اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/ آیت‌الله خاتمی در مسجد اعظم قم:

آمریکا میدان‌دار اصلی جنگ میان شیعه و سنی است/ لزوم برائت جهان اسلام از وهابیت

امام جمعه موقت تهران گفت: آمریکا میدان‌دار اصلی جنگ میان شیعه و سنی است و برای رسیدن به اهداف خود به گروه‌های تکفیری نیاز دارد.

آمریکا میدان‌دار اصلی جنگ میان شیعه و سنی است/ لزوم برائت جهان اسلام از وهابیت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید احمد خاتمی پنج‌شنبه‌شب در مسجد اعظم قم و در مراسم بزرگداشت شهادت شیخ حسن شحاته و عده‌ای از یاران او در مصر به دست سلفی‌ها اظهار کرد: اخبار فراوانی از عراق و سایر کشورها و هم‌اکنون از مصر مبنی بر به شهادت رساندن شیعیان توسط گروه‌های تکفیری به گوش می‌رسد.

وی افزود: شیخ حسن شحاته و یاران او در مراسم جشن نیمه شعبان بودند که توسط دو هزار نفر از سلفی‌ها محاصره و به وضع فجیعی به شهادت رسیدند؛ اینگونه جنایات همیشه بوده و خواهد بود، اما امروز با پدیده‌ای جنایت‌پیشه مواجه شده‌ایم که به نام اسلام و به صورت خائنانه در قالب وهابیت تکفیری دست به کشتار می‌زنند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این پدیده مأموریت یافته است چهره اسلام ناب محمدی(ص) را تخریب کند، خاطرنشان کرد: ما حساب اهل سنت را از وهابیت جدا می‌دانیم؛ یکی از نخستین کسانی که با وهابیت مخالفت کرد، استاد محمدبن عبدالوهاب بوده و حدود 30 کتاب توسط علمای سنی‌مذهب علیه وهابیت نوشته شده است.

وی ادامه داد: وهابیت از روز نخست با آدم‌کشی و جنایت شروع شده و ساخته و پرداخته استعمار انگلستان است.

خاتمی با اشاره به حادثه‌ای که در سال 1216 هجری روی داد، عنوان داشت: کاروان 12 هزار نفری وهابی در آن سال به کربلا حمله کردند و همه مردم از زن و مرد و سالخوردگان را به قتل رساندند؛ حداقل تعداد کشته‌شدگان در این جریان 3 هزار نفر ذکر شده است که برخی آن را تا 20 هزار نفر نیز دانسته‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه وهابی‌ها شیعه را مشرک و کافر می‌دانند، اذعان داشت: این روزها تصاویری منتشر می‌شود که بسیار دهشتناک است؛ در سوریه رزمنده‌ای را می‌کشند و جگر او را به دندان می‌گیرند.

وی با اشاره به دیگر تصاویر منتشر شده از سوریه، عنوان کرد: دختر بچه‌ای سه ساله را به تخت بسته‌اند و پیش چشم او پدر و مادرش را می‌کشند؛ این همان معنای حقیقی وهابیت و گروه‌های تکفیری است.

خاتمی با بیان اینکه سیاهی و جنایت در پرونده وهابیت و گروه‌های تکفیری موج می‌زند، ابراز کرد: تا زمانی که این جانیان وجود داشته باشند این جنایات هم رخ خواهد داد.

امام جمعه موقت تهران سه گروه را عاملان اصلی این حوادث دانست و افزود: مباشران این جنایات که در واقع ساده‌لوحانی شست‌وشوی مغزی داده شده هستند نخستین عامل اینگونه جنایات به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: یکی از تروریست‌هایی که در کربلا قرار بود خود را منفجر کند در اعترافاتش گفته است مرا به بیابانی ببرید تا خود را منفجر کنم زیرا قرار است امشب مهمان پیامبر(ص) باشم؛ اینگونه شست‌وشوی مغزی موجب می‌شود چنین ساده‌لوحانی جنایت را نوعی عبادت بدانند.

خاتمی با بیان اینکه سلفی‌ها و گروه‌های تکفیری از نسل همان کسانی هستند که با نیت قربة‌الی‌الله به دنبال کشتن امام حسین(ع) بودند گفت: مفتی‌های وهابی دومین عامل اینگونه جنایات محسوب می‌شوند که مانند آب خوردن فتوا به قتل شیعیان می‌دهند در حالیکه به تصریح قرآن نمی‌توان کسانی را که «لا اله الا الله» می‌‌گویند کافر دانست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: ابن تیمیه و پس از او عبدالوهاب نخستین کسانی بودند که فتوای تکفیر و قتل شیعیان را صادر کرده‌اند.

وی با اشاره به ضدیت روش وهابیون با آیات قرآن و روایات حضرت محمد(ص) تصریح کرد: بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) کسانی که مسلمانان را به کفر محکوم می‌کنند خود به کفر نزدیک‌تر هستند و در روایت دیگری می‌خوانیم اگر مسلمانی هم‌کیش خود را تکفیر کند خودش کافر خواهد بود.

خاتمی با بیان اینکه این دسته از مفتی‌ها خیانت بزرگی به اسلام می‌کنند گفت: مسلمانان هیچ‌گاه خیانت و جنایت این افراد را فراموش نمی‌کنند و فردای قیامت نیز باید در مقابل خداوند پاسخگو باشند.

امام جمعه موقت تهران صهیونیست‌ها را سومین عامل اینگونه جنایات معرفی کرد و افزود: اسلام خشن و وحشی و آیین لیبرال همان چیزی است که اسرائیل به دنبال آن است و به همین دلیل مسلمانان را به جان هم می‌اندازد و از این قضیه استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا بزرگ‌ترین حامی تروریسم است و انواع سلاح‌ها را در اختیار گروه‌های تکفیری می‌گذارد، چراکه برای مبارزه با اسلام به چنین افراد و گروه‌هایی نیاز دارد.

وی افزود: جرم شیعیانی که به دست گروه‌های تکفیری به شهادت می‌رسند، ایمانشان است؛ پیروان اهل بیت(ع) ندای اسلام ناب محمدی(ص) را سر می‌دهند و به دنبال همان دینی هستند که پیامبر اکرم(ص) آن را مطرح کرده بودند که شامل همراهی قرآن و عترت است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه جمهوری اسلامی پرچم اسلام ناب محمدی(ص) را به اهتزاز درآورده است، گفت: دنیای استکبار چنین مسئله‌ای را بر نمی‌تابد و به همین دلیل با ایران به دشمنی می‌پردازد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر راه‌حل‌های پرونده هسته‌ای ایران، عنوان کرد: آمریکا نمی‌خواهد مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی حل شود؛ بلکه همواره به دنبال کارشکنی در این زمینه بوده است.

خاتمی ادامه داد: شیخ حسن شحاته و برادرش افتخار می‌کردند که راه اهل بیت(ع) را انتخاب کرده بودند؛ در آخرین مصاحبه از او می‌خوانیم که خدا را شکر می‌کند که از کودکی با محبت علی(ع) و فاطمه(س) پرورش یافته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه رئیس جمهور و نخست وزیر مصر این جنایت را محکوم کرده‌اند، عنوان داشت: تنها محکوم کردن کافی نیست؛ بلکه براساس نص صریح قرآن قاتلان این شهدا باید اعدام شوند.

وی تصریح کرد: به دولت مصر می‌گوییم ارادت مصری‌ها به اهل بیت(ع) دارای سابقه‌ای 1400 ساله است و نباید با پیروان ائمه (ع) اطهار چنین برخورد شود.

خاتمی خطاب به تمام تکفیری‌های عالم گفت: مرجعیت شیعه قدرت فتوا دارند و به فضل خداوند فتوای آنها هم نافذ است؛ اگر مراجع شیعه وارد میدان شوند روز این جنایتکاران به شام سیاه تبدیل خواهد شد، اما مراجع شیعه بیدار و هوشیارند و نمی‌خواهند در زمین دشمن بازی کنند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شیعیان و مراجع تقلید می‌دانند که آمریکا میدان‌دار اصلی این شیعه‌کشی و سنی‌کشی است، ابراز داشت: تکفیری‌ها هم‌اکنون مبارزه اصلی با اسلام را انجام می‌دهند و در پی نشان‌ دادن اسلام خشن و بی‌منطق هستند و جنگ میان شیعه و سنی را دنبال می‌کنند؛ در حالی که حتی اهل سنت نیز از آنها بیزار هستند.

وی افزود: خطاب به علمای اهل سنت ایران و سایر کشورهای جهان اسلام می‌گوییم که از موضع‌گیری شما در جریان نبش قبر حجر بن عدی تشکر می‌کنیم؛ جنایات امروز هم معلول تفکر وهابیت است و علمای اهل سنت باید شجاعت به خرج داده و مبارزه با علت را شروع کنند.

خاتمی با اشاره به گروهک مزدور وهابیت که ساخته انگلستان است گفت: همه علمای شیعه علیه این گروه فتوا داده و آنها را کافرانی دانستند که ارتباطی با تشیع ندارند؛ امروز هم همه مسلمانان و علمای اهل سنت باید با کمال شهامت اعلام کنند گروهک وهابی تکفیری ربطی به اسلام ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نحوه شهادت شیخ حسن شحاته بسیار فجیع بوده است اظهار کرد: همه احزاب مصری و حتی برخی گروه‌های وهابی نیز آن را محکوم کرده‌اند؛ این قضیه ما را به یاد قضیه عاشورا می‌اندازد هرچند امام حسین(ع) و یاران ایشان بسیار فجیع‌تر به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/78004/ذ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول