اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خانه‌تکانی در ساختار قدرت قطر/ «عبدالله‌بن‌ناصر» نخست‌وزیر و «خالدالعطیة» وزیر خارجه+بیوگرافی

با کناره‌گیری امیر قطر از قدرت و روی کار آمدن پسرش، خانه‌تکانی در دولت این کشور آغاز شد. با مشخص شدن نخست‌وزیر جدید، وزیر خارجه جدید این کشور نیز معرفی شد.

خانه‌تکانی در ساختار قدرت قطر/ «عبدالله‌بن‌ناصر» نخست‌وزیر و «خالدالعطیة» وزیر خارجه+بیوگرافی

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه «الجزیرة» در خبری فوری اعلام کرد که «خالد العطیة» وزیر خارجه در دولت جدید قطر خواهد بود.

پیش از این الجزیرة اعلام کرده بود که «عبدالله بن ناصر» وزیر مشاور در امور داخلی به عنوان نخست‌وزیر جدید قطر انتخاب خواهد شد.

خالد العطیة در واقع جانشین «شیخ حمد بن جاسم آل ثانی» می‌شود. وی پیش از این وزیر مشاور در امور خارجه قطر بود.

 

البته اسامی این دو نفر برای تصدی پست‌ نخست وزیری و وزارت خارجه گمانه زنی رسانه ای است و به طور رسمی اعلام نشده‌ است.

این تغییر و تحولات درحالی در قطر روی ‌می‌دهد که شیخ حمد بن جاسم که عهده دار دو پست نخست وزیر و وزیر خارجه بوده، طی بیش از یک دهه گذشته همواره به عنوان یک شخصیت «قدرتمند» و مجری سیاست‌های امیر قطر مطرح بوده است. وی از نفوذ گسترده ای در منطقه و جهان برخوردار است.

با تعیین نخست وزیر و وزیر خارجه جدید به نظر می رسد که ولیعهد جدید برای تغییر در ساختار قدرت جدی است و باید در انتظار تغییرات جدی در کابینه در روزهای آینده بود.

حمد بن خلیفة آل ثانی امیر قطر دیروز پس از 18 سال حکمرانی رسماً از قدرت کناره گیری کرد و پسرش شیخ تمیم را جانشین خود کرد.

با وجود اینکه کوچکترین امرای کشورهای عربی در سن 60 و 70 سالگی به قدرت می رسند روز گذشته امیر قطر قدرت را به پسر 33 ساله اش واگذار کرد که این اقدام از نظر کارشناسان سیاسی اقدامی بی سایقه در بین کشورهای عربی به شمار می رود.

تمیم 33 ساله فرزند چهارم «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر قطر و فرزند دوم «شیخه موزه بنت ناصر المسند»، همسر سوم امیر قطر است.

وزیر خارجه جدید قطر کیست؟

وزیر خارجه جدید قطر از سال 2003 تا 2008 رئیس کمیته ملی حقوق بشر قطر بود.وی در سال 2008 به عنوان وزیر مشاور در امور همکاری‌های بین‌المللی انتخاب شد. در ژوئن 2009، امیر قطر به صدور یک حکم حکومتی، وزارت کار و تجارت را نیز به وزیر امور همکاری‌های بین‌المللی سپرد و عطیة از این شرایط برای فعالیت‌های بیشتر قطر در چارچوب اقتصاد جهانی استفاده کرد.

وی دارای دو مدرک کارشناسی است. مدرک نخست را در علوم هوایی از دانشکده نیروی هوایی ملک فیصل در سال 1987 اخذ کرد و مدرک دوم را در رشته حقوق در سال 1993 از دانشگاه بیروت گرفت.

عطیه مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق را در سال 1999 گرفت و در سال 2006 نیز دکترای همین رشته را از دانشگاه قاهره اخذ کرد.

وی همچنین دوره خلبانی نظامی را سپری کرده و بیش از 5 سال در نیروی هوایی قطر خدمت کرده است.

نخست وزیر جدید قطر کیست؟

شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی، از قبیله بنی تمیم است که متاهل و دارای 5 فرزند است.

وی دارای مدرک کارشناسی دانش پلیس از دانشکده نظامی انگلیسی «دورهام» در سال 1984 و کارشناسی حقوق از دانشگاه بیروت در سال 1995 است.

نخست‌وزیر جدید قطر، 23 دوره آموزشی و تخصصی داخلی و خارجی در زمینه نظامی سپری کرده است که از جمله آنها و مکان‌های آموزش دیده شده عبارت است از: دوره‌های افسری در بریتانیا، چتربازی در اردن، فرماندهی عملیات پلیس در اردن، امنیت هواپیماها و فرودگاه‌ها در بریتانیا، فرماندهی عملیات پلیس در مصر، مبارزه با تروریسم در فرانسه برای نیروهای ویژه امنیتی قطر، شیوه‌های مذاکره در آمریکا، مبارزه با تروریسم در آمریکا، تبادل اطلاعات در مبارزه با تروریسم در عربستان، مذاکره در بحران در قطر، شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعاتی در مبارزه با تروریسم در ریاض.

از مهمترین پست‌ها و فعالیت‌های وی، علاوه بر وزیر مشاور بودن در امور داخلی عبارت است از: ریاست کمیته ملی مبارزه با تروریسم، نمایندگی دوحه برای شرکت در بسیاری از کنفرانس‌ها و کنگره‌های بین‌المللی، مشارکت در تدوین توافق نامه‌های امنیتی مربوط به مبارزه با تروریسم در شورای همکاری خلیج فارس.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول