اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی رشت:

محدوده بازار رشت بیشترین حریق را دارد/کمبود شدید نیروی انسانی داریم

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی رشت گفت: محدوده بازار رشت بیشترین آتش‌سوزی را دارد.

محدوده بازار رشت بیشترین حریق را دارد/کمبود شدید نیروی انسانی داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی مقصودی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه ایستگاه شماره 8 سازمان آتش‌نشانی در شهرداری منطقه دو این شهر، اظهار کرد: مجموعه بازار رشت حریق خیز‌ترین بخش شهر بوده و بیشترین آتش‌سوزی‌ها در یک محدوده مکانی کوچک در بازار این شهر اتفاق افتاده است.

وی افزود: امروز با راه‌اندازی ایستگاه شماره 8 در ناحیه یک منطقه دو شهرداری، نهمین ایستگاه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر رشت افتتاح می‌شود.

این مسئول تعداد جمعیت را یکی از معیارهای استاندارد برای ارزیابی تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی دانست و تصریح کرد: طبق وزارت کشور برای هر 50 هزار نفر جمعیت باید یک ایستگاه داشته باشیم.

وی ادامه داد: طبق جمعیت ثابت شهر رشت در هنگام شب که 750 هزار نفر است، نیاز به 15 ایستگاه در سطح شهر داریم.

به گفته مقصودی، اقدام‌های مقدماتی مانند بحث تأمین بودجه، تهیه و طراحی نقشه‌های چهار ایستگاه دیگر با همکاری شهردار رشت در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این ایستگاه‌ها می‌توانیم جزو معدود شهرهایی در کشور باشیم که خود را به استانداردهایی که منبع آنها مراجع بین‌المللی است برسانیم.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی رشت، درباره راه‌اندازی ایستگاه شماره 8 این شهر، اذعان کرد: زمین این مرکز در سال 83 از طرف شهرداری رشت به مبلغ 170 میلیون خریداری شد.

وی اضافه کرد: در سال 89 با پیگیری‌های سازمان آتش‌نشانی زمین و ساختمان مخروبه در اختیار آتش‌نشانی قرار گرفت که روند تعمیر و بازسازی آن از سال 89 تا 92 به طول انجامید و امسال نیز دو ماه طول کشید تا این ایستگاه تجهیز شود.

مقصودی متذکر شد: در مدت دو سال 120 میلیون تومان برای تعمیر ساختمان و تجهیز این ایستگاه هزینه شده است و علاوه بر این بالغ بر 400 میلیون نیز قیمت خودروهای این ایستگاه است.

وی با تصریح بر اینکه بازار رشت بزرگ‌ترین مرکز اقتصادی شمال کشور است، خاطرنشان کرد: اگر حادثه‌ای در بازار اتفاق بیفتد تأثیر آن می‌تواند بحران اقتصادی و اجتماعی پدید آورد بنابراین ضرورت احداث ایستگاه شماره هشت در این محدوده بر کسی پوشیده نیست.

این مسئول بازار رشت را یک مرکز تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواند و اذعان کرد: این مرکز برای شهروندان و حتی گردشگران شناخته شده است و افتتاح ایستگاه مذکور در این محدوده حداقل کاری بوده که شهرداری رشت برای مجموعه بازار انجام داده است.

وی، با بیان اینکه آمار حریق 15 سال اخیر رشت توسط سازمان آتش‌نشانی این شهر بررسی شده است، یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد که مجموعه بازار رشت حریق خیزترین قسمت بازار است.

مقصودی با اشاره به اینکه تاکنون در داخل بازار 46 مورد مشکل شناسایی شده است، متذکر شد: اسناد و تصاویر مرتبط با آنها نیز تهیه شده است.

وی، بخشی از تصاویر را مربوط به شهرداری و اصناف و بخش دیگر نیز مربوط به نهادها و ارگان‌هایی دانست که به صورت موازی در بازار کار می‌کنند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت، وجود ساختمان‌های متروکه و انسداد ورودی‌های بازار را از مشکلاتی عنوان کرد که آتش‌نشانان در هنگام وقوع حریق در محدوده بازار با آن مواجه هستند.

وی افزود: تنها راه‌اندازی ایستگاه شماره 8 برای مواجه با حریق موثر نیست و بازاریان نیز باید برای حفظ اموال خود و جلوگیری از وقوع حریق با رعایت نکات ایمنی با این سازمان همکاری کنند.

مقصودی، بیشترین دلیل وقوع حریق در بازار را اتصال در سیم‌کشی برق مغازه‌ها ذکر کرد و ادامه داد: هنوز در بازار مغازه‌هایی با کنتور 5 آمپر مشاهده می‌شود که نصب کولر و دیگر تجهیزات در مغازه منجر به وقوع حریق خواهد شد.

وی، فعالیت ایستگاه شماره 8 را بیشتر از دیگر ایستگاه‌ها ذکر کرد و یادآور شد: این ایستگاه کار خود را انجام می‌دهد اما نیازمند همت جمعی هستیم.

این مسئول به کمبود شدید نیروی انسانی در سازمان آتش‌نشانی رشت اشاره کرد و گفت: طبق چارت سازمانی از وزارت کشور هر ایستگاه آتش‌نشانی باید 42 نفر نیروی عملیاتی داشته باشد.

 وی نیاز آتش‌نشانی رشت را 9 ایستگاه عملیاتی و 378 نفر پرسنل عنوان کرد و افزود: اکنون تعداد پرسنل این سازمان 168 نفر است و در هر ایستگاه تنها 10 پرسنل فعالیت می‌کنند.

مقصودی خاطرنشان کرد: تا مهر امسال 65 نفر نیرو به سازمان آتش‌نشانی رشت ملحق می‌شوند اما باز هم با کمبود 145 نفر نیروی انسانی مواجه هستیم.

انتهای پیام/2300

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول