اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عفو بین‌الملل: آمریکا نباید به دنبال تعقیب و بازداشت «اسنودن» باشد

همزمان با تلاش واشنگتن برای بازگرداندن افشاگر برنامه‌های فوق محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا، عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه قانون آزادی بیان از اسنودن حمایت می‌کند، تاکید کرد که آمریکا نباید به دنبال تعقیب و دستگیری اسنودن باشد.

عفو بین‌الملل: آمریکا نباید به دنبال تعقیب و بازداشت «اسنودن» باشد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه تلویزیونی «راشا تودی»، سازمان عفو بین‌المللی اعلام کرد که آمریکا نباید «ادوارد اسنودن» مامور سابق سیا و افشا کننده برنامه های فوق محرمانه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را تعقیب و دستگیر کند.

«ویدنی براون» مدیر ارشد سیاست و حقوق بین المللی در سازمان عفو بین الملل درباره افشاگر برنامه های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا که به جاسوسی متهم شده، گفته است: هیچ کس نباید تحت هیچ قانونی به دلیل افشای اطلاعات حاوی نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا متهم شود. حقوق اطلاعات و آزادی بیان از این نوع افشاگری ها حمایت می کند.

این مسئول ارشد در سازمان عفو بین الملل در ادامه اعلام کرده است: به نظر می رسد که او (اسنودن) در درجه اول به دلیل افشای اقدامات غیر قانونی نقض کننده حقوق بشر از سوی آمریکا و سایر دولت ها، متهم شده است.

این سازمان همچنین تاکید کرده است که از آنجائیکه درخواست پناهندگی اسنودن مطرح شده است، امکان استرداد وی به آمریکا وجود ندارد.

براون گفت: بدون توجه به اینکه اسنودن سرانجام به کجا می رود، او حق دارد به دنبال پناهندگی باشد. برای اینکه چنین خواسته ای محقق شود، او باید ترس موجهی از آزار و اذیت خود را نشان دهد. حتی اگر چنین خواسته ای رد شود، هیچ کشوری نمی تواند فردی را به کشور دیگری باز گرداند که در آن کشور خطر قابل توجه بدرفتاری با آن فرد وجود دارد.

بر اساس این خبر، عفو بین الملل بر این باور است که انتقال اجباری اسنودن به خاک آمریکا او را در معرض خطر نقش حقوق بشر قرار می دهد.

همزمان با تلاش مقامات آمریکایی برای تعقیب اسنودن، واشنگتن از کشورهای نیمکره غربی خواسته است که او را دستگیر کنند و به دستگاه قضایی آمریکا تحویل بدهند.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز گذشته از حضور اسنودن در مسکو خبر داده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول