اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسعود اسداللهی در مشهد:

مقاومت، پیروز جنگ 72 ملت در سوریه / القصیر استالینگراد جنگ سوریه است

تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه با بیان اینکه خطر سقوط در سوریه محال است، گفت: در سوریه جنگ 72 ملت علیه مقاومت برخاسته اما در نهایت مقاومت پیروز می‌شود.

مقاومت، پیروز جنگ 72 ملت در سوریه / القصیر استالینگراد جنگ سوریه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مسعود اسداللهی صبح امروز در همایش تحولات سوریه و تاثیرات آن بر خاورمیانه در محل قرارگاه ولی امر در مشهد اظهار کرد: سوریه تا پیش از حافظ اسد نماد کودتا بود.

وی ادامه داد: حافظ اسد علاوه بر اینکه ثبات را در سوریه پیاده کرد، دیدگاه‌های نوینی را نیز در زمینه توجه به اقلیت‌ها در سوریه لحاظ کرد.

* نگرانی واتیکان از اضمحلال مسیحیت

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات غرب امروز این است که مسیحیان سوری طرفدار نظام این کشور هستند.

تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه افزود: در عراق بعد از تحولات جدید، آنچنان مسیحیان مورد حمله قرار گرفتند که جمع کثیری از آنان از عراق مهاجرت و تعداد باقیمانده کشته شدند و همین مسئله سبب نگرانی مسیحیان در دیگر کشورهای عربی شد.

اسداللهی از ایجاد دیدگاهی در واتیکان با عنوان «سرنوشت مسیحیت در شرق» یاد کرد و گفت: واتیکان نگران اضمحلال مسیحیت در شرق است و این نگرانی در حوادث سوریه برای واتیکان مضاعف شده است.

وی یادآور شد: آنچه مسلم است مخالفت بی‌چون و چرای وهابی و سلفی‌ها با اصل مسیحیت، اصل اسلام و اصل تشیع بوده و این مسئله نگرانی اقلیت‌ها را در سوریه برانگیخته است، سلفی‌ها امروز در سوریه کشتار براساس عقیده را به راه انداخته‌اند.

* طرفداران مقاومت در سوریه روز به روز در حال افزایش است

تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه با ابراز خرسندی از اینکه بر جمعیت طرفداران دولت سوریه روز بروز افزوده می‌شود، گفت: بشار اسد در سال 2000 در سوریه روی کارآمد و در این 13 سال همانند پدر خود اما با تغییر در سیاست‌های اقتصادی سوریه را اداره کرده است.

وی اذعان کرد: بشار اسد سیاست اقتصاد باز را در سوریه ایجاد کرد و کار هوشمندانه وی استفاده از بخش خصوصی اهل سنت در منافع ملی نظام بود، در این شرایط علاوه بر 30 درصد اقلیت سوریه، 20 درصد سرمایه‌گذار اهل سنت نیز به طرفداران نظام بشار پیوستند.

اسداللهی ادامه داد: در کشورهای عربی نظیر مصر و تونس تظاهرات با مخالفان 90درصدی از مردم همان کشورها روبه‌رو بوده اما در سوریه حداقل 50 درصد از مردم طرفدار نظام بشار اسد هستند.

تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه به طور عموم در انقلاب‌ها موتور اصلی توسط طبقه متوسط جامعه به حرکت در می‌آید، تصریح کرد: در سوریه این داستان نبوده و انقلاب در این کشور از مناطق حومه و به اصطلاح آنان ریف و یا روستاها آغاز شده و نکته قابل توجه این است که هیچ تظاهراتی در دمشق پایتخت سیاسی و حلب پایتخت اقتصادی سوری صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: هر اندازه که مخالفان تلاش کردند موفق به ایجاد ناآرامی در این دو شهر نشدند و سرانجام با وارد کردن سلاح به ایجاد ناآرامی نظامی در دمشق و حلب پرداختند.

* طرفداری کامل دانشگاهیان در سوریه از بشار اسد

اسداللهی با ابراز خرسندی از اینکه قشر دانشگاهی در سوریه به طور کامل طرفدار دولت بشار اسد هستند، ادامه داد: تاکنون دانشجوهای سوری در هیچ یک از تظاهرات شرکت نداشته و هیچ تحرکی سبب تعطیلی حتی یک ساعته دانشگاه‌ها در سوریه نشده است.

تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه گفت: روستائیان به دلیل سطح فرهنگ خود در یک انقلاب هیچ‌گاه نمی‌توانند یک رهبر از دل خود بیرون آورند و هم چنین یکی دیگر از شاخصه‌های این جمعیت این است که با کوچکترین اختلافی دست به سلاح می‌برند، مخالفان سوری تاکنون نتوانستند یک رهبر از سوی خود معرفی کنند.

* سوریه پیروز در جنگ نابرابر 72 ملت است

اسداللهی از تشکیل و فعالیت ائتلاف نامقدس جهان غرب، کشورهای عرب و القاعده و سلفی‌ها علیه سوریه خبر داد و تاکید کرد: امروز علاوه بر این‌ها نیروهای بسیاری از افغانستان، چچن و دیگر کشورها وارد خاک سوریه شده‌اند و به نوعی می‌توان تعبیر کرد که در سوریه جنگ 72 ملت برخاسته اما در نهایت مقاومت پیروز می‌شود.

وی از افزایش 20 درصدی طرفداران نظام بشار اسد در سوریه خبر داد و افزود: در ماه‌های اخیر معادلات در سوریه تغییر کرده، از 50درصد مخالفان باقی مانده نیز 20 درصد به دلیل وجود ناآرامی‌ها به دست عوامل خارجی در سوریه، بشار را ترجیح داده و به صف طرفداران نظام سوریه پیوستند.

* القصیر استالینگراد جنگ سوریه است

تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه با ابراز خرسندی از شکست مخالفان در القصیر سوریه، اظهار کرد: القیصر استالینگراد جنگ سوریه است؛ در عین اینکه مخالفان ادعا می‌کردند ورود دولت به القصیر محال است، به راحتی این شهر حساس از اشغال مخالفان درآمد.

اسداللهی با تشریح موقعیت حساس شهر القصیر گفت: این شهر با وجود کوچک بودنش موقعیت بسیار حساسی در سوریه دارد چرا که تنها مسیر ورود وهابی‌ها و سلفی‌ها به سوریه از مرز این شهر است.

وی افزود: پیروزی خوشایند دیگر در سوریه این است که حومه و به اصطلاح سوری‌ها ریف دمشق بسیار وسیع بوده و این منطقه وسیع در ماه‌های اخیر به دست مخالفان بوده است اما در حال حاضر مقاومت این مناطق را از وجود مخالفان پاکسازی کرده است.

* خطر سقوط سوریه محال است

تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه با اذعان این مطلب که چالش امنیتی پس از حل چالش نظامی بزرگترین مشکل سوریه خواهد بود، گفت: خطر سقوط در سوریه به هیچ وجه وجود ندارد اما مسئله مهم این است که حتی اگر چالش نظامی رفع شود، چالش امنیتی همچنان گریبان‌گیر سوریه است.

اسداللهی از حامیان قدرتمند سوریه یاد کرد و اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران که در زمره بزرگترین حامیان سوریه به شمار می‌رود، همچنین مواضع جدی روسیه و چین با رای وتو دوگانه آنها در شورای عالی امنیت به حمایت از سوریه بسیار خوشایند است.

وی ادامه داد: کشورهای روسیه، چین، برزیل و آفریقای جنوبی امروز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و در حال رشد قابل توجهی هستند، حمایت این کشورها از سوریه خود جای رضایت‌بخشی و اطمینان دارد.

به گفته تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه سوریه تنها نیست اما حجم بحران در دخالت جهانی در این کشور سنگین است؛ همچنین سقوط القصیر سبب تغییر معادلات و لغو برگزاری کنفرانس ژنو2 در خرداد ماه سال جاری شد.

انتهای پیام/70023/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول