اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در اصفهان خبر داد

کاهش 7.9 درصدی پرونده‎های نیروهای مسلح اصفهان

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در اصفهان از کاهش 7.9 درصدی پرونده‎های نیروهای مسلح در سال 91 نسبت به سال قبل خبر داد.

کاهش 7.9 درصدی پرونده‎های نیروهای مسلح اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ابراهیم مهران‎فر ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه و مطبوعات با بیان اینکه عزت کشور ما مرهون توانمندی و آمادگی نیروهای مسلح کشور است، اظهار کرد: آرمان و هدف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تامین ثبات، ایجاد امنیت و استقرار عدالت است و برای تحقق آن نقش نیروهای مسلح تعیین‎کننده است.

وی افزود: زمانی این مسئله بیشتر آشکار می‎شود که در طول 34 سال بارها دشمنان تلاش کردند که نظام جمهوری اسلامی ایران را با چالش روبه‌رو کنند اما نیروهای مسلح همچون همیشه با درایت همیشگی خود با چالش‎ها مقابله کردند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در اصفهان تاکید کرد: سازمان قضایی تلاش دارد که هیچ آلودگی در آن راه پیدا نکند و بدین لحاظ نیروهای سازمان قضایی از حیث سلامتی اخلاقی قابل قبول هستند.

*‎ به دنبال تحقق عدالت کیفری هستیم

وی با بیان اینکه به دنبال تحقق عدالت کیفری هستیم، ادامه داد: یکی از اهداف ما پشتیبانی فردی و اجتماعی و دفاع از امینت شهروندان است.

مهران‎فر تصریح کرد: پیگیری جرم و تخلفات، کشف جرم، تحقیق از مجرمان، رسیدگی به تخلفات نیروهای مسلح، اجرا و صدور حکم، رسیدگی و مجازات، عدالت‎خواهی، قانون‎مداری، شان و اقتدار نیروهای مسلح، مبانی نظم و سلسله مراتب فرماندهی، تکریم ارباب رجوع از وظایف نیروهای این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اصل 173 قانون اساسی، سازمان قضایی نیروهای مسلح تنها مرجع رسیدگی به جرائم نیروهای مسلح هنگام خدمت است، ادامه داد: تاکنون سه برنامه پنج ساله از سال 76 تا 91 برای نیروهای مسلح داشتیم که شامل آسیب‎شناسی، آسیب‎زدایی و پژوهش با تاکید بر بررسی و ارائه راهکارهای عملیاتی مؤثر برای پیشگیری از جرائم و تخلفات است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در اصفهان افزود: برنامه چهارم نیز که از امسال آغاز می‎شود تدوین شده و در مرحله ابلاغ است.

وی اضافه کرد: در سال 88 شوراهای استانی و مجمع پیشگیری از جرم را به مبحث مواد مخدر اختصاص داده و راهکارهای متعددی ارائه کردیم تا نظامیان به مواد مخدر آلوده نشوند.

*‎ کاهش جرائم اخلاقی و عقت عمومی در برنامه سازمان

مهران‎فر تاکید کرد: در سال 89 موضع‎های این مجمع را به کاهش جرائم اخلاقی و عفت عمومی اختصاص داده و در سال 90 نیز مبحث سربازی را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: بدین منظور راهکارهایی برای خوشایند سازی این دوران اندیشیده شود و به طور مثال به این نتیجه رسیدیم که خدمت در محل بومی هر شخص احتمال ارتکاب جرائم را کاهش می‎دهد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در اصفهان تاکید کرد: در سال 91 جرائم مالی همچون اختلاس، تحصیل مال از طریق نامشروع و  مواردی همچون آن را مد نظر قرار دادیم و در سال 92 نیز مبحث پیشگیری جرائم علیه تمامیت جسمانی همچون ضرب و جرح را در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون روی 20 جرم شایع  در میان نیروهای مسلح کار کردیم، گفت: حدود 800 راهکار تا امروز در این زمینه احصاء کرده‎ایم که برای اجرایی شدن ارائه شده است.

*‎ تکریم ارباب رجوع در سازمان قضایی اهمیت فراوانی دارد

مهران‎فر با اشاره به مبحث تکریم ارباب رجوع در این سازمان با بیان اینکه مخاطبان ما انسان‎هایی خاص هستند، گفت: جرائم نیروهای مسلح به ذات جرم نیست و فرار از خدمت، لغو دستور و مواردی چنین را در بر می‎گیرد و بدین لحاظ تکریم ارباب رجوع برای ما از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی افزود:  قاضی، ناظر، دادستان، رئیس زندان و همکاران قضایی هر چند وقت یکبار به زندان مراجعه می‎کنند و ضمن بازدید از زندان پای درد دل‎های آنها می‎نشینند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تاکید کرد: در سال گذشته 2 هزار و 550 مورد مراجعه‎کننده داشتیم که 5 هزار 800 مورد معاضدت قضایی و مشاوره گرفته‎اند.

*‎ در سازمان قضایی نیروهای مسلح اساس کار بر پیشگیری است

وی با اشاره به اینکه این سازمان تنها به جرائم خاص نظامی  و جرائم حین خدمت رسیدگی می‎کند، اضافه کرد: در سازمان نیروهای قضایی مسلح اساس کار بر پیشگیری است گرچه به صراحت باید بگویم که میزان جرم در این سازمان به دلیل دکترین نیروهای مسلح، اسلامی بودن، ولایی بودن، مردمی و نظم و انضباط بسیار بسیار کم است.

مهران‎فر با بیان اینکه در سال 91 نسبت به سال قبل آن 7.9 درصد کاهش پرونده‎های قضایی را شاهد بودیم، اضافه کرد: در سال 91 بالغ بر 346 کارگاه آموزشی کلاس‎های آگاه‎سازی و برنامه‎بخشی داشتیم.

وی درباره ارزیابی کارکرد این سازمان گفت: این کارکرد هر چهار ماه یکبار توسط قوه قضائیه ارزیابی می‎شود که اصفهان در ارزیابی چهارماه یک بار و ارزیابی کلی رتبه نخست کشور را به دست آورده است.

انتهای پیام/63008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول