اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برداشت 6 هزار تن پسته در بویین زهرا

برداشت سالانه 6 هزار تن پسته در بویین زهرا نشانه‌ای بر توانایی بالقوه این شهرستان است که تقویت آن لازم و ضروری است.

برداشت 6 هزار تن پسته در بویین زهرا

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین، کشت و برداشت محصول پسته در کشور ما تاریخچه‌ای نسبتاً طولانی را داشته و در حال حاضر تعدادی قابل توجهی از کشاورزان در شهر‌ها به ویژه در مناطق بیابانی به کشت و برداشت این محصول مغذی، پرسود و پربازده اشتغال دارند.

میانگین تولید پسته کشور در شهر‌های مختلف سالیانه رقمی بالغ بر 200 تا 300 هزار تن را در برگرفته و این نشان از ظرفیت ایران در تولید این محصول ارگانیک است.

محصول پسته به دلیل دارا بودن انواع انرژی‌های مقوی در سلامتی و افزایش خون در بدن انسان نقش فراوانی را داشته و نقش بی‌بدیلی را در تقویت حافظه‌ها به ویژه در مواقعی که فشار روانی زیاد شده، ایفا می‌کند.

اشتغال به کار این محصول یاد شده در حال حاضر جزو منابع پرسود و پردرآمد بوده و تجارت خوبی را نیز در پی دارد.

در حال حاضر صادرات پسته جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر رشد خوبی را داشته و عمده این پسته‌ها نیز از مناطقی مانند اصفهان، کرمان، یزد، رفسنجان، بویین زهرا و چند ناحیه دیگر به دست خریداران خارجی این محصول رسیده و ارزآوری قابل‌توجهی را به طور خاص برای کشور به همراه می‌آورد.

سابقه کشت پسته در شهرستان بویین زهرا نیز سابقه قابل توجهی را دارا بوده و سالیانه حجم زیادی از پسته کشور را شهرستان بویین زهرا تولید می‌کند.

کشت پسته در بخش مرکزی بویین زهرا به علت خاک بیابانی رشد خوبی را در طول چند سال اخیر داشته و حمایت‌ها از این بخش نیز در حال افزایش است.

ناحیه خونان شهرستان بویین زهرا مناسب‌ترین خاک مرغوب را برای کشت و پرورش پسته را از قدیم‌الایام در این منطقه داشته است.

پژوهشگران و کارشناسان علوم کشاورزی و تغذیه فواید مطرح و ارزشمند متعددی را برای خواص محصول پسته مطرح کرده‌اند که بیانگر اهمیت استفاده و مصرف این ماده خوراکی است.

سابقه کشت و برداشت پسته در شهرستان بویین زهرا نیز براساس گفته‌ها، نسبتاً قدمتی طولانی داشته و از زمان‌های دور مردمان این خطه پسته‌کاری را آموخته‌ و نسل به نسل نیز انتقال می‌دهند.

فرماندار بویین زهرا در همین خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با اشاره به زمینه‌های تولید پسته در شهرستان بویین زهرا گفت: با توجه به استعداد بیابانی این شهرستان و همچنین خاک نیمه حاصلخیز مناطق از بخش مرکزی این شهرستان استعداد ویژه‌ای را از سالیان متمادی در کشت و برداشت پسته داشته و حجم قابل توجهی پسته سالیانه در این شهرستان توسط اقشار کشاورزان بویین زهرایی به تولید می‌رسد.

احمدی ادامه داد: در حال حاضر پیگیری‌ها برای تخصیص اعتبارات بخش‌های کشاورزی مربوط به پسته این شهرستان ادامه داشته و شاهد شکوفایی صنعت کاشت و برداشت پسته هستیم.

وی گفت: البته دیدارها و نشست‌های مستمر مدیران جهاد کشاورزان این شهرستان با پسته‌کاران نیز به تناوب ایام برگزار شده و مشکلات، آسیب‌ها و درخواست‌های اقشار پسته‌کار به ویژه در بخش مرکزی بویین زهرا مورد توجه، بررسی قرار می‌گیرد.

فرماندار شهرستان بویین زهرا در خصوص رونق قابل توجه کشاورزی بخش‌های چهارگانه بویین زهرا از ابتدای دولت نهم خاطرنشان کرد: نقش کشاورزی در شهرستان بویین زهرا جزو ارکان اصلی توسعه و پیشرفت بوده و این موضوع قابل کتمان نیست.

احد احمدی افزود: طی چند سال اخیر با تخصیص اعتبارات عظیم و خرد به بخش کشاورزی شهرستان بویین زهرا، طرح‌های عمرانی و خدماتی گسترده‌ای در بخش‌ مرکزی و شهر‌های سگز‌آباد، ارداق، دانسفهان و شال این شهرستان به مرحله اتمام و بهره‌برداری رسیده است.

وی به جایگاه خاص و ممتاز تولید محصولات ارگانیک به ویژه محصولات گلخانه‌ای این شهرستان اشاره کرد و ابراز داشت: شهرستان بویین زهرا طی چند سال اخیر توانسته شتاب خود را برای کشت‌های گلخانه‌ای دو برابر کرده و با لطف الهی مسیری امیدوارکننده فراروی این شهرستان قرار دارد.

وی، بومی بودن را جزو عوامل توسعه و سطح زیرکشت محصولات کشاورزی دانست و تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و مسئولان دیگر استانی لازم است در بحث ارائه اعتبارات به ویژه وام‌های کشاورزی به کشاورزان بویین زهرایی مصمم‌تر بوده و جدیت بیشتری را از خود نشان دهند.

احمدی به ارائه شاخصی پیرامون ارایه آموزش‌‌های کشاورزی از سال 84 تا به امروز در شهرستان بویین زهرا می‌پردازد و رشد کیفی تولید محصولات را از ثمرات و برکات تغییر نوع کشت بسیاری از محصولات در بویین زهرا می‌داند.

وی با اشاره به صرف میلیارد‌ها ریال هزینه در طول سال گذشته برای ارتقای بخش کشاورزی بویین زهرا بیان داشت: اینکه با نگاه صرف به بخش صنعت می‌توان رشد را تجربه کرد صحیح نبوده و بخش کشاورزی جزو ارکان مهم کشور در مسیر توسعه و ارتقا محسوب می‌شود.

فرماندار بویین زهرا از افتتاح چندین طرح کشاورزی بویین زهرا در طول سال 92 خبر داد و اذعان کرد: طی سه سال اخیر شاهد بهره‌برداری از حجم انبوهی طرح، پروژه و فعالیت حوزه کشاورزی بویین زهرا بوده‌ایم.

احمدی به عمده‌ترین مشکلات و گرفتاری‌ها در بخش کشاورزی شهرستان بویین زهرا اشاره کرد و ابراز داشت: کمبود آب از دغدغه‌های ویژه کشاورزی در شهرستان بویین زهرا بوده است که امیدواریم با اجرایی شدن عملیات سد خاکی بالاخانلو شاهد جهشی در این مسیر در بویین زهرا باشیم.

البته دغدغه‌های پسته‌کاران هم نکته‌ای دیگر در خلال گفته‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ مشکلاتی از حمایت ناکافی و درخواست‌های کشاورزان پسته‌کار و کم‌میلی و کم‌لطفی مسئولان به رفع این مشکلات و دغدغه‌ها.

مرتضی شعبان‌نژاد نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بویین زهرا اعلام کرد: سالیانه بالغ بر 6 هزار تن پسته از باغ‌های این شهرستان تولید شده و عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا عنوان کرد: حجم انبوهی از پسته‌های برداشت شده شهرستان بویین زهرا به مرحله صادرات رسیده و برای فروش عرضه می‌شود.

شعبان‌نژاد بیان کرد: با آموزش‌هایی که طی سال‌های اخیر برای کشاورزان به ویژه پسته‌کاران بویین زهرایی در نظر گرفته شده است، شاهد جهش در این بخش بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در سال جاری نیز طبق برنامه‌های تنظیم شده حمایت‌های خاص و ویژه‌تری قرار است از کشاورزان پسته‌کار بویین زهرا به عمل درآید.

لزوم راه‌اندازی صندوق حمایت از پسته‌کاران جزو مهم‌ترین خواسته‌های قشر پسته‌کار است که باید ابراز امیدواری کرد که مسئولان جهاد کشاورزی توجه بیشتری به این مهم داشته باشند.

برگزاری جشنواره‌های پسته تا حدودی در شناسایی و معرفی این محصول پرارزش سهم داشته و جشنواره پسته بویین زهرا نیز در سال گذشته در شهر بویین زهرا و با حضور اقشار کثیر مسئولان و پسته‌کاران برگزار شد.

در پایان می‌توان امیدوار بود که با افق‌های پیش‌بینی شده شاهد رضایت‌مندی مضاعف‌ از طرف پسته‌کاران بود و این محصول استراتژیک کشاورزی سهم عمده‌تری را در این بخش پیدا کرده و جایگاه خود را بیشتر پیدا کند.

=============

گزارش از: رسول رامندی

=============

انتهای پیام/77005/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول