اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل سازمان بنادر خبر داد

وجود 290 هزار دریانورد دارای مدرک بین‌المللی و رسمی در ایران

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی از وجود 290 هزار نفر دریانورد دارای مدرک بین‌المللی و رسمی در ایران و همچنین پیگیری برای معافیت مالیاتی شغل دریانوردی خبر داد.

وجود 290 هزار دریانورد دارای مدرک بین‌المللی و رسمی در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، سیدعطاالله صدر در مراسم سپاس از دریانوردان با بیان اینکه روز جهانی دریانورد برابر با 25 June هر سال یادآور تلاش‌ها، فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های دریانوردان و همیاری آنان در توسعه حمل و نقل دریایی و تجارت بین‌المللی و رشد اقتصاد جهانی است، اضافه کرد: این روز را دولت‌ها، موسسات و شرکت‌های کشتیرانی و تمامی دست اندرکاران فعالیت‌های دریایی و دریانوردی به پاس خدمات دریانوردان جشن می‌گیرند.

وی یادآور شد: با توجه به شعار روز جهانی دریانوردی سال 2010 که "سال دریانورد" نام‌گذاری شده بود، IMO (سازمان جهانی دریانوردی) برنامه‌ای تبلیغاتی برای جذب دریانوردان به این حرفه با عنوان "Go to Sea" برگزار کرد و پس از آن تصمیم گرفته شد 25 ژوئن هر سال را به عنوان روز دریانورد نام‌گذاری کند و این روز را به پاس زحمات دریانوردان جشن بگیرند.

صدر اضافه کرد: برای ترویج فرهنگ غنی دریانوردی در میان مردم و جوانان علاقه‌مند به این حرفه باید از ابزارهای مختلف هنری مانند ساخت فیلم، ساخت موسیقی، برپایی نمایشگاه عکس و غیره استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با توجه به اینکه حدود 90 درصد تجارت جهانی کالا از طریق دریا و توسط کشتیرانی صورت می‌پذیرد، متأسفانه این حرفه در میان مردم کمتر شناخته شده است.

به گفته صدر، دریانوردان علاوه بر مسئولیت هدایت کشتی‌ها و تردد دریایی، مسئولیت امنیت کالا و مسافر را هم بر عهده دارند.

وی خاطر نشان کرد:‌ روز جهانی دریانورد بستری را فراهم می‌سازد که از 1.5 میلیون دریانوردی که در جهان و بر روی شناورها فعالیت می‌کنند قدردانی شود و نقش و اهمیت آنان در زندگی روزمره انسان‌ها مورد تکریم قرار گیرد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص مزیت‌ها و ویژگی‌های حرفه دریانوردی اظهار داشت: حرفه دریانوردی دارای مزایای خاصی است و این حرفه اساساً ماهیت بین‌المللی دارد و بدین لحاظ دریانوردان از تجربیات با ارزشی برخوردار می‌شوند.

به گفته وی، بسیاری از افراد جامعه علاقه‌مند هستند دنیا را ببینند، این تنها رشته‌ای است که اگر فرد علاقه‌مندی در ایران ادامه تحصیل بدهد، می‌تواند به مدارج بالا برسد و گواهینامه او از اعتبار بین المللی برخوردار است.

صدر با اشاره به رویکرد توسعه دریا محور گفت: در راستای توسعه دریامحور و نقش آن در دریانوردی می‌توان گفت که هم رشد و توسعه بخش دریایی کشور، منافع و مزایای درآمدی و توسعه‌ای فراوان و گسترده‌ای برای کشور ایجاد می‌کند و هم موجب رشد و توسعه سایر بخش‌های اقتصادی کشور خواهد شد.

به گفته صدر، بخش دریایی دارای پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بسیار فراوانی است که با شناخت و بهره‌برداری بهینه از آنها می‌تواند سهم مؤثر و عمده‌ای در رشد و توسعه کشور ایفا کند، اما از طرف دیگر وقتی این شعار را مدنظر قرار می‌دهیم،‌ به اهمیت توسعه پایدار در فعالیت‌های دریایی کشور پی می‌بریم.

*توسعه اقتصادی کشور با محوریت دریا

وی در ادامه نتیجه‌گیری کرد: ضمن تلاش برای رشد و توسعه اقتصادی کشور با محوریت دریا باید تمامی بخش‌های ذی‌مدخل در این حوزه توجه خود را به توسعه پایدار در فعالیت‌های حوزه خود معطوف داشته و به حفاظت و مراقبت از محیط زیست دریایی در عین بهره‌برداری از این نعمت بیکران الهی در رشد و توسعه دریایی کشور توجه ویژه داشته و امکان بهره‌برداری از منابع را برای نسل‌های آینده نیز میسر کنند.

صدر با بیان اینکه، در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران توانسته است با برخورداری از حق استفاده از ترک ساحل یا Shore leave برای دریانوردان ایرانی اقدام مؤثری در جهت اهمیت به دریانوردان انجام دهد، اضافه کرد: در ارتباط با برخورد غیرمنصفانه برخی کشورها با تعدادی از دریانوردان در امتناع از استفاده از حق ترک ساحل به آنها به علت داشتن ملیت، مذهب خاص، پیشنهاد اصلاح بند 3.44 کنوانسیون FAL از سوی جمهوری اسلامی ایران در جهت حق استفاده کلیه خدمه کشتی صرف نظر از ملیت، نژاد، مذهب، جنسیت و گرایش سیاسی و کشور صاحب پرچم کشتی که در آن به انجام کار اشتغال دارند، از Shore Leave هنگام ورود کشتی به بندر، در سی و هشتمین اجلاس کمیته (FAL 38) مورخ 28 ژانویه 2013 و پیشنویس قطعنامه آن در صدمین اجلاس کمیته ((LEG 100 LEG مورخ 5 فوریه 2013 ارائه شد.

وی گفت: این اقدام در جهت تحقق اهداف IMO به ویژه در ارتباط با مسایل حقوق بشر و گسترش فرهنگ دریایی کشور صورت گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه درباره ابعاد اثرگذاری توسعه دریا و دریانوردی بر توسعه اقتصاد ملی گفت: توسعه دریا و دریانوردی می‌‎تواند از ابعاد مختلف بر توسعه ملی اثرگذار باشد، یعنی از طریق تجارت دریایی و توسعه حمل و نقل دریایی، توسعه مدنیت در نوار ساحلی و توسعه اقتصادی از طریق ایجاد بنادر به عنوان گره‌های مواصلاتی حمل و نقل جهانی، استفاده از دریاها در جهت ایجاد اشتغال، بهره‌برداری از منابع فنی بستر و زیر بستر دریا، ‌ایجاد مزارع دریایی، استفاده از انرژی دریا و تجارت از طریق توریسم و در نهایت استفاده از دریا در جهت اهداف سیاسی برای اعمال قدرت و اراده ملی، توسعه روابط با کشورها و صیانت از منافع راهبردی کشور.

*پیگیری معافیت مالیاتی شغل دریانوردی

معاون وزیر راه در بخش دیگری از سخنانش از پیگیری معافیت مالیاتی شغل دریانوردی توسط سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: کار دریایی در حقیقت صدور خدمات فنی و مهندسی است و یک حرفه بین المللی است که درآمد بین المللی نصیب کشور می‌کند از این رو باید متناسب با شأن و جایگاه این حرفه با آن برخورد شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 290 هزار نفر دریانورد با مدرک بین المللی و رسمی در کشور هستند، اضافه کرد: 93 هزار نفر از دریانوردان کشور دارای گواهینامه شایستگی برای سفرهای دور هستند.

انتهای پیام/88001/ع/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول