اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بیماری‌های واگیردار کرمانشاه:

هپاتیت B اصلی‌ترین عامل ابتلا به سرطان کبد است

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: هپاتیت B شایع‌ترین نوع هپاتیت در استان کرمانشاه است و اصلی‌ترین عامل سرطان کبد در دنیا نیز می‌باشد.

هپاتیت B اصلی‌ترین عامل ابتلا به سرطان کبد است

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حسین بیگلری ظهر امروز در سمینار آموزشی پیشگیری از بیماری‌های هپاتیت و HIV که از طرف شهرداری کرمانشاه در کانون پرورشی‌فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: HIV و هپاتیت به عنوان معضلی بهداشتی در سطح کشور و استان کرمانشاه مطرح است که به‌واسطه راه‌های پیشگیری مشترک در این جلسه به هر دوی آن‌ها توجه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون 7 نوع هپاتیت شناخته شده، افزود: هپاتیت نوع A و D از راه سبزیجات آلوده و هپاتیت نوع B و C از راه خونی منتقل می‌شود و نوع B آن شایع‌ترین نوع هپاتیت در استان است و اصلی‌ترین عامل سرطان کبد در دنیا نیز می‌باشد.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه کبد از اعضای اصلی بدن و ضامن پالایش خون است، افزود: بیماری هپاتیت موجب اختلال در فرآیند این عضو می‌شود و اگر به وضعیت آن رسیدگی نشود موجب سیروز کبدی و سرطان خواهد شد.

وی با تاکید براینکه میزان ابتلا به هپاتیت B از آماری بالا در جهان برخوردار است، تصریح کرد: بین 350 الی 450 میلیون نفر در جهان ناقل این بیماری هستند و میزان شیوع آن در ایران متوسط است و حدود یک‌ونیم میلیون نفر در سطح کشور را شامل می‌شود.

بیگلری ادامه داد: بسیاری از افراد مبتلا از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و بسیاری از گروه‌های شغلی با انجام واکسیناسیون بر علیه این بیماری بیمه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت B عامل اصلی پیوند کبد در دنیا است، خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان به این بیماری در  استان‌های هرمزگان و گلستان بیش‌تر است و در استان کرمانشاه از شیوع متوسطی برخوردار است.

وی در خصوص راه‌های انتقال این بیماری گفت: استفاده از سرنگ مشترک، تماس جنسی غیرایمن، استفاده از وسایل جراحی و دندان‌پزشکی غیراستریل و تزریق خون و عفونت‌های بیمارستانی از جمله راه‌های انتقال به این بیماری است.

** هپاتیت C فاقد واکسن است

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه هپاتیت C بیماری 24 ساله بوده، افزود: این بیماری به سادگی هپاتیت B قابل درمان نیست و واکسنی نداشته و بیش‌تر معتادان تزریقی را در برمی‌گیرد و تنها راه پیشگیری از آن بالا بردن سطح آگاهی است.

وی ادامه داد: اکثر معتادان تزریقی به این نوع از هپاتیت مبتلا می‌شوند و شانس انتقال آن نسبت به هپاتیت نوع B از مادر آلوده به فرزند کم‌تر است.

وی افزود: دوره کمون به دوره نهفتگی این ویروس در بدن گفته می‌شود که معمولا بین یک الی 6 ماه است و خراش‌های پوستی نظیر خال‌کوبی و حجامت در مراکز غیرمطمئن در میزان ابتلا به این بیماری نقش دارد.

بیگلری در خصوص علائم بالینی هپاتیت B گفت: درد شکم در ناحیه فوقانی و خستگی مزمن و طولانی ‌مدت از علائم بارز هپاتیت نوع B است و امکان انتقال آن در تمام طول عمر وجود دارد.

این پزشک ادامه داد: ویروس هپاتیت B ممکن است در خون خشک‌شده بر روی اجسام تا یک هفته باقی بماند و از قابلیت انتقال نیز برخوردار است.

بیگلری با تاکید بر اینکه آزمایش تشخیص هپاتیت مانند آزمایشات عادی سلامت نیست، گفت: در این آزمایش آنتی‌ژن سطحی ویروس مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت مثبت بودن آزمایش تمام افراد خانواده که با وی در زیر یک سقف زندگی می‌کنند باید واکسینه شوند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین جلسات و سمینارهای آموزشی میزان آگاهی افراد را نسبت به این بیماری افزایش دهد.

انتهای پیام/2700/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول