اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

صادق الحسینی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

ترس از تکرار حوادث یوگسلاوی در مصر/ مثلث مخالفان برای کنار زدن‌ اخوان

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مثلثی از لائیک‌ها، پان عربیست‌ها و مجموعه‌ای از مردمی که مجبور بودند با دولت سابق کار کنند در یک جبهه گردهم آمده و علیه اخوانی‌های مصری بپا خاسته‌اند.

ترس از تکرار حوادث یوگسلاوی در مصر/ مثلث مخالفان برای کنار زدن‌ اخوان

"محمد صادق حسینی" کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس با اشاره به تحولات جاری در مصر در اولین سالگرد به قدرت رسیدن محمد مرسی گفت: منحنی اخوان المسلمین مصر در بورس بازار سیاسی مصر در حال افول است و در مقابل یک منحی دیگر در حال صعود است.

وی مصر امروز را در حال عبور از دوران گذار خواند و گفت: عبور از این دوران گذار به انسجام مردم مصر بستگی دارد؛ به عبارت دیگر مردم مصر هر چه از انسجام بیشتری برخوردار باشند قادر خواهند بود این مرحله را با موفقیت سپری کنند؛ چرا که در شرایط کنونی این خطر احساس می‌شود که ممکن است تجربه جنگ داخلی سوریه یا جنگ داخلی یوگسلاوی و جاهای مختلف دنیا در مصر تکرار شود؛ در حالی که ما امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد و مردم مصر بتوانند با اقتدار عزت مصر و عزت انقلاب خود را حفظ کنند.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه تحولات مصر به کدام سو در حرکت است، گفت: شکست سنگین غرب در مواجهه با مساله موج سواری در تحولات همسو با جریان‌های اسلام‌گرای منطقه از تونس گرفته تا ترکیه به عنوان یک برگ بازی علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه اخیرا به ایجاد مساله شیعه هراسی و قتل و کشتار در مصر و ایجاد فتنه شیعه و سنی در لبنان منجر شده است؛ از این رو غربی‌ها به این نتیجه رسیدند که این برگ از این پس یک برگ سوخته قلمداد می‌شود و باید آن را از بازار بورس کنار بکشند و دور بیندازند.

صادق الحسینی گفت: محمد مرسی و اسلام گرایان سیاسی که با وی همراهی کردند، متاسفانه اوضاع را بد مدیریت کرده و با استفاده از راهکار تقابل در داخل و تعامل با خارج معادله را معکوس کرده و به جای آشتی و همزیستی با مردم و احزاب داخل مصر راه آشتی با احزاب و گروه‌های مختلف خارجی را در پیش گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه اخوان المسلمین مصر به جای همراهی با ملت همراهی با مثلث ترکیه، قطر و عربستان سعودی و نیز همزیستی با اروپا و آمریکا را در پیش گرفته است، تاکید کرد: اخوان المسلمین مصر در مسائلی مانند مساله کمپ دیوید، رژیم صهیونیستی، موضوع سوریه، جمهوری اسلامی ایران، مساله شیعه و مسائلی که باید همراه با محور مقاومت و همسو با مواضع ملت مصر و نیز همراه با موج بیداری اسلامی شروع می‌شد بر خلاف خواست ملت عمل کرده و اوضاع را در مسیری علیه ملت خود مدیریت کرد.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه اخوان المسلمین مصر از زمان رسیدن به قدرت تاکنون نسبت به ایجاد هیچ گونه نظام سازی اقدام نکرده، تصریح کرد: پس از سرنگونی حسنی مبارک از راس حکومت مصر، گروه اخوان المسلمین دیگر در داخل کشور کار انقلابی انجام نداده و در هیچ یک از سیستم‌هایی قضایی، امنیتی، آموزش و پرورش و اطلاع‌رسانی، سیستمی ایجاد نکرده و به عبارت بهتر بدنه قدیمی و ساختار تشکیلاتی دوران حسنی مبارک را عملا سر جای خود نگاه داشتند.

صادق الحسینی اوضاع کنونی حاکم بر مصر را ناشی از ناتوانی اخوان المسلمین و مدیریت بد اوضاع خواند و تاکید کرد: اخوان المسلمین تا پیش از رسیدن به قدرت با انجام یک توافق پنهانی با شورای نظامی و ارتش مصر علیه اپوزیسیون توانستند یک سال بر کشور مصر حکومت کنند اما این یک سال حکومت کردن کام ملت را تلخ کرده و صبر آحاد ملت را به سر آورده است؛ از این رو مثلثی از لائیک‌ها، پان عربیست‌ها و مجموعه‌ای از مردمی که مجبور بودند با دولت سابق کار کنند در یک جبهه گرد هم آمده و علیه اخوان‌های مصری بپا خاستند.

وی با تاکید بر اینکه مثلث مردمی مصر جبهه بسیار وسیعی را تشکیل داده‌اند، گفت: این مثلث مردمی نسبت به ایجاد توازن قدرت شکننده به نفع خود اقدام کرده و در تلاش هستند تا با انجام مذاکرات زیرمیزی با ارتش مصر، اسلام گرایان اخوان المسلمین را کنار زده و قدرت را به دست گیرند.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه علاوه بر اخوان المسلمین مصر کشورهای غربی را در حال طی کردن دوران گذار نامید و گفت: از آنجایی که اوضاع بین‌المللی دنیا با کرنش آمریکایی‌ها از جنگ افروزی علیه سوریه به سوی ژنو 2 و ارائه دو راه حل جدید برای مساله سوریه تغییر پیدا کرده است کشورهای غربی بعد از شکست مفتضحانه خود در تشکیل مثلث ترکیه، قطر و عربستان مشاهده کردند که با این رویه نمی‌توانند به نتیجه دلخواه برسند از این رو به نظر می‌رسد که غربی‌ها نیز در یک مرحله گذار به سر می‌برند و با دقت نظاره‌گر اوضاع کنونی مصر هستند.

صادق الحسینی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی در تلاشند تا قدرت مصر را به نفع خود جابه جا کنند، گفت: کشورهای غربی اکنون نظاره‌گر اوضاع مصر هستند و چنانچه مشاهده کنند که اپوزیسیون مصر در روزها و هفته‌های آینده منسجم باقی می‌مانند حاضر خواهند بود گروه‌های اسلام گرا را از بورس بیرون کشیده و اپوزیسیون را به جای آنها در راس حکومت مصر جای دهند بلکه بتوانند این گروه را علیه محور مقاومت، سوریه و جمهوری اسلامی ایران به کار ببرند.

وی همچنین از تلاش‌های ارتش مصر برای نگاه داشتن شتاب توازن داخلی خبر داد و اظهار داشت: ارتش مصر تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا شتاب توازن داخلی را نگاه داشته و از ایجاد جنگ داخلی و خروج اوضاع از دست ارتش جلوگیری کند؛ و این در حالی است که اپوزیسیون نیز تمام تلاش خود را به کار بسته است تا اسلام گرایان را از راس قدرت مصر سرنگون سازد.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه علت همه تحولات داخلی مصر را در مدیریت ناپخته اخوان المسلمین و شکست مفتضحانه طراحی آمریکایی‌ها دانست و تصریح کرد: مدیریت ناپخته اخوان المسلمین در تقابل با داخل و تعامل با خارج و شکست مفتضحانه طراحی آمریکایی‌ها در استفاده از برگ اسلام‌ گریان در جنگ شیعه و سنی هر دو موجب شده است اوضاع سیاسی مصر را به سوی وضعیتی گذرا و انتقالی به پیش ببرد و وضعیت جدیدی را در مصر پدید آورد که ممکن است هفته‌ها و یا شاید ماه‌ها طول بکشد.

صادق الحسینی با اشاره به سهل انگاری اخوان المسلمین در عمل به خواسته های مردمی افزود: این اوضاع سرنوشت قدرتی است که هم در امور داخلی سایر کشورها دخالت کند و هم با مردم خودش همراه نباشد. چرا که ملت مصر از آغاز به قدرت رسیدن اخوان المسلمین از این گروه خواستند که معاهده کمپ دیوید لغو شود اما این معاهده لغو نشد؛ از اخوان المسلمین درخواست کردند که سفارت رژیم صهیونیستی در مصر را تعطیل کنند اما این کار را نکردند؛ از اخوان المسلمین خواستند که با جمهوری اسلامی ایران رابطه برقرار کند اما این رابطه را برقرار نکردند؛ درخواست کردند که نظرات دیگران را تحمل کرده و سعه صدر داشته باشند که در پاسخ به این خواسته نسبت به کشتار شیعیان اقدام کردند و اقدامات دیگری مانند تعطیلی سفارت سوریه در مصر را به انجام رساندند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول