اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی

نخستین بانک زنده قارچ‌های خوراکی تاسیس می‌شود

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی گفت: جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی نخستین بانک زنده قارچ‌های خوراکی در ایران را تاسیس می‌کند.

نخستین بانک زنده قارچ‌های خوراکی تاسیس می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد خراسان‌رضوی، حمیدرضا پوریان‌فر اظهار کرد: امروزه قارچ‌های خوراکی به عنوان یک منبع پروتئینی غیر جانوری سالم با ارزش غذایی بسیار بالا اهمیت فراوانی در کشور پیدا کرده و جای خود را در سبد خرید بسیاری از خانواده‌ها باز کرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته، یک ذخیره اصلاحی غنی و متنوع از قارچ‌های خوراکی دارند، گفت: این کشورها به طور مداوم نژادهای متنوع اصلاح شده قارچ خوراکی را به بسیاری از کشورهای در حال توسعه صادر ‌می‌کنند و این در حالی است که چنین ذخیره‌ای در کشور ما هنوز به معنای حقیقی وجود ندارد و صنعت قارچ کاملا وابسته به تکثیر بذر مادری بر پایه چند نژاد مشخص وارداتی است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی ادامه داد: در این میان، فقدان اعتبار مالی کافی و نبود حمایت‌های دولتی نیز مزید بر علت شده که تداوم وابستگی کشور به واردات نژادهای قارچ خوراکی، نبود امکان صادرات بذرمادری قارچ با نام و برند ایرانی، ایجاد دشواری‌ در پژوهش‌ و تک کشته شدن تعداد محدودی از نژادهای معروف تجاری قارچ شده است.

وی یکی از مؤثرترین راه‌حل‌ها‌ برای غلبه بر موارد فوق را تکیه بر منابع وحشی قارچ‌های خوراکی در کشور دانست و اظهار داشت: بسیاری از مراکز بزرگ بین‌المللی تحقیقاتی و تولیدکنندگان قارچ علاوه بر ذخیره ژنومی کشور متبوع خود، اهتمام زیادی برای دریافت و گردآوری نژادها و گونه‌های وحشی قارچ‌های خوراکی از سایر کشورها و از جمله کشورمان دارند.

پوریان‌فر تصریح کرد: کشور ما دارای ذخایر غنی از انواع قارچ‌های خوراکی است و یکی از بهترین مناطق برای گردآوری ذخایر ژنومی قارچ‌های خوراکی محسوب می‌شود که متأسفانه تاکنون برنامه‌ای منسجم و ملی برای گردآوری قارچ‌های خوراکی وحشی با هدف ایجاد بانک زنده در سطح ملی، انجام نشده است.

وی با تأکید بر جمع‌آوری نژاد‌های وحشی قارچ‌های خوراکی در کشور و بررسی و ثبت خصوصیات اصلاحی آنها، این کار را موجب صرفه‌جویی ارزی و حذف وابستگی کشور از واردات بذر مادری قارچ و تلاش برای فراهم آوردن امکان صادرات به بازارهای حداقل منطقه‌ای عنوان کرد. 

پوریان‌فر اذعان داشت: با تاسیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، این امید ایجاد شده است که قارچ‌های خوراکی نیز همانند سایر موجودات مهم زیستی، مورد توجه قرار گرفته و بانک زنده آنها تاسیس و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 

 وی ضمن اعلام آمادگی برای مشارکت سازمان‌های اجرایی و علمی مرتبط با موضوع، گفت: موفقیت این طرح بستر مناسبی را برای اصلاح نژاد و تولید نژادهای تجاری با ارزش در داخل کشور فراهم آورده و موجب صرفه‌جویی ارزی قابل توجه از محل حذف هزینه واردات نژادهای تجاری قارچ می‌شود.

انتهای پیام/70003/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول