اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با همکاری سازمان دامپزشکی و منابع طبیعی صورت گرفت

مراقبت، بررسی و مبارزه با بیماری‌های دامی در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج از مراقبت،‌ بررسی و مبارزه با بیماری‌های دامی در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی خبر داد.

مراقبت، بررسی و مبارزه با بیماری‌های دامی در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از اداره کل محیط زیست استان البرز، فردین حکیمی اظهار داشت:  در اجرای تفاهمنامه همکاری منعقده بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی (سازمان دامپزشکی کشور) در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر بین جانوران وحشی و اهلی و سایر امور مربوط به بهداشت حیوانات و همچنین کنترل دام‌های ورودی به منطقه بر اساس تعداد مندرج در پروانه چرا، اکیپ مشترک محیط زیست، دامپزشکی و منابع طبیعی جهت بررسی وضعیت سلامت دام‌های اهلی ورودی به منطقه حفاظت شده البرز جنوبی تشکیل شد.

وی گفت : در اولین برنامه بازدید مشترک به منظور بررسی وضعیت بیماری دام‌های مستقر علی‌الخصوص بیماریهای مشترک بین انسان و دام، در منطقه کندوان انجام شد، پس از معاینه تعدادی از گله‌های دام ، یک مورد مشکوک به بیماری آنتروتوکسی در یک راس گوسفند مشاهده گردید و پس از ذبح و کالبدشکافی مورد بیماری توسط دامپزشک مورد تایید قرار گرفت و موضوع به صاحب گله جهت انجام اقدامات پیگیرانه از جمله واکسیناسیون به منظور جلوگیری از سرایت بیماری به سایر گله‌ها تذکر داده شد.

بیماری آنتروتوکسمی که به آن بیماری پرخوری یا قلوه نرمی گفته می‌شود، عامل آن یک نوع فلور طبیعی موجود در دستگاه گوارش دام‌های سبک به نام کلستریدیوم پرفرنجنس است که سبب بروز بیماری به فرم‌های فوق حاد، حاد و تحت حاد می‌شود.

یکی از عوامل اصلی بروز بیماری آنتروتوکسمی در بین دام‌های سبک، نوع جیره غذایی و تغییر ناگهانی در جیره می‌باشد. بیماری انتروتوکسمی واگیردار نبوده و در زمره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نمی‌باشد و با واکسیناسیون دام‌ها با واکسن آنتروتوکسمی می‌توان از بیماری آنتروتوکسمی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/2302/ک/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول