اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نگاهی به عملکرد یکساله مرسی از نگاه سید افقهی-2 و پایانی

شکل‌گیری جریان سوم در مصر / دو راه فرا روی اخوان

یک کارشناس مسائل خاورمیانه و آفریقا از شکل‌گیری جریان سوم در مصر خبر داد و گفت: جریان سوم که جریانی خاکستری است در حال سر برآوردن در فضای سیاسی مصر است.

شکل‌گیری جریان سوم در مصر / دو راه فرا روی اخوان

به گزارش خبرگزاری فارس، در آستانه اولین سالگرد انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر پس از انقلاب، این کشور با مشکلات زیادی روبرو شده است.

اعتراضات مردمی در این کشور به اوج خود رسیده و خطر شروع درگیری‌های داخلی و بی ثباتی، این کشور را تهدید می‌کند.

در این راستا و به منظور روشن‌تر شدن ابعاد تحولات مصر طی یک سال گذشته، مصاحبه‌ای را با «سید هادی سید افقهی» کارشناس مسائل شمال آفریقا داشتیم که بخش دوم این گفت‌وگو در ذیل آمده است.

مرسی عملکرد موفقی نداشته/مخالفان باید تا زمان انتخابات صبر کنند

سید افقهی در ادامه این گفت‌وگو درباره اینکه چشم انداز ناآرامی‌های مصر گفت: مطالبات روشن و واضح «جبهه نجات» این است که مرسی طی این یک سال وضعیت مردم را بهبود نبخشید بلکه وضع امنیتی اجتماعی و اقتصادی مردم در حال بدتر شدن است. بنابراین مرسی موفق نبوده و در بعد خدمات اجتماعی و معیشتی و سیاست خارجی موفق نبوده گرچه جبهه نجات منکر پیروزی دموکراتیک وی نیست ولی امروز چون موفق نبوده خواستار کناره گیری وی هستند.

وی تصریح کرد که رئیس جمهور مصر اکنون دو راه دارد؛ شورای ریاستی با توافق معارضان و سرپرستی اخوان المسلمین امور را بر عهده بگیرد و یا اینکه تن به انتخابات زودهنگام بدهد.

این کارشناس مسائل آفریقا در ادامه ابراز داشت که پاسخ طرفداران مرسی این است که چون ایشان از طریق انتخابات پیروز شده باید تا چهار سال در قدرت بماند و معارضان تا پایان این دوره و یا تا زمان انتخابات پارلمانی صبر کنند تا دوباره صندوق‌ها نتیجه را مشخص کند.

جریان سومی که نه متحد «جبهه نجات ملی» است و نه همراهی کامل با مرسی دارد

وی با اشاره به اینکه مخالفان مرسی تلاش دارند تا انتخابات زود هنگام در مصر برگزار کنند، تصریح کرد که گام بعدی جبهه نجات بعد از برکناری مرسی تشکیل حکومت ائتلافی است که پس از آن بستر انتخاب پارلمان را فراهم می‌کند و پس از آن نیز یک کمیته برگزیده از نمایندگان و حقوقدانان‌ها قانون اساسی جدید را تدوین و بعد از تدوین قانون اساسی انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

سید افقهی در ادامه با بیان اینکه در فضای کنونی مصر که دو جریان اصلی اخوان المسلمین و متحدانش در مقابل جبهه نجات قرار گرفته‌اند، تصریح کرد که جریان سوم که جریانی خاکستری است در حال سر برآوردن در فضای سیاسی مصر است.

وی در باره افزود: این جریان خاکستری جریانی که نه صد در صد موافق جبهه نجات هستند نه کاملا همراه با مرسی که هدایت این حرکت با حزب‌ النور، حزب اسلامگرای «مصر نیرومند» به ریاست عبد المنعم بوالفتوح و اقشار مردمی مخالف وضعیت فعلی؛ مجموعه این جناح ها توان تاثیرگذاری در فضای دو قطبی فعلی را ندارند ولی دارای منطق و راه حل برای پایان شرایط کنونی هستند.

همکاری اخوان با مخالفان برای تشکیل دولت وحدت ملی/لزوم میانجی‌گری الازهر برای حل اختلافات

این کارشناس پیش بینی کرد که با ادامه این وضعیت حتی ممکن است شبه نظامیان طرفدار و مخالف دولت دست به سلاح ببرند که این آغاز جنگ داخلی در مصر است. اگر جنگ داخلی آغاز شود مصر به سمت تجزیه می‌رود که آمریکا،اسرائیل، بقایای رژیم مبارک و کشورهای حاشیه خلیج فارس از این وضعیت خرسند خواهند شد.

وی تصریح کرد که اخوان المسلمین و دولت مصر برای خروج از این وضعیت باید به راه حل اول یعنی تشکیل دولت وحدت ملی روی بیاورد و در حل بحران سیاسی فعلی از الازهر، علمای قبطی‌ و ژنرال‌های بی‌طرف ارتش برای دعوت مخالفان به آشتی ملی بهبره بگیرد و اگر وضع کنونی ادامه یابد بی‌ثبات‌ترین وضعیت برای مصر خواهد بود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول