اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تاکید مجدد امام بر فرصت ده روزه به مسئولان

امام خمینی : آرمهای شاهنشاهی گفتم باید تا ده روز دیگر عمل شود ولو صد میلیون تومان به واسطه این کاغذها ایران ضرر ببیند که نمی‎بیند.هیچ ضرری ندارد. آقایان انقلابی نیستند والاّ این اندازه هم به فکر اسراف نیستند.

تاکید مجدد امام بر فرصت ده روزه به مسئولان

رخدادهای 7 تیر 1359  

چکیده

  • امام خمینی: روزنامه‎ها نباید یک چیزهایی را که موجب تهییج مردم است و موجب انحراف مردم است در آنجا بنویسند. رادیو نباید این کار را بکند. باید ارشاد بکند و در عین حال مردم را متوجه به این بکنند که ما دشمن داریم، و دشمن دنبال این است که تشنج پیدا بشود .
  • رهبر انقلاب با تاکید بر سخنان دیروز خود مبنی بر این که مسئولان فقط ده روز فرصت دارند تا آرم های شاهنشاهی را از بین ببرند اظهار داشتند : من اعلام می‎کنم که اگر بعد از ده روز در یک جایی دیدیم که شخص مسئولی روی کاغذی با آرم طاغوت چیزی نوشت خودم به دادستان انقلاب می‎گویم این شخص را بیاورد و محاکمه انقلابی بکند وهمان کاری که با هروئین‎فروشها شد با این اشخاص بشود.
  • رئیس جمهور در پاسخ به سوالی که نظر شما در مورد اظهارات اخیر امام چیست گفت : تقصیرها را گردن دیگران انداختن آسان است ،  آنها [وزرا] غالبا کارهای خودشان را نمی کنند و حوصله مطلع شدن ندارند و تقصیر بی اطلاعی خودشان و دستگاه هایشان را به گردن دیگران می اندازند .
  • سادات رئیس جمهور مصر امروز در اسکندریه اعلام کرد حال مزاجی شاه مخلوع بسیار وخیم است و افزود « همه ما باید برای او دعا کنیم !»
تهییج مردم در روزنامه ها ممنوع

امام خمینی امروز در پیامی رادیو و تلویزیونی : روزنامه‎ها نباید یک چیزهایی را که موجب تهییج مردم است و موجب انحراف مردم است در آنجا بنویسند. رادیو نباید این کار را بکند. باید ارشاد بکند و در عین حال مردم را متوجه به این بکنند که ما دشمن داریم، و دشمن دنبال این است که تشنج پیدا بشود؛ باید از تشنجها جلوگیری کرد. و باید آن اشخاص منحرف را ارشاد کرد و اگر ارشاد نشدند، آنها را منزوی کرد، بی‎اعتنایی کرد به آنها.(1)

تاکید امام بر فرصت ده روزه به مسئولان

رهبر انقلاب همچنین امروز در د یدار با اعضای شورای انقلاب با تاکید بر سخنان دیروز خود مبنی بر این که مسئولان فقط ده روز فرصت دارند تا آرم های شاهنشاهی را از بین ببرند اظهار داشتند : آرمهای شاهنشاهی گفتم باید تا ده روز دیگر عمل شود ولو صد میلیون تومان به واسطه این کاغذها ایران ضرر ببیند که نمی‎بیند.هیچ ضرری ندارد. آقایان انقلابی نیستند والاّ این اندازه هم به فکر اسراف نیستند.

بعد از ده روز محاگمه انقلابی می شوند  / اینها از هروئین فروشها مضرترند

امام خمینی ادامه دادند : من اعلام می‎کنم که اگر بعد از ده روز در یک جایی دیدیم که شخص مسئولی روی کاغذی با آرم طاغوت چیزی نوشت خودم به دادستان انقلاب می‎گویم این شخص را بیاورد و محاکمه انقلابی بکند وهمان کاری که با هروئین‎فروشها شد با این اشخاص بشود که اینها از هروئین‎فروشها برای ملت مضرترند. باید اولیای امور با این مسئله قاطعانه برخورد کنند. (2)

امام خمینی ادامه دادند : من اعلام می‎کنم که اگر بعد از ده روز در یک جایی دیدیم که شخص مسئولی روی کاغذی با آرم طاغوت چیزی نوشت خودم به دادستان انقلاب می‎گویم این شخص را بیاورد و محاکمه انقلابی بکند وهمان کاری که با هروئین‎فروشها شد با این اشخاص بشود که اینها از هروئین‎فروشها برای ملت مضرترند. باید اولیای امور با این مسئله قاطعانه برخورد کنند.
بنی صدر : مسئولیت هیچ یک از وزرا را نمی پذیرم !

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی که نظر شما در مورد اظهارات اخیر امام چیست گفت : اعضای شورای انقلاب و وزرا امروز خدمت امام بوده اند و به ایشان گفته اند که قوانین دست و پا گیر است و بعضی از اعضای شورا تاکید کرده اند که همان مقررات و مشکلات باشد  .

رئیس جمهور ادامه داد : تقصیرها را گردن دیگران انداختن آسان است ،  آنها [وزرا] غالبا کارهای خودشان را نمی کنند و حوصله مطلع شدن ندارند و تقصیر بی اطلاعی خودشان و دستگاه هایشان را به گردن دیگران می اندازند . رئیس جمهور همچنین گفت : این وزرا منتخب من نیستند و من چند بار هم گفته ام که من هیچ مسئولیتی در مورد آنها بر عهده نمی گیرم . (3)

شاه در چند قدمی مرگ !

سادات رئیس جمهور مصر امروز در اسکندریه اعلام کرد حال مزاجی شاه مخلوع بسیار وخیم است و افزود « همه ما باید برای او دعا کنیم !» وی ادامه داد : ساعت به ساعت وضع مزاجی محمد رضا به من گزارش می شود و در صورتی که او بهبود نیابد اسکندریه را ترک کرده و بر بالین شاه سابق ایران در قاهره حاضر خواهم شد .

سادات همچنین افشا کرد شاه سابق ایران به تازگی به بیماری ذات الریه نیز مبتلا شده و از آن پس وضع مزاجی او به سرعت رو به وخامت گذارده و اکنون پزشکان فرانسوی و مصری در بیمارستان معادی بر بالین وی حضور دارند . کمال حسن علی معاون اول نخست وزیر مصر نیز گفت : وضع مزاجی شاه سابق طوری وخیم است که او را نمی توان از مصر به کشور دیگری انتقال داد . (4)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 480

2- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 486

3- اطلاعات ، 8 تیر 1359 ، صفحه 1 ، بنی صدر در عین حالی که می گوید تقصیرها را گردن دیگران انداختن آسان است بلافاصله بعد از این اظهار نظر تاکید می کند که مسئولیت نابسامانی ها بر عهده وزرا است و من مسئولیتی ندارم ! این ادعا در حالی مطرح می شود که وی رئیس جمهور کشور بوده و با انتخاب اعضای شورای انقلاب ریاست این شورا را نیز بر عهده داشته است از حاشیه ها که بگذریم بلافاصله بعد از سخنان امام خمینی بنی صدر مسئولیت ها را از خود سلب کرده و بر عهده هیئت وزیران و باقی مسئولان گذاشت بی آن که بگوید بخشی از تقصیرها متوجه من رئیس جمهور است . و این همان عیبی است که بنی صدر از آن گلایه کرده و می گوید «تقصیرها را گردن دیگران انداختن آسان است »

4- اطلاعات ، 8 تیر 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول