانیم پایداری بهره‌برداری غیر مصرفی از آن را در طول زمان و برای نسل‌های بعد تضمین کنیم.

انتهای پیام/2302/ب/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول